Będzie nowy przedmiot w szkołach? "Młodzież do nas krzyczy wręcz, żebyśmy coś zmienili"

Zajęcia z rozwijania kompetencji miękkich, w tym radzeniem sobie z emocjami i stresem, to pomysł na przeciwdziałanie kryzysowi psychicznemu wśród dzieci i młodzieży. Nie każdy jednak jest za tym, by takie nauczanie stanowiło odrębny przedmiot.

Dr Aleksandra Lewandowska: "Ta młodzież do nas krzyczy wręcz, żebyśmy coś zmienili"Dr Aleksandra Lewandowska: "Ta młodzież do nas krzyczy wręcz, żebyśmy coś zmienili"
Źródło zdjęć: © East News

Kompetencje miękkie

Przemęczeni, sfrustrowani i zestresowani - oto obraz polskich uczniów XXI wieku. Pozbawieni czasu dla siebie, poświęcają go na naukę, dojazdy do szkoły, odrabianie prac domowych. Coraz częściej mówi się w ich przypadku wręcz o wypaleniu. Gdy dołożyć do tego problemy z rówieśnikami czy w domu, nie dziwi, że tak wiele dzieci i nastolatków potrzebuje wsparcia psychicznego.

O jego braku świadczą chociażby policyjne statystyki dotyczące prób samobójczych i samobójstw wśród dzieci oraz młodzieży, które w ciągu kilku ostatnich lat drastycznie wzrosły.

Pomysłów na to, jak pomóc uczniom, jest wiele. Dr Aleksandra Lewandowska, konsultantka krajowa w dziedzinie psychiatrii dzieci i młodzieży, proponuje w rozmowie z "Faktami" TVN wprowadzić do szkół przedmiot, który rozwijałby tak zwane miękkie kompetencje związane z umiejętnościami radzenia sobie ze stresem i emocjami. Dzięki niemu młodzież nauczyłaby się, jak poradzić sobie z hejtem, porażką, krytyką, brakiem czasu czy odpoczynku. Zajęcia dotyczyłyby też tego, jak osiągnąć sukces.

Nie wyrzucaj skórki po cytrynie. Włóż ją do zmywarki

- Wiemy, jak pogarsza się kondycja zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży. Wiemy, jak w ostatnim okresie narosła liczba zachowań samobójczych. Te dzieciaki, ta młodzież do nas krzyczy wręcz, żebyśmy coś zmienili - mówi.

Będzie nowy przedmiot?

Czy w szkole znajdzie się miejsce na nowy przedmiot? Tego jeszcze nie wiadomo. Nowa ministra edukacji Barbara Nowacka zapowiedziała odchudzenie podstawy programowej - może więc dzięki temu będzie możliwe nauczanie kompetencji miękkich.

O tym, czy powinny one stanowić odrębny przedmiot, eksperci mają jednak różne zdania. Niektórzy, tak jak Katarzyna Lubnauer, wiceministra edukacji, posłanka Koalicji Obywatelskiej, są zdania, że nie jest to dobry pomysł.

- Jesteśmy przeciwni uruchamianiu nowych przedmiotów, bo uważamy, że czas, który dzieci spędzają w szkole i tak jest już dość długi - mówi Lubnauer.

Dr Lewandowska wspomina, że we wcześniejszych latach także zabiegała o uczenie w szkołach miękkich kompetencji. Wtedy jednak się to nie udało, chociaż teraz były minister edukacji i nauki popiera zmiany.

- Z godziny na godzinę tego się nie da zrobić, ale ja jestem za, jak najbardziej - mówi Przemysław Czarnek, poseł PiS.

- Nam zależało, żeby te zmiany dotyczące profilaktyki, właśnie takich zajęć, były jednak systemowe, żeby to się działo wszędzie, żeby też był nadzór nad tym. Nie było tego zielonego światła - mówi dr Lewandowska.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Wybrane dla Ciebie
Odkryli jedną z możliwych przyczyn poronień. Naukowcy wskazali na rolę metabolizmu
Odkryli jedną z możliwych przyczyn poronień. Naukowcy wskazali na rolę metabolizmu
Gorączka bez objawów? Eksperci tłumaczą, co może się za tym kryć
Gorączka bez objawów? Eksperci tłumaczą, co może się za tym kryć
Kobiety w patowej sytuacji. Odstawienie tych leków przed ciążą zwiększa ryzyko tycia
Kobiety w patowej sytuacji. Odstawienie tych leków przed ciążą zwiększa ryzyko tycia
Emoji jako wołanie o pomoc. KidsAlert ujawnia ukryty język dzieci w internecie
Emoji jako wołanie o pomoc. KidsAlert ujawnia ukryty język dzieci w internecie
Dwulatek po hipotermii wrócił do zdrowia. "Cud zespołowej pracy"
Dwulatek po hipotermii wrócił do zdrowia. "Cud zespołowej pracy"
Przełomowe wytyczne dotyczące cukrzycy w ciąży. 27 kluczowych rekomendacji WHO
Przełomowe wytyczne dotyczące cukrzycy w ciąży. 27 kluczowych rekomendacji WHO
Dwa produkty dla dzieci wycofane z dużych sieciówek. Stanowią realne zagrożenie
Dwa produkty dla dzieci wycofane z dużych sieciówek. Stanowią realne zagrożenie
Liczba dzieci z nadciśnieniem się podwoiła. Eksperci alarmują
Liczba dzieci z nadciśnieniem się podwoiła. Eksperci alarmują
Barwniki w żywności zagrażają zdrowiu dzieci. Naukowcy alarmują o skali problemu
Barwniki w żywności zagrażają zdrowiu dzieci. Naukowcy alarmują o skali problemu
Oglądanie TV a późniejsze objawy ADHD. Brytyjczycy doszli do ciekawych wniosków
Oglądanie TV a późniejsze objawy ADHD. Brytyjczycy doszli do ciekawych wniosków
Finlandia uczy tego już przedszkolaków. Dlaczego Polska powinna wziąć z niej przykład?
Finlandia uczy tego już przedszkolaków. Dlaczego Polska powinna wziąć z niej przykład?
Autyzm a COVID-19. Naukowcy odkryli powiązanie, wyniki są niepokojące
Autyzm a COVID-19. Naukowcy odkryli powiązanie, wyniki są niepokojące