Podstawa programowa przedszkole. Jaka obowiązuje?

Podstawa programowa w przedszkolu określa umiejetności, jakie powinno nabyć dziecko przed pójściem do szkoły. Jest ona realizowana zarówno w przedszkolach publicznych, jak i niepublicznych.

Podstawa programowa przedszkole. Jaka obowiązuje?Podstawa programowa przedszkole. Jaka obowiązuje?
Źródło zdjęć: © https://stock.adobe.com/
Agnieszka Gotówka

Podstawa programowa (przedszkole) – obszary rozwoju

Zacznijmy od wyjaśnienia, co to jest podstawa programowa. Jest to dokument określony Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej ogłoszony przez właściwego ministra do spraw oświaty i wychowania. Zawiera zestaw treści nauczania i umiejętności, które musi zdobyć dziecko na danym etapie edukacji.

Nowa podstawa programowa w przedszkolu nie tylko opisuje proces edukacji, ale kładzie też akcent na wspomaganie rozwoju fizycznego, emocjonalnego, społecznego i poznawczego.

"Celem wychowania przedszkolnego jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka. Wsparcie to realizowane jest przez proces opieki, wychowania i nauczania – uczenia się, co umożliwia dziecku odkrywanie własnych możliwości, sensu działania oraz gromadzenie doświadczeń na drodze prowadzącej do prawdy, dobra i piękna. W efekcie takiego wsparcia dziecko osiąga dojrzałość do podjęcia nauki na pierwszym etapie edukacji" – wskazuje najnowsza podstawa programowa w przedszkolu.

Aktualna podstawa programowa w przedszkolu określa zadania przedszkola, do których należą m.in:

  • wsparcie wielokierunkowej aktywności dziecka,
  • wzmacnianie poczucia wartości i indywidualności,
  • przedstawianie dziecku treści adekwatnych do jego poziomu rozwoju, możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania (z poszanowaniem indywidualnych potrzeb izainteresowań),
  • przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanieo zdrowie psychiczne.

Według podstawy programowej przedszkole ma obowiązek organizować zajęcia, które umożliwią dziecku poznawanie kultury i języka mniejszości narodowej lub etnicznej lub języka regionalnego, np. kaszubskiego.

Co powinien umieć 6-latek (podstawa programowa)?

Dziecko opuszczające mury przedszkola powinno m.in.:

  • zgłaszać potrzeby fizjologiczne i samodzielnie wykonywać podstawowe czynnościhigieniczne,
  • samodzielnie się ubierac i rozbierać (również zapinać guziki i wiązać sznurowadła),
  • spożywać posiłki z użyciem sztućców, nakrywać do stołu i sprzątać po posiłku,
  • komunikować potrzebę ruchu i odpoczynku,
  • uczestniczyć w zabawach ruchowych, w tym rytmicznych, muzycznych,naśladowczych, z przyborami lub bez nich,
  • inicjować zabawy konstrukcyjne, majsterkować, budować,
  • używać chwytu pisarskiego podczas rysowania i pierwszych prób pisania.

W jaki sposób podstawa programowa ukierunkowuje pracę wychowawczo-dydaktyczną?

Realizacja podstawy programowej w przedszkolu powinna się odbywać w warunkach zapewniajacych bezpieczeństwo fizyczne i psychiczne. A to oznacza, że w pierwszej kolejności dziecko musi mieć zrealizowana podstawowe potrzeby. Jeśli będzie wyspane i najedzone, wówczas jest otwarte na nowe doświadczenia.

Nauczyciel wybiera taką metodę pracy dydaktyczno-wychowawczej, które angażuje jak najwięcej zmysłów dziecka. Zachęca też kilkulatków do aktywności. Proponuje im zadania, które nie są ani za łatwe, ani za trudne. Wykorzystuje też każdą nadarzającą się okazję do kształtowania umiejętności dzieci.

Istotny jest też ruch na świeżym powietrzu. Zajęcia na zewnątrz kształtują świadomość ekologiczną dzieci, ukazują też piękno otaczającej rzeczywistości i uczą szacunku dla przyrody.

We współczesnym przedszkolu duży nacisk kładzie się też na współpracy z rodzicami, stąd zaprasza się ich do grupy, by czytali najmłodszym bajki, wspólnie wykonywali prace plastyczne lub opowiedzieli o wykonywanym zawodzie lub swojej pasji.

Źródło artykułu: WP Parenting
Wybrane dla Ciebie
Odkryli jedną z możliwych przyczyn poronień. Naukowcy wskazali na rolę metabolizmu
Odkryli jedną z możliwych przyczyn poronień. Naukowcy wskazali na rolę metabolizmu
Gorączka bez objawów? Eksperci tłumaczą, co może się za tym kryć
Gorączka bez objawów? Eksperci tłumaczą, co może się za tym kryć
Kobiety w patowej sytuacji. Odstawienie tych leków przed ciążą zwiększa ryzyko tycia
Kobiety w patowej sytuacji. Odstawienie tych leków przed ciążą zwiększa ryzyko tycia
Emoji jako wołanie o pomoc. KidsAlert ujawnia ukryty język dzieci w internecie
Emoji jako wołanie o pomoc. KidsAlert ujawnia ukryty język dzieci w internecie
Dwulatek po hipotermii wrócił do zdrowia. "Cud zespołowej pracy"
Dwulatek po hipotermii wrócił do zdrowia. "Cud zespołowej pracy"
Przełomowe wytyczne dotyczące cukrzycy w ciąży. 27 kluczowych rekomendacji WHO
Przełomowe wytyczne dotyczące cukrzycy w ciąży. 27 kluczowych rekomendacji WHO
Dwa produkty dla dzieci wycofane z dużych sieciówek. Stanowią realne zagrożenie
Dwa produkty dla dzieci wycofane z dużych sieciówek. Stanowią realne zagrożenie
Liczba dzieci z nadciśnieniem się podwoiła. Eksperci alarmują
Liczba dzieci z nadciśnieniem się podwoiła. Eksperci alarmują
Barwniki w żywności zagrażają zdrowiu dzieci. Naukowcy alarmują o skali problemu
Barwniki w żywności zagrażają zdrowiu dzieci. Naukowcy alarmują o skali problemu
Oglądanie TV a późniejsze objawy ADHD. Brytyjczycy doszli do ciekawych wniosków
Oglądanie TV a późniejsze objawy ADHD. Brytyjczycy doszli do ciekawych wniosków
Finlandia uczy tego już przedszkolaków. Dlaczego Polska powinna wziąć z niej przykład?
Finlandia uczy tego już przedszkolaków. Dlaczego Polska powinna wziąć z niej przykład?
Autyzm a COVID-19. Naukowcy odkryli powiązanie, wyniki są niepokojące
Autyzm a COVID-19. Naukowcy odkryli powiązanie, wyniki są niepokojące