Co pomoże ci dobrze spać?

Są różne sposoby na zasypianie. Najlepszą metodą jest przestrzeganie zasad higieny snu. Jest to bardzo proste rozwiązanie, które z powodzeniem może zastosować każdy, kto zmaga się z problemem bezsenności. Konsekwentne przestrzeganie zasad prawidłowej higieny snu sprawia, że problem z zasypianiem przestaje się pojawiać u ponad 70 procent chorych.

spis treści

1. Sypialnia na dobry sen

Aby sen był dobry i szybko nadchodził, należy odpowiednio zadbać o swoją sypialnię. Proste sposoby pozwolą na skuteczną walkę z bezsennością. Aby sen stał się przyjemnością, należy zadbać o to, aby:

Zobacz film: "Pomysły na wspólne, rodzinne spędzanie czasu"

• łóżko było wygodne; materac nie powinien być ani zbyt twardy, ani zbyt miękki;

• łóżko było ustawione w bezpiecznym miejscu;

• pościel była regularnie zmieniania;

• temperatura i wilgotność w sypialni była optymalna – najlepiej śpi się w temperaturze od 16 do 18 stopni;

• sypialnia była pomalowana farbami antyalergicznymi; warto też, aby była w spokojnych, stonowanych barwach;

• hałas i światło nie przeszkadzały nam podczas zasypiania i snu;

• ukryć zegary, gdyż świadomość upływu czasu, kiedy nie śpimy, może być bardzo stresująca.

Aby nasz sen był dobry, należy zadbać o prawidłową higienę sypialni
Aby nasz sen był dobry, należy zadbać o prawidłową higienę sypialni (123RF)

2. Zdrowy sen a styl życia

Niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, że styl życia ma ogromny wpływ na sen. To, w jaki sposób spędzamy cały nasz dzień, może się przyczyniać do późniejszych problemów z zasypianiem. Aby uniknąć tych trudności, należy:

• systematycznie wykonywać ćwiczenia fizyczne, najlepiej takie, które sprawiają nam przyjemność. Mogą to być nawet spacery, jazda na rowerze, bieganie. Warto pamiętać, aby nie forsować się fizycznie bezpośrednio przed snem;

• na kilka godzin przed snem zrezygnować z picia napojów pobudzających i jedzenia tłustych, ciężkich potraw;

• bezpośrednio przed snem zrezygnować z picia dużej ilości napojów, aby parcie na pęcherz nie budziło nas w nocy;

• nie pozwalać sobie na długie drzemki w dzień. Maksymalny dozwolony czas takiego odpoczynku to piętnaście minut. Dłuższe drzemki mogą sprawić, że będziemy mieli kłopoty z zaśnięciem wieczorem;

• unikać sytuacji stresujących. Nie można kumulować stresu, gdyż negatywnie wpływa to na nasze zdrowie, a także na sen;

• regularnie chodzić spać i regularnie wstawać. Powinny to być ściśle ustalone godziny. W dzień wolny nie jest zalecane zbyt długie spanie;

• pamiętać o tym, aby wieczorna kąpiel nie była zbyt gorąca. Najlepiej jest brać prysznic. Jeśli decydujemy się na kąpiel, można przygotować ją z kilkoma kroplami olejku eterycznego, który ułatwi zasypianie;

• pamiętać o tym, że łóżko służy do spania, a nie do pracy lub oglądania telewizji;

• stosować zioła na sen. Można też stosować lekarstwa na sen dostępne bez recepty. Najpopularniejszym ziołem na sen jest melisa. Jeśli chodzi o tabletki na sen bez recepty, to bardzo dobrze działa zawarta w nich melatonina;

• nie starać się zasnąć na siłę. Najlepiej wstać i zrobić coś spokojnego, co nas odpręża. Warto poczekać na następny cykl snu i dopiero wtedy się położyć.

Sposoby na bezsenność w ciąży
Sposoby na bezsenność w ciąży [9 zdjęć]

W trakcie ciąży organizm kobiety doświadcza intensywnych zmian hormonalnych, które mogą wywierać niekorzystny...

zobacz galerię

3. Sposoby na łagodne budzenie

Równie ważne jak zasypianie, jest odpowiednie budzenie. Jeśli zostaniemy obudzeni w złym momencie, możemy czuć się gorzej. Aby obudzić się w dobrym nastroju, warto:

• po przebudzeniu wstać z łóżka, w żadnym wypadku nie starać się zasypiać na nowo

• wstać powoli, dając organizmowi czas na pełne obudzenie i rozpoczęcie pracy na pełnych obrotach;

• budzić się w obecności światła dziennego;

• po wstaniu rozciągnąć się; można wykonać kilka ćwiczeń rozluźniających;

• zażyć pobudzający prysznic;

Musisz to wiedzieć

• zjeść śniadanie, gdyż jest to najważniejszy posiłek w ciągu dnia, który daje nam siłę do działania.

Jeśli będziemy przestrzegali zasad związanych z higieną snu, bezsenność przestanie być naszym problemem – będziemy zasypiali i budzili się pełni energii i wypoczęci.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.