Zasady ortograficzne. Dlaczego trzeba ich przestrzegać?

Zasady ortograficzne mają sens! I wcale nie chodzi tu o to, by nauczyciele mogli robić dyktanda, które uczniom śnią się po nocach, ale byśmy mogli się w ogóle komunikować w języku pisanym. Sprawdźmy zatem, jakie zasady ortograficzne obowiązują w polszczyźnie.

Zasady ortograficzne. Dlaczego trzeba ich przestrzegać?Zasady ortograficzne. Dlaczego trzeba ich przestrzegać?
Źródło zdjęć: © https://stock.adobe.com/
Agnieszka Gotówka

Co to jest ortografia?

Ortografia to zbiór przepisów regulujących sposób zapisu słów danego języka za pomocą liter alfabetu. Innymi słowy: to ustalony sposób posługiwania się systemem pisma. Pozwala na komunikowaniu się osobom z różnych regionów Polski, gdzie język mówiony może znacząco się różnić (np. w warstwie fonetycznej). Wprowadza też porządek do języka i pozwala odróżnić od siebie słowa, które brzmią tak samo, a znaczą zupełnie co innego (np. "morze" jako akwen i "może" jako tryb warunkowy).

Ortografia – zasady

W szkole podstawowej dzieci poznają wszystkie zasady ortograficzne. Edukację w tym zakresie zaczynają już w pierwszej klasie, kiedy to dowiadują się, co to ortografia i jak należy poprawnie zapisywać wyrazy. Nie jest to łatwe, więc warto wspierac dziecko w tym procesie. Ale uwaga: nie stawiajmy uczniowi wysokich wymagań i surowo nie sprawdzajmy stopnia ich realizacji. W atmosferze stresu i lęku dziecko niczego się nie nauczy! Wykaż mu więc maksimum cierpliwości i wspólnie poszukajcie metody, które pomogą przywoić zasady ortograficzne.

Pamiętajcie, że zasady ortograficzne dla dzieci do druku położone na biurku naszej pociechy nie wystarczą. Potrzebna jest też motywacja i znalezienie sposobu na usprawnienie procesu zapamiętywania. A ten będzie przebiegał najlepiej, gdy jesteśmy weseli i zrelaksowani.

Jakie zasady ortograficzne trzeba znać i jak je zapamiętać?

Zasady ortograficzne dla dzieci mogą brzmieć abstrakcyjnie, więc najlepiej jest uczyć się ich w formie zabawy. Sprawdzą się tu różne techniki mnemotechniczne, które opierają się na wykorzystywaniu wyobraźni, wizualizacji i skojarzeń (im bardziej zabawne i nonsensowme, tym lepiej).

Możecie wykorzystać różnego rodzaju gry i tablice lub stworzyć je samemu. Wspólnie piszcie też dyktanda. A od jakich zasad najlepiej jest zaczac naukę?

Zapamiętajcie!

„Ó” piszemy: jeżeli wymienia się na o, e, a, np. dwór/dwory, pokój/pokoje, siódmy/siedem na początku następujących wyrazów: ósemka, ów, ówczesny, ówdzie * w zakończeniach: -ów (Kraków, psów), -ówka (kartkówka, dachówka), -ówna (Iłłakowiczówna)

„U” piszemy: rzeczownikach zakończonych np. na: -un np. opiekun, -unek np. rachunek, -unka np. opiekunka, -ulec np. hamulec w czasownikach zakończonych np. na: -uje np. maluje, -ujesz np. malujesz, -uj np. pakuj w zakończeniach bez okolicznika -uć typu kuć, psuć, snuć w zakończeniach typu np.: -uch (dzieciuch), -unia (córunia), -uszek (maluszek), -uś (dziadziuś), -uśki (miluśki), -utki (złociutki)

„Ch” piszemy: gdy wymienia się na sz ,np.: kruchy – kruszyć, ucho – uszko, mucha – muszka, ruch – ruszać na końcu wyrazów, np.: dach, butach, duch, oddech, zuch (wyjątek: druh) * po spółgłosce s, np.: scharakteryzować, schemat, schody, schylić się

„H” piszemy: jeżeli wymienia się na g, ż, z, dż, np.: wahać – waga w rozpoczynających wyrazy cząstkach: hekto-, helio-, hetero-, higro-, hiper-, hipo-, homeo-, homo-, hydro-, na początku wyrazu, jeżeli h może być opuszczone: Hanna – Anna, w „hałaśliwych” wyrazach, np. halo, hurra, hałas, huk, huragan, * po spółgłosce z, np.: zharmonizować, zhańbiony, zheblować

"Ż" piszemy: gdy wymmienia się na g, dz, h, z, ź, s (np. odważny/odwaga, zakażenie/zakaźny) w zakończeniach -aż i eż, np. garaż, odzież po literach l, ł r oraz w wyrazach zapożyczonych po n, np. oranżada, rewanż w partykułach -że, -ż, np. cóż, także

"Rz" piszemy: kiedy wymienia się na r w innych forach danego wyrazu lub w wyrazach pokrewnych, np. starzec/starość w zakończeniach -arz, -erz, -mierz, -mistrz, np. rycerz, Sandomierz, * po spółgłoskach b-, p-, d-, t-, g-, k-, ch-, j-, w-

Wybrane dla Ciebie
Odkryli jedną z możliwych przyczyn poronień. Naukowcy wskazali na rolę metabolizmu
Odkryli jedną z możliwych przyczyn poronień. Naukowcy wskazali na rolę metabolizmu
Gorączka bez objawów? Eksperci tłumaczą, co może się za tym kryć
Gorączka bez objawów? Eksperci tłumaczą, co może się za tym kryć
Kobiety w patowej sytuacji. Odstawienie tych leków przed ciążą zwiększa ryzyko tycia
Kobiety w patowej sytuacji. Odstawienie tych leków przed ciążą zwiększa ryzyko tycia
Emoji jako wołanie o pomoc. KidsAlert ujawnia ukryty język dzieci w internecie
Emoji jako wołanie o pomoc. KidsAlert ujawnia ukryty język dzieci w internecie
Dwulatek po hipotermii wrócił do zdrowia. "Cud zespołowej pracy"
Dwulatek po hipotermii wrócił do zdrowia. "Cud zespołowej pracy"
Przełomowe wytyczne dotyczące cukrzycy w ciąży. 27 kluczowych rekomendacji WHO
Przełomowe wytyczne dotyczące cukrzycy w ciąży. 27 kluczowych rekomendacji WHO
Dwa produkty dla dzieci wycofane z dużych sieciówek. Stanowią realne zagrożenie
Dwa produkty dla dzieci wycofane z dużych sieciówek. Stanowią realne zagrożenie
Liczba dzieci z nadciśnieniem się podwoiła. Eksperci alarmują
Liczba dzieci z nadciśnieniem się podwoiła. Eksperci alarmują
Barwniki w żywności zagrażają zdrowiu dzieci. Naukowcy alarmują o skali problemu
Barwniki w żywności zagrażają zdrowiu dzieci. Naukowcy alarmują o skali problemu
Oglądanie TV a późniejsze objawy ADHD. Brytyjczycy doszli do ciekawych wniosków
Oglądanie TV a późniejsze objawy ADHD. Brytyjczycy doszli do ciekawych wniosków
Finlandia uczy tego już przedszkolaków. Dlaczego Polska powinna wziąć z niej przykład?
Finlandia uczy tego już przedszkolaków. Dlaczego Polska powinna wziąć z niej przykład?
Autyzm a COVID-19. Naukowcy odkryli powiązanie, wyniki są niepokojące
Autyzm a COVID-19. Naukowcy odkryli powiązanie, wyniki są niepokojące