Oceny z zachowania. Jakie są kryteria ich wystawiania?

Ocena z zachowania jest okresowym podsumowaniem zachowania dziecka w szkole. Nie jest tak przejrzysta i oczywista jak ocena z danego przedmiotu. Uczniowie często czują się pokrzywdzeni przez nauczycieli, ponieważ cały rok starali się dobrze zachowywać, a mimo to otrzymują niższą notę niż koledzy z klasy. Od czego to zależy? Jakie oceny z zachowania uczeń może dostać?

Oceny z zachowania. Jakie są kryteria ich wystawiania?Oceny z zachowania. Jakie są kryteria ich wystawiania?
Źródło zdjęć: © GettyImages
Ewa Rosiecka

Jak wystawiana jest ocena z zachowania?

Ocena z zachowania jest wystawiana przez wychowawcę klasy. Nauczyciel podczas wystawiania jej uwzględnia zachowanie ucznia, własne obserwacje, jego aktywność i zaangażowanie, oraz przestrzeganie przez niego regulaminu szkoły.

Ocena ta może być czasem kontrowersyjna, ponieważ to samo zachowanie obydwie strony mogą widzieć w inny sposób. Uczeń może być przekonany, że w ciągu roku szkolnego dobrze się wywiązywał ze swoich obowiązków, przestrzegał regulaminu szkoły, był pomocny i uczynny, a mimo to może nie otrzymać najwyższej oceny.

Okazuje się, że aby mieć ocenę wzorową, nie wystarczy być jedynie dobrym, pomocnym uczniem i nie sprawiać problemów. Wzorowy uczeń powinien wyróżniać się na tle innych, robić coś czego nie robią inni, godnie i z sukcesami reprezentować szkołę na różnego rodzaju konkursach i olimpiadach. Nie powinien mieć ani jednej nieusprawiedliwionej nieobecności i mówiąc najogólniej być wzorem dla innych.

Kryteria oceny z zachowania

Jakie są poszczególne kryteria dla ocen z zachowania? Na ocenę ma wpływ wiele czynników, oprócz wyżej wspomnianych duże znaczenie ma również punktualność i frekwencja. Oprócz nich wychowawca zwraca uwagę na:

  • okazywanie szacunku i pomocy;
  • dbałość i troskę o zdrowie swoje i kolegów;
  • postępowanie zgodne z dobrem całej klasy i szkoły;
  • dbałość o tradycję i honor szkoły;
  • estetykę mowy w ojczystym języku.

Jakie są w Polsce oceny z zachowania?

W Polskich szkołach nauczyciele oceniają zachowanie ucznia według sześciostopniowej skali. Oceny w kolejności od najlepszej do najgorszej:

  • wzorowa;
  • bardzo dobra;
  • dobra;
  • poprawna;
  • nieodpowiednia;
  • naganna.

Poniżej opiszemy krótką charakterystykę każdej z nich.

Wzorowa ocena z zachowania

Wzorową ocenę z zachowania otrzymuje uczeń, który, tak jak wcześniej wspomnieliśmy, oprócz wywiązywania się z obowiązków szkolnych i spełniania wszystkich kryteriów oceny bardzo dobrej, aktywnie uczestniczy w życiu szkoły, godnie ją reprezentuje, jest punktualny i odpowiedzialny.

Bierze udział w przygotowywaniu szkolnych i pozaszkolnych uroczystości. Jego zachowanie można stawiać innym za wzór do naśladowania.

Bardzo dobra ocena z zachowania

Ocena ta wystawiana jest uczniom, którzy spełniają wszystkie kryteria tej oceny, czyli wywiązują się obowiązków szkolnych, są pomocni, odpowiedzialni, punktualni, z szacunkiem odnoszą się do innych uczniów oraz nauczycieli.

Nie sprawiają problemów wychowawczych. Ocenę bardzo dobrą mogą otrzymać uczniowie, którzy mają do 3 nieusprawiedliwionych godzin lekcyjnych i spóźnień.

Dobra ocena z zachowania

Ocena dobra jest przyznawana uczniom, którzy spełniają kryteria wyższych ocen, jednak robią to nieco słabiej, są mniej punktualni, mniej odpowiedzialni i w mniejszym stopniu wywiązują się ze szkolnych obowiązków.

Nie reprezentują swojej szkoły w konkursach czy olimpiadach. Uczeń z oceną dobrą może mieć do 5 godzin nieusprawiedliwionych i spóźnień.

Poprawna ocena z zachowania

By otrzymać ocenę poprawną z zachowania uczeń powinien wywiązywać się ze swoich szkolnych obowiązków, starać się prezentować poprawną postawę, nie ulegać nałogom (np. palenia tytoniu) i dbać o mienie szkoły.

W ciągu półrocza może mieć do 20 godzin nieusprawiedliwionych oraz spóźnień. Powinien używać poprawnej polszczyzny i nie stosować wulgaryzmów.

Nieodpowiednia ocena z zachowania

Ocenę nieodpowiednią otrzymuje uczeń, który nie wywiązuje się ze szkolnych obowiązków, ma więcej niż 20 godzin nieusprawiedliwionych oraz wiele spóźnień. Używa wulgarnych słów, jego zachowanie wobec klasy i nauczycieli jest nieodpowiednie.

Uczeń z nieodpowiednim zachowaniem nie przestrzega zasad życia społecznego, naraża innych i siebie na niebezpieczeństwo utraty zdrowia lub nawet życia, jego wygląd zewnętrzny zaś budzi obiekcje.

Naganna ocena z zachowania

Ostatnią i najgorszą z możliwych jest ocena naganna, Otrzymuje ją uczeń, który pretenduje do oceny nieodpowiedniej, jednak jego zachowanie jest jeszcze gorsze. Taki uczeń zagrożony jest niedostosowaniem społecznym, jest z nim wiele problemów, nie tylko wychowawczych.

Uczeń z oceną naganną zazwyczaj boryka się z problemami natury emocjonalnej. Nie wywiązuje się ze szkolnych obowiązków, jego zachowanie jest powodem skarg nauczycieli i dzieci. Ulega nałogom, niszczy szkolne mienie, nie dba o kulturę wypowiedzi, o siebie ani o innych. Zdarza mu się wchodzić w konflikt z prawem.

Wybrane dla Ciebie
Odkryli jedną z możliwych przyczyn poronień. Naukowcy wskazali na rolę metabolizmu
Odkryli jedną z możliwych przyczyn poronień. Naukowcy wskazali na rolę metabolizmu
Gorączka bez objawów? Eksperci tłumaczą, co może się za tym kryć
Gorączka bez objawów? Eksperci tłumaczą, co może się za tym kryć
Kobiety w patowej sytuacji. Odstawienie tych leków przed ciążą zwiększa ryzyko tycia
Kobiety w patowej sytuacji. Odstawienie tych leków przed ciążą zwiększa ryzyko tycia
Emoji jako wołanie o pomoc. KidsAlert ujawnia ukryty język dzieci w internecie
Emoji jako wołanie o pomoc. KidsAlert ujawnia ukryty język dzieci w internecie
Dwulatek po hipotermii wrócił do zdrowia. "Cud zespołowej pracy"
Dwulatek po hipotermii wrócił do zdrowia. "Cud zespołowej pracy"
Przełomowe wytyczne dotyczące cukrzycy w ciąży. 27 kluczowych rekomendacji WHO
Przełomowe wytyczne dotyczące cukrzycy w ciąży. 27 kluczowych rekomendacji WHO
Dwa produkty dla dzieci wycofane z dużych sieciówek. Stanowią realne zagrożenie
Dwa produkty dla dzieci wycofane z dużych sieciówek. Stanowią realne zagrożenie
Liczba dzieci z nadciśnieniem się podwoiła. Eksperci alarmują
Liczba dzieci z nadciśnieniem się podwoiła. Eksperci alarmują
Barwniki w żywności zagrażają zdrowiu dzieci. Naukowcy alarmują o skali problemu
Barwniki w żywności zagrażają zdrowiu dzieci. Naukowcy alarmują o skali problemu
Oglądanie TV a późniejsze objawy ADHD. Brytyjczycy doszli do ciekawych wniosków
Oglądanie TV a późniejsze objawy ADHD. Brytyjczycy doszli do ciekawych wniosków
Finlandia uczy tego już przedszkolaków. Dlaczego Polska powinna wziąć z niej przykład?
Finlandia uczy tego już przedszkolaków. Dlaczego Polska powinna wziąć z niej przykład?
Autyzm a COVID-19. Naukowcy odkryli powiązanie, wyniki są niepokojące
Autyzm a COVID-19. Naukowcy odkryli powiązanie, wyniki są niepokojące