Ekspert ocenił pomysł MEN-u. "Nierealny do zrealizowania na lekcji"

- To dokument nadal nierealny do zrealizowania na lekcji, ale za to bardzo wygodny do egzaminowania. Tak naprawdę niczemu on nie służy. Można z niego ewentualnie zrobić samolocik i pchnąć go w stronę najbliższego kosza na śmieci - mówi prof. Sławomir Żurek, filolog i historyk literatury.

Nowa podstawa programowa nierealna do zrealizowania. Ma tylko przygotować do egzaminuNowa podstawa programowa nierealna do zrealizowania. Ma tylko przygotować do egzaminu
Źródło zdjęć: © East News, Facebook 

Niezadowolenie wśród nauczycieli

Niewiele tematów w polskiej oświacie budzi obecnie takie emocje, jak ten związany ze zmianami w podstawie programowej. 12 lutego rozpoczęły się prekonsultacje, a Ministerstwo Edukacji Narodowej zachęcało do przesyłania uwag i opinii na temat odchudzenia programów nauczania.

Dwa rozporządzenia (dla szkół podstawowych i średnich) poddano na przełomie kwietnia i maja 21-dniowym konsultacjom. Mają się zakończyć 13 maja. Już po niespełna dniu od opublikowania propozycji zmian wydawało się, że najwięcej emocji budzą te dotyczące języka polskiego, a konkretnie listy lektur. Jak podkreślała część nauczycieli, zaproponowane zmiany nie są wystarczające.

"Co się zmieni? Nic. Praktycznie nic. Bo zmiany są kosmetyczne i prawie niewyczuwalne. Już wersja prekonsultacyjna listy lektur była dużo sensowniejsza, ale najwidoczniej Ministerstwo Edukacji Narodowej woli udawać, że coś się zmienia, choć w praktyce nie zmienia się prawie nic" - pisał Dariusz Martynowicz, nauczyciel języka polskiego, nauczyciel roku 2021.

Rodzice oburzeni postawą nauczycielki. Zobaczyli, co dzieje się w szkole.

Nadaje się do kosza?

Według współtwórcy podstawy programowej z języka polskiego z 2009 r., filologa i literaturoznawcy prof. Sławomira Jacka Żurka z Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, propozycja zmian spełnia jedną funkcję, tzn. "ma to być dokument, który pozwoli przygotować egzamin".

- To dokument nadal nierealny do zrealizowania na lekcji, ale za to bardzo wygodny do egzaminowania. Tak naprawdę niczemu on nie służy. Można z niego ewentualnie zrobić samolocik i pchnąć go w stronę najbliższego kosza na śmieci - powiedział prof. Żurek dla PAP.

Negatywnie ocenił też dobór tekstów na zaproponowanej przez MEN liście lektur.

- Przede wszystkim dlatego, że jest on nierealny, tekstów jest wciąż za dużo - podkreślił.

Prof. Żurek podsumował, że MEN nie ma pomysłu na szkołę.

- Mam wrażenie jednak, że ministerstwo nie ma żadnego pomysłu na szkołę, poza takim, żeby jakoś ten trudny czas przetrzymać - podkreślił.

- Na egzaminie należałoby sprawdzać umiejętności z zakresu komunikacji oraz przyswajania i interpretowania tekstów kultury, a to jest słabo sprawdzane, bo to jest po prostu trudniejsze. Wymaga głębokiego namysłu, stworzenia nowych narzędzi pomiarowania tego rodzaju umiejętności. Zamiast każdego roku proponować uczniom pisanie wypracowań i rozprawek na sztampowe i nudne tematy, należałoby dać im możliwość bardziej nowoczesnego wykazania się swoją wiedzą i kompetencjami - dodał.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Źródło artykułu: WP Parenting
Wybrane dla Ciebie
Odkryli jedną z możliwych przyczyn poronień. Naukowcy wskazali na rolę metabolizmu
Odkryli jedną z możliwych przyczyn poronień. Naukowcy wskazali na rolę metabolizmu
Gorączka bez objawów? Eksperci tłumaczą, co może się za tym kryć
Gorączka bez objawów? Eksperci tłumaczą, co może się za tym kryć
Kobiety w patowej sytuacji. Odstawienie tych leków przed ciążą zwiększa ryzyko tycia
Kobiety w patowej sytuacji. Odstawienie tych leków przed ciążą zwiększa ryzyko tycia
Emoji jako wołanie o pomoc. KidsAlert ujawnia ukryty język dzieci w internecie
Emoji jako wołanie o pomoc. KidsAlert ujawnia ukryty język dzieci w internecie
Dwulatek po hipotermii wrócił do zdrowia. "Cud zespołowej pracy"
Dwulatek po hipotermii wrócił do zdrowia. "Cud zespołowej pracy"
Przełomowe wytyczne dotyczące cukrzycy w ciąży. 27 kluczowych rekomendacji WHO
Przełomowe wytyczne dotyczące cukrzycy w ciąży. 27 kluczowych rekomendacji WHO
Dwa produkty dla dzieci wycofane z dużych sieciówek. Stanowią realne zagrożenie
Dwa produkty dla dzieci wycofane z dużych sieciówek. Stanowią realne zagrożenie
Liczba dzieci z nadciśnieniem się podwoiła. Eksperci alarmują
Liczba dzieci z nadciśnieniem się podwoiła. Eksperci alarmują
Barwniki w żywności zagrażają zdrowiu dzieci. Naukowcy alarmują o skali problemu
Barwniki w żywności zagrażają zdrowiu dzieci. Naukowcy alarmują o skali problemu
Oglądanie TV a późniejsze objawy ADHD. Brytyjczycy doszli do ciekawych wniosków
Oglądanie TV a późniejsze objawy ADHD. Brytyjczycy doszli do ciekawych wniosków
Finlandia uczy tego już przedszkolaków. Dlaczego Polska powinna wziąć z niej przykład?
Finlandia uczy tego już przedszkolaków. Dlaczego Polska powinna wziąć z niej przykład?
Autyzm a COVID-19. Naukowcy odkryli powiązanie, wyniki są niepokojące
Autyzm a COVID-19. Naukowcy odkryli powiązanie, wyniki są niepokojące