Nudności i wymioty w ciąży - zapobieganie, sposoby na zgagę, kiedy do lekarza

spis treści
rozwiń

Poranne nudności to często pierwszy objaw ciąży. Zwykle do groźnych nie należą, ale bywają wyjątkowo uciążliwe. Jakie są sprawdzone sposoby na mdłości w ciąży? Pomaga świeży imbir i witamina B6.

1. Nudności i wymioty w ciąży - zapobieganie

  • Nie zrywaj się na równe nogi zaraz po obudzeniu. Poproś męża, by podał Ci kromkę chleba, krakersa lub banana. Zjedz na półleżąco i wstań dopiero za kilka minut. Nawet jeśli zaczynają Cie dopadać w ciągu dnia, zjedz cokolwiek, a to powinno pomóc.
  • Jedz mało, ale często. Uczucie głodu często bywa przyczyną mdłości, spada bowiem poziom cukru we krwi. Przyczyną mdłości może być również pusty żołądek i nadmiar kwasów w żołądku. Zawsze miej na wszelki wypadek przy sobie małą przegryzkę.
  • Pij dużo wody niegazowanej i niskosodowej. Najlepiej 30 minut po posiłku.
  • Zjedz plasterek świeżego imbiru (dodaj do wody, herbaty).
  • Jedz to, na co masz ochotę, nawet jeśli nie są to produkty z działu „zdrowa żywność”. Jeśli masz ochotę na pizzę lub spaghetti, nie ma przeszkód, byś to zjadła. Normalność wkrótce wróci i będziesz mogła nadrobić straty żywieniowe.
  • Nie kładź się głodna spać. Przed zaśnięciem dobrze jest wypić szklankę mleka, kakao lub herbatki ziołowej oraz zjeść kawałek chrupkiego pieczywa.
  • Jedz witaminę B6 – oczywiście nie w tabletkach, a w produktach ją zawierających – płatki zbożowe, banany, kiełki pszenicy, tuńczyk.
  • Odpoczywaj w ciągu dnia. Relaks w ciąży jest bardzo ważny. Zmęczenie może nasilać mdłości.
  • Ubieraj się ciepło. Wychłodzenie organizmu i gwałtowana zmiana temperatury może nasilać torsje.
  • Wietrz mieszkanie. Duszność może powodować nudności, gdyż w ciepłym powietrzu jest zbyt mała ilość tlenu.

Zobacz film: "Pierwsze objawy ciąży"

2. Nudności i wymioty w ciązy - sposoby na zgagę

  • Unikaj potraw kwaśnych, mocno przyprawionych, pikantnych, tłustych, zbyt gorących, jak również zbyt słodkich.
  • Nie pij dużych ilości kawy, kategorycznie omijaj alkohol, napoje gazowane i papierosy.
  • Jedz częściej, ale w mniejszych ilościach.
  • Jeśli nie jesteś uczulona – spróbuj migdałów. Pomagają!
  • Pij dużo niegazowanej wody około 30 minut po posiłku.
  • Zjadaj kolację najpóźniej na dwie godziny przed snem.

PYTANIA I ODPOWIEDZI LEKARZY NA TEN TEMAT

Zobacz odpowiedzi na pytania osób, które miały do czynienia z tym problemem:

Wszystkie odpowiedzi lekarzy

3. Nudności i wymioty w ciąży - kiedy do lekarza?

Jeśli przez nudności i wymioty w ciąży nie możesz nic jeść, tracisz na wadze i wymioty powtarzają się często w ciągu dnia. Jeśli uporczywa zgaga i niestrawność mocno dają Ci w kość, lekarz zapewne zaleci przyjmowanie leków osłabiających działanie kwasów żołądkowych.

Często o zajściu w ciążę dowiadujemy się przez wystąpienie wymiotów i nudności
Często o zajściu w ciążę dowiadujemy się przez wystąpienie wymiotów i nudności (123RF)

Jeśli zastosujesz się do powyższych rad, jest szansa, że dolegliwości miną bądź przynajmniej uda się ograniczyć ich nasilenie i będziesz mogła się cieszyć tym cudownym okresem w życiu, jakim jest ciąża.

Poznaj najlepsze sposoby na zwalczenie nudności i wymiotów
Poznaj najlepsze sposoby na zwalczenie nudności i wymiotów [10 zdjęć]

Objawy u dzieci, takie jak nudności oraz uporczywe wymioty, zazwyczaj nie są groźne dla ich stanu zdrowia....

zobacz galerię

Zapraszamy do dyskusji o waszych sprawdzonych sposobach na poranne nudności: pierwsze, wczesne objawy ciąży, standardowe i niestandardowe.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!