Sposób na żylaki

Większość ludzi traktuje żylaki jako wadę estetyczną i uszczerbek w wyglądzie zewnętrznym, ale nie jako chorobę. Tymczasem jest to choroba, której trzeba zapobiegać. Zwykle rozpoczyna się uczuciem ociężałości nóg i opuchnięciami wokół kostek. Później w okolicach kolan pojawiają się siateczki purpurowych żyłek, czyli tzw. pajączki, a przez powłoki skórne uwidaczniają się zgrubienia i przebarwienia żył. Pojawiają się one czasami u kobiet w czasie ciąży. Jak sobie radzić z żylakami? Jakie są skuteczne sposoby, by im przeciwdziałać?

1. Przyczyny powstawania żylaków

Sposoby na zapobieganie żylakom zobacz galerię
Sposoby na zapobieganie żylakom

Zobacz film: "Krwawienie w ciąży - przyczyny i postępowanie"

Najczęściej są uwarunkowane genetycznie, tzn. jeżeli ktoś w rodzinie choruje na żylaki, istnieje duże prawdopodobieństwo, że my również zachorujemy. Co jeszcze sprzyja ich rozwojowi? Nadwaga, palenie papierosów, siedzący tryb życia, praca w pozycji stojącej. Przewlekłą niewydolność żylną mogą wywołać też takie czynniki, jak ciąża, wahania hormonalne, przebyta zakrzepica i zapalenie żył głębokich, zbyt gorące kąpiele, nadużywanie sauny oraz płaskostopie. Na jakiej zasadzie dochodzi do żylaków? Zużyta krew jest transportowana do serca, a potem do płuc, by zostać utleniona. Krew z dolnych partii ciała, w tym z nóg, musi płynąć „pod górę”. Niestety, wraz z wiekiem ściany żył rozszerzają się, co powoduje powstanie żylaków i utrudnienia w transporcie zwrotnym krwi. Żylaki są nie tylko nieestetyczne z wyglądu, ale też niebezpieczne, bowiem wolniej płynąca krew powoduje gromadzenie się płytek krwi, które tworzą skrzepy. Trzeba pamiętać, że niestety nie da się do końca ich wyleczyć, ale można zahamować rozwój choroby i nieco ulżyć ociężałym nogom.

2. Metody na żylaki

  1. Walcz z nadwagą – dodatkowe kilogramy i brak ruchu stanowią poważne utrudnienia w prawidłowym krążeniu oraz hamują odpływ krwi z nóg. Nadwaga bardzo często przyczynia się do powstawania żylaków u kobiet w ciąży.
  2. Unikaj długotrwałej pozycji siedzącej i stojącej – jeśli wykonujesz pracę, stojąc albo siedząc, staraj się przestępować z nogi na nogę, przenosić ciężar ciała z pięt na palce i odwrotnie, co jakiś czas wykonywać przysiady i pospacerować, zmieniać pozycję, poruszać stopami i unikać zakładania nogi na nogę. Warto pamiętać o tym, by nie siadać na krawędzi krzesła, żeby nie uciskało na uda oraz dobrać sobie wygodne siedzisko.
  3. Masuj swoje nogi – masaż powinien odbywać się od stóp w kierunku pachwin, najlepiej rano, tuż po przebudzeniu, oraz wieczorem przed snem. Masaże nóg poprawiają krążenie, likwidują uczucie ciężkości i redukują obrzęk.
  4. Odpoczywaj z nogami uniesionymi do góry – sen z nogami lekko uniesionymi do góry pobudza przepływ krwi w kierunku serca. Najlepiej pod nogi włożyć poduszki. Nie trzeba podnosić ich zbyt wysoko, wystarczy na wysokość kilkunastu centymetrów. W ciągu dnia można wykonywać proste ćwiczenia, np. oprzeć nogi o ścianę na wysokości 30–40 cm albo unieść je pod kątem prostym, opierając o ścianę na czas dwóch minut.
  5. Zadbaj o ruch – aktywność fizyczna wzmacnia mięśnie i poprawia krążenie. Pamiętaj, by wybrać dyscyplinę sportu, która nie obciąża nóg, np. pływanie. Możesz też zafundować sobie codzienne spacery. Wykonuj ćwiczenia typu „rowerek” lub „nożyce”.
  6. Uważaj, co jesz – w walce z żylakami najlepsza jest dieta niskokaloryczna z dużą zawartością błonnika, który zapobiega zaparciom. Należy ograniczyć spożywanie soli, która zatrzymuje wodę w organizmie i sprzyja powstawaniu obrzęków. Warto zadbać o suplementację witamin C i E, pić dużo naturalnych soków z warzyw i owoców, wody mineralnej oraz zielonej herbaty.
  7. Stosuj metody Kneippa – sprężystość żył poprawia się pod wpływem zimna, dlatego obmywanie ciała zimną wodą, polewanie kolan, stąpanie po rosie czy chodzenie w wodzie przynoszą wyraźną poprawę.
  8. Stosuj kąpiele przeciw obrzękom – moczenie nóg w letnim naparze z ziół (20 g ziół na litr wody) pomaga w walce z żylakami. Niektórzy stosują wodę z solą morską albo z octem. Kąpiel nóg powinna trwać do około 20 minut, a woda ma sięgać do połowy łydek.

Istnieje wiele innych sposobów na walkę z żylakami. W aptece można znaleźć preparaty na żylaki, kupić specjalne zioła, maści lub tabletki. Można stosować okłady na nogi, rzucić palenie, odpowiednio się ubierać i unikać gorąca. Repertuar metod do przeciwdziałania żylakom jest szeroki, ale żadna metoda nie daje jednak 100 proc. gwarancji, że nieestetyczne zgrubienia na nogach znikną.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.