WAŻNE
TERAZ

Szkocja pokonała Danię 4:2. Fatalny wynik dla Polski

Okres dojrzewania. Jak pomóc dziecku i... sobie?

Okres dojrzewania bywa dla rodziców trudny. Ich dziecko zaczyna powoli wkraczać w świat ludzi dorosłych. To ciągnie za sobą wiele zmian zarówno fizycznych, jak i psychicznych. Co dzieje się w mózgu młodego człowieka? I czy tą "hormonalną burzą" możemy tłumaczyć niepokojące zachowania nastolatków?

Okres dojrzewania. Jak pomóc dziecku i... sobie?Okres dojrzewania. Jak pomóc dziecku i... sobie?
Źródło zdjęć: © https://stock.adobe.com/
Agnieszka Gotówka

Okres dojrzewania: jaki wiek?

Kiedy jest okres dojrzewania u chłopców, a kiedy dziewczynek? Trudno tu o jedną cezurę. U jednych okres dorastania może rozpocząć się w okolicy 8. roku życia, u innych dopiero trzy lata później. Wiadomo jednak, że dziewczynki zaczynają dojrzewać szybciej.

– Początek dojrzewania jest w dużej mierze uwarunkowany genetycznie, ale oddziałuje też na nie dieta oraz miejsce zamieszkania – dzieci mieszkające w miastach zaczynają dojrzewać szybciej – mówi Agnieszka Stępień-Proszewska, autorka książki "Jak zrozumieć nastolatka".

Kiedy kończy się okres dojrzewania u dziewcząt?

Trudno też jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, ile trwa okres dojrzewania. Jedno jest pewne: to długi i złożony okres w życiu dziecka i całej rodziny. W mózgu młodego człowieka zachodzą dynamiczne zmiany. Dziecko żegna się z okresem dzieciństwa i wkracza w dorosłość, by ostatecznie stać się dorosłym sobą – świadomym swoich poglądów i odpowiedzialnym człowiekiem.

Nastolatki i hormony – jak wspierać ich emocjonalnie w okresie dojrzewania?

Zachowania nastolatków w okresie dojrzewania mogą budzić niepokój. Zdaniem specjalistów jednak w większości są... normalne! By to zrozumieć, trzeba przyjrzeć się temu, co dzieje się w mózgu młodego człowieka.

Mózg człowieka to szalenie skomplikowana maszyna. Kiedy rodzi się dziecko, waży on ok. 380 g (13 proc. masy ciała) i chłonie wszystko niczym gąbka. Przez pierwsze lata życia buduje mnóstwo zasobów strukturalnych, które po czasie muszą zniknąć. Ta przebudowa kluczowego dla organizmu narządu zaczyna się w okresie nastoletnim i obejmuje:

  • "wielkie wymieranie" neuronów (tzw. przycinanie) – polega na usuwaniu nadmiaru komórek nerwowych (tych, które nie są wykorzystywane ani połączone z innymi),
  • mielinizację – otaczanie pojedynczych włókien nerwowych mieliną, co pozwala na zwiększenie szybkości i wydajności przepływu informacji w mózgu i poprawia komunikację między różnymi jego obszarami.

Co to oznacza w praktyce? – Dzięki redukcji nieużywanych neuronów istota szara mózgu traci gęstość, przez co może pracować sprawniej i zużywać mniej energii (mózg noworodka zużywa 35 proc. energii wydatkowanej przez cały organizm, a mózg dwudziestolatka 20 proc.), co pozwala przeznaczyć jej więcej na wzrost i rozwój – wzmożone w czasie dorastania i dojrzewania – mówi Agnieszka Stępień-Proszewska.

Zmianami w mózgu można też w pewnym stopniu tłumaczyć, niektóre zachowania nastolatków, choćby ich wybuchowość i inpulsywność. Mózg dojrzewa bowiem nierównomiernie: szybciej dojrzewają starsze ewolucyjnie partie mózgu, odpowiedzialne m.in. za instynkty, impulsy i podstawowe funkcje życiowe.

Kora nowa, czyli najnowsza ewolucyjnie część mózgu, któa odpowiada za ocenianie, myślenie i świadome postępowanie, dojrzewa znacznie później i aktywizuje się na końcu.

Oznacza to, że o ile my, dorośli, w większości panujemy nad swoim zachowaniem i musimy być silnie pobudzeni emocjonalnie, by "wyjść z siebie", o tyle nastolatkowi potrzeba naprawdę niewiele, by wpaść w złość i powiedzieć, że nas nienawidzi.

– Wystarczy niewielkie pobudzenie emocjonalne, by nastolatek zmienił się w istotę, któa zachowuje się w sposób irracjonalny, niezrozumiały, niebezpieczny (...) Nam dorosłym wydaje się, że on to robi intencjonalnie, przeciwko nam, że po prostu zaplanował to, żeby nam w końcu wygarnąć, że jesteśmy tacy straszni i obrzydliwi. Najczęściej jego zachowania w takim stanie mają niewiele wspólnego z nami – mówi Marek Kaczmarczyk, biolog i neurodydaktyk, z którym wywiad można przeczytać w książce "Rozmowy o wychowaniu w szacunku. Nastolatki".

Kim jest trudny nastolatek?

Napiszmy to raz jeszcze: nastolatek to osoba, która przestaje być dzieckiem i wkracza w inny świat. Przestaje więc robić to, czego oczekują rodzice. Stawia opór, wyraża sprzeciw. W rzeczywistości jednak, przestaje przyjmować nasze reguły za swoje. Ma dużą potrzebę samostanowienia i wolności.

– To, co nazywamy buntem, jest tak naprawdę wyodrębnianiem się, odchodzeniem od dziecięcej zależności w stronę dojrzałej autonomii i samostanowienia – mówi Agnieszka Stępień-Proszewska. I dodaje:

– W prostych słowach chodzi o to, że nasze dziecko dąży do wzięcia sterów swojego życia we własne ręce, tak by jako dorosły człowiek mogło samo decydować, co dla niego dobre i co ma sens, a nie spełniało posłusznie polecenia innych dorosłych czy to szefów, czy teściowych, czy rządzących (...) Jest to normalne, rozwojowe zachowanie.

Rozwój emocjonalny 16-latka, choć dla nas trudny do zrozumienia, wymaga tego, by zaufać młodemu człowiekowi: przestać go kontrolować i wydawać polecenia. Potrzebuje tego, by widzieć i rozumieć jego potrzeby.

Nie oznacza to jednak, że mamy zamknąć się na problemy nastolatków i pozwolić im je doświadczać. Nastolatkowie nadal bardzo potrzebują wsparcia rodziców. Jesteśmy dla nich bezpieczną przystania, do której mogą wpłynąć, gdy na morzu szaleje sztorm. Trzeba zatem zachować czujność i reagować, gdy zauważymy niepokojące zachowania.

Dorastanie dziecka wywraca świat rodzica do góry nogami. Dorastanie w dziesiejszym dwupłaszczyznowym świecie – wirtualnym i szalenie dynamicznym realnym – jest dla młodego człowieka ogromnym wyzwaniem. By lepiej je zrozumieć, warto sięgnąć po inspirujące książki, m.in. "Jak zrozumieć nastolatka" (wyd. Natuli) oraz "Rozmowy o wychowaniu w szacunku. Nastolatki. Internet, uzależnienia, depresja, seksualność" (wyd. Mamania).

Wybrane dla Ciebie
Przełomowe wytyczne dotyczące cukrzycy w ciąży. 27 kluczowych rekomendacji WHO
Przełomowe wytyczne dotyczące cukrzycy w ciąży. 27 kluczowych rekomendacji WHO
Dwa produkty dla dzieci wycofane z dużych sieciówek. Stanowią realne zagrożenie
Dwa produkty dla dzieci wycofane z dużych sieciówek. Stanowią realne zagrożenie
Liczba dzieci z nadciśnieniem się podwoiła. Eksperci alarmują
Liczba dzieci z nadciśnieniem się podwoiła. Eksperci alarmują
Barwniki w żywności zagrażają zdrowiu dzieci. Naukowcy alarmują o skali problemu
Barwniki w żywności zagrażają zdrowiu dzieci. Naukowcy alarmują o skali problemu
Oglądanie TV a późniejsze objawy ADHD. Brytyjczycy doszli do ciekawych wniosków
Oglądanie TV a późniejsze objawy ADHD. Brytyjczycy doszli do ciekawych wniosków
Finlandia uczy tego już przedszkolaków. Dlaczego Polska powinna wziąć z niej przykład?
Finlandia uczy tego już przedszkolaków. Dlaczego Polska powinna wziąć z niej przykład?
Autyzm a COVID-19. Naukowcy odkryli powiązanie, wyniki są niepokojące
Autyzm a COVID-19. Naukowcy odkryli powiązanie, wyniki są niepokojące
Nowe normy żywienia w szkołach. Takich produktów ma być więcej
Nowe normy żywienia w szkołach. Takich produktów ma być więcej
Ilu uczniów chodzi na edukację zdrowotną? Wymijająca wypowiedź Nowackiej
Ilu uczniów chodzi na edukację zdrowotną? Wymijająca wypowiedź Nowackiej
Dziecku przerzedza się czupryna? Winny może być niedobór ważnej witaminy
Dziecku przerzedza się czupryna? Winny może być niedobór ważnej witaminy
Dlaczego dziecko kaszle? Pediatra wskazuje 3 najczęstsze przyczyny
Dlaczego dziecko kaszle? Pediatra wskazuje 3 najczęstsze przyczyny
Jak odczytać potrzeby dziecka? Psycholog o tym, jak zatroszczyć się o emocje
Jak odczytać potrzeby dziecka? Psycholog o tym, jak zatroszczyć się o emocje