Dolegliwości w ciąży - ból pleców

W tym wyjątkowym okresie wiele przyszłych mam narzeka na swoją kondycję zarówno psychiczną, jak i fizyczną. Dlaczego w ciąży boli nas krzyż? Kiedy ból może oznaczać chorobę? Jak zapobiegać bólom kręgosłupa? Na pytania odpowiada dr n. med. Munther Sabarini z berlińskiej kliniki Avicenna.

1. Oprócz mdłości, częstego oddawania moczu, czy bólów głowy – może pojawić się ból kręgosłupa. Dlaczego tak się dzieje?

Bóle pleców pojawiają się z reguły w III trymestrze ciąży, kiedy obciążenie jest największe.

Dzieje się tak, ponieważ sylwetka pochyla się do przodu, napinają się mięśnie przykręgosłupowe, co skutkuje wygięciem kręgosłupa w odcinku lędźwiowym, powodując przemieszczenie się dysków i ucisk na zakończenia nerwowe.

Zobacz film: "Najlepsze ćwiczenia na kręgosłup"

Samo dziecko w końcowym etapie ciąży waży ok. 3,5 kg. Do tego dochodzi masa powiększonej macicy (1 kg), wód płodowych i zwiększonej objętości krwi (3 kg), warstwa tłuszczu na pośladkach, biodrach i udach (2 kg) oraz łożysko (1 kg). Ta krótka kalkulacja wskazuje, że nasz kręgosłup przez min. 2 miesiące dźwiga łączny ciężar dodatkowy równy 10 kg.

Oczywiście, masa ta przyrastała stopniowo i zdrowy kręgosłup jest w stanie sobie z nim poradzić bez żadnego problemu, szczególnie, kiedy młoda mama przed zajściem w ciążę prowadziła aktywny tryb życia.

Zdarza się jednak, a dotyczy to aż 75 proc. kobiet, że niestety ból jest na tyle dokuczliwy, że kobieta potrzebuje wsparcia.

Pamiętajmy również, że w ciąży nie można dźwigać więcej niż 5 kg. Noszenie dużych zakupów, podnoszenie młodszego dziecka, czy praca przy przenoszeniu większych ciężarów – nie wchodzą w grę.

2. Kiedy ból pleców powinien stać się bodźcem do zapisania się na wizytę u lekarza?

Może się zdarzyć, że ból pleców jest na tyle uporczywy, że nie da się go znieść. Istnieje kilka sposobów na rozpoznanie czy dolegliwości są niegroźne, czy kwalifikują się do wizyty u specjalisty.

Po pierwsze, kiedy ból nie ustępuje po zmianie pozycji ciała, odpoczynku, a do tego promieniuje do jednej nogi i powoduje jej drętwienie lub osłabienie czucia – może oznaczać „wypadnięcie” dysku, a wówczas niezbędna jest konsultacja lekarska i stosowanie się ściśle do zaleceń.

Po drugie, ciężar może powodować również rozejście się spojenia łonowego, objawiającego się silnym bólem końcowego odcinka kręgosłupa oraz stawów biodrowych. Może również dojść do trudności w poruszaniu się.

Po trzecie, ból pleców podczas oddawania moczu oraz pieczenie w okolicach cewki moczowej może sygnalizować zapalenie pęcherza.

Po czwarte – silny ból odczuwany zarówno w odcinku lędźwiowo-krzyżowym, jak i w dole brzucha, może oznaczać rozwieranie się szyjki macicy. Jeśli są to końcowe tygodnie ciąży – bóle mogą oznaczać rozpoczynający się poród.

Jeśli jednak termin jest odległy – może oznaczać przedwczesne rozwiązanie. W takim przypadku należy bezzwłocznie udać się do lekarza ginekologa lub bezpośrednio do szpitala.

3. Kiedy bóle nie są zbyt groźne – można stosować różne ćwiczenia i wspomagać pracę kręgosłupa. Jak to robić, aby sobie nie zaszkodzić?

Przyszłe mamy powinny również kontrolować swoją wagę. Jedzenie za dwie osoby już dawno stało się mitem.

Dieta w ciąży powinna składać się z 4-5 średniej wielkości posiłków bogatych w witaminy i minerały ważne dla rozwoju dziecka. Unikajmy słodyczy oraz słonych przekąsek. Pomoże nam to również wrócić do formy po urodzeniu dziecka.

Ruch i ćwiczenia także są wskazane, ale rezygnujmy z tych, które wymagają zbytniego wysiłku. Znakomite są ćwiczenia na piłce, które pomagają nawet w trakcie porodu! Poza tym unikajmy również długiego stania – korzystajmy z kas z pierwszeństwem – i długiego siedzenia – co jakiś czas powinniśmy wstawać i pospacerować.

Podpierajmy plecy w odcinku lędźwiowym poduszką, kiedy siedzimy. Korzystajmy również z poduszki elektrycznej, która rozgrzeje plecy, oraz z masażu.

(123RF)

Starajmy się również zachowywać prostą sylwetkę podczas stania, śpijmy na twardym materacu – najlepiej na lewym boku, a także nie nośmy butów na obcasach większych niż 1,5 cm.

W ostatniej fazie ciąży przydatny jest także specjalny pas ciążowy, podtrzymujący brzuch i odciążający kręgosłup.

Zachowując te podstawowe zasady  zadbamy o to, by nasz kręgosłup był mniej narażony na obciążenia i posłużył nam bez szwanku w okresie noszenia maleństwa i karmienia piersią.

Kobiety, które cierpią nawet na sporadyczny ból kręgosłupa, a planują zajść w ciążę, powinny się udać na konsultacje do specjalisty, który oceni stan kręgosłupa, aby wykluczyć niekorzystne okoliczności (tj. kręgozmyk lub stenoza kanału kręgowego).

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.