Chce ciąć podstawę programową. Nauczycielka broni matematyki

"Zostawmy podstawę programową z matematyki w spokoju, ale godzinę odzyskaną po zmniejszeniu wymiaru religii przeznaczmy w klasach IV-VI na dodatkową lekcję matematyki" - postuluje w sieci anonimowa matematyczka. "Godzina więcej złej nauki matematyki nic nie pomoże" - odpowiadają internauci.

Matematyczka nie chce odchudzenia podstawy programowej. Ma pomysł na najsłabszych uczniówMatematyczka nie chce odchudzenia podstawy programowej. Ma pomysł na najsłabszych uczniów
Źródło zdjęć: © East News

Pogorszenie wyników

Tegoroczne wyniki badania PISA (Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów), które odbywa się co trzy lata od 2000 roku, są gorsze niż trzy lata temu. Jeśli chodzi o matematykę, spadek wynosi 27 punktów.

- Pod względem umiejscowienia w rankingu wypadliśmy podobnie jak w zeszłej edycji. Sprawa się komplikuje, kiedy spojrzymy na różnicę wyników pomiędzy 2018 i 2022 rokiem. Większość krajów OECD zanotowała spadki. Z matematyki średnio o 15 punktów. Eksperci OECD szacują tę różnicę jako równoważną okresowi ponad pół roku nauki szkolnej. Polska spadła o 27 punktów. Czyli ponad rok straty. To szósta największa różnica ze wszystkich krajów biorących udział w badaniu. Porównywalny spadek mają Norwegia, Holandia i Niemcy - podkreśla jeden z kierowników programu PISA w Polsce i ekspert Instytutu Badań Edukacyjnych Krzysztof Bulkowski, cytowany przez portal wyborcza.pl.

Średni wynik polskich uczniów w badaniu, jeśli chodzi o umiejętności matematyczne, to 489 punktów, podczas gdy rok temu było to 516 punktów. Średnia krajów OECD to 472 punkty. Najlepszy średni wynik uczniów z Singapuru to 575 punktów.

Nie wyrzucaj skórki po cytrynie. Włóż ją do zmywarki

Podstawa programowa z matematyki

W tym kontekście ważnym wydaje się list anonimowej matematyczki, która zdecydowała się napisać do twórców facebookowego profilu "NIE dla chaosu w szkole". Nauczycielka zwróciła uwagę na postulaty Barbary Nowackiej, nowej ministry edukacji, która zapowiedziała, że wśród zmian, które planuje wprowadzić w szkołach, będzie odchudzenie podstawy programowej oraz zmniejszenie liczby lekcji religii z dwóch do jednej w tygodniu.

"Jestem zdania, że koniecznie musimy znowu zadbać o najsłabiej radzących sobie uczniów, których liczba rośnie. Przysłuchuję się też obecnym dyskusjom dotyczącym przeszłych zmian (okrojenie podstawy programowej, ograniczenie prac domowych). Mam taki postulat: zostawmy podstawę programową z matematyki w spokoju, ale godzinę odzyskaną po zmniejszeniu wymiaru religii przeznaczmy w klasach IV-VI na dodatkową lekcję matematyki. To jedyna szansa, by z uczniami, którzy bardzo tego potrzebują, wyćwiczyć potrzebne im umiejętności. To ruch, który dobrze współgra z planami ograniczenia prac domowych. Jestem też przekonana, że ten pomysł poprą nauczyciele chemii czy fizyki, którzy muszą się opierać na umiejętnościach wyćwiczonych przez matematyków" - pisze matematyczka.

Pomysł kobiety spotkał się z wieloma reakcjami internautów - post polubiło ponad 800 osób. W komentarzach nie wszyscy jednak zgadzają się z jej opinią, zwracając uwagę na to, że godzina matematyki więcej niewiele pomoże.

Oto wybrane komentarze:

"Godzina więcej złej nauki matematyki nic nie pomoże. Jeśli uczniowie tej nauczycielki słabo napisali egzamin, to znaczy, że ich źle uczyła, a zatem przez godzinę dłużej też ich lepiej nie nauczy";

"Dołożenie kolejnej godziny z jakiegokolwiek przedmiotu niczego nie zmieni jeśli model pruski nie odejdzie w niepamięć. Godzina wykładów dzieciom niepotrzebna";

"Godzina religii nie jest 'odzyskana', bo religia nie jest obowiązkowa. Dzieciaki spędzają w szkole i tak za dużo czasu. Skoro sobie masowo nie radzą z podstawą programową, to zamiast im dokładać godzin, należy okroić program, zrobić go osiągalnym, może pomyśleć nad metodami nauczania, bo nie wszyscy muszą być matematykami. Rozszerzoną matematykę zostawić dla zainteresowanych";

"Nie zgadzam się. Podstawa jest przeładowana treściami, które są kompletnie nieprzydatne. Zresztą: dotyczy to wszystkich przedmiotów. Jako anglistka chętnie widziałabym czwartą godzinę angielskiego. Jako polonistka: kolejną języka polskiego. Ale tak naprawdę, po prostu darowałabym tę godzinę dzieciom, żeby mogły wcześniej skończyć lekcje i mieć czas na dzieciństwo".

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Wybrane dla Ciebie
Odkryli jedną z możliwych przyczyn poronień. Naukowcy wskazali na rolę metabolizmu
Odkryli jedną z możliwych przyczyn poronień. Naukowcy wskazali na rolę metabolizmu
Gorączka bez objawów? Eksperci tłumaczą, co może się za tym kryć
Gorączka bez objawów? Eksperci tłumaczą, co może się za tym kryć
Kobiety w patowej sytuacji. Odstawienie tych leków przed ciążą zwiększa ryzyko tycia
Kobiety w patowej sytuacji. Odstawienie tych leków przed ciążą zwiększa ryzyko tycia
Emoji jako wołanie o pomoc. KidsAlert ujawnia ukryty język dzieci w internecie
Emoji jako wołanie o pomoc. KidsAlert ujawnia ukryty język dzieci w internecie
Dwulatek po hipotermii wrócił do zdrowia. "Cud zespołowej pracy"
Dwulatek po hipotermii wrócił do zdrowia. "Cud zespołowej pracy"
Przełomowe wytyczne dotyczące cukrzycy w ciąży. 27 kluczowych rekomendacji WHO
Przełomowe wytyczne dotyczące cukrzycy w ciąży. 27 kluczowych rekomendacji WHO
Dwa produkty dla dzieci wycofane z dużych sieciówek. Stanowią realne zagrożenie
Dwa produkty dla dzieci wycofane z dużych sieciówek. Stanowią realne zagrożenie
Liczba dzieci z nadciśnieniem się podwoiła. Eksperci alarmują
Liczba dzieci z nadciśnieniem się podwoiła. Eksperci alarmują
Barwniki w żywności zagrażają zdrowiu dzieci. Naukowcy alarmują o skali problemu
Barwniki w żywności zagrażają zdrowiu dzieci. Naukowcy alarmują o skali problemu
Oglądanie TV a późniejsze objawy ADHD. Brytyjczycy doszli do ciekawych wniosków
Oglądanie TV a późniejsze objawy ADHD. Brytyjczycy doszli do ciekawych wniosków
Finlandia uczy tego już przedszkolaków. Dlaczego Polska powinna wziąć z niej przykład?
Finlandia uczy tego już przedszkolaków. Dlaczego Polska powinna wziąć z niej przykład?
Autyzm a COVID-19. Naukowcy odkryli powiązanie, wyniki są niepokojące
Autyzm a COVID-19. Naukowcy odkryli powiązanie, wyniki są niepokojące