Zajęcia otwarte dla rodziców. Jakie dają możliwości?

Zajęcia otwarte dla rodziców to jedna z możliwości współpracy przedszkola z rodzicami lub opiekunami dziecka. To czas, kiedy mogą zapoznać się ze sposobami pracy dydaktyczno - wychowawczej w placówce, zaobserwować swoje dziecko w środowisku przedszkolnym i w relacjach rówieśniczych. Na tego typu zajęciach prezentowane są także umiejętności dzieci, zdobyte w przedszkolu. Jakie możliwości dają zajęcia otwarte?

Zajęcia otwarte dla rodziców to m.in. szansa na nawiązanie pozytywnej relacji z wychowawcąZajęcia otwarte dla rodziców to m.in. szansa na nawiązanie pozytywnej relacji z wychowawcą
Źródło zdjęć: © Adobe Stock
Ewa Rosiecka

Czym są zajęcia otwarte dla rodziców?

Współpraca z rodzicami jest ważnym elementem pracy wychowawcy w przedszkolu. Jest niezbędna dla dobrych efektów wychowawczych. W relacji rodzic - nauczyciel szczególne znaczenie ma zaufanie i poczucie bezpieczeństwa rodzica, które jest możliwe, gdy jest on przekonany o dobrej relacji wychowawcy i dzieci.

Zajęcia otwarte to, obok zebrań i konsultacji, jedna z form takiej współpracy. Podczas zajęć otwartych obie strony mogą przyjemnie spędzić czas. Rodzice mają możliwość przekonać się, w jaki sposób nauczyciel prowadzi zajęcia z dziećmi, zaobserwować zachowanie się dziecka w grupie i jego postępy na wszystkich płaszczyznach wychowania przedszkolnego. Można powiedzieć, że zajęcia otwarte to wycinek przedszkolnego życia, który może zobaczyć rodzic.

Jaki jest cel takich zajęć?

W jakim celu organizowane są zajęcia otwarte dla rodziców? Przede wszystkim spotkania te mają na celu:

  • rozwijanie współpracy między rodzicami a przedszkolem;
  • integrowanie środowiska przedszkolnego i rodzinnego;
  • prezentację efektów działań grupy;
  • prezentację umiejętności dzieci;
  • uczestnictwo rodziców w warsztatach prezentujących zabawy, które rozwijają dzieci, możliwych do wykonania w domu.

Ostatni podpunkt jest szczególnie ważny, ponieważ rodzice mają szansę poznać zabawy, które dają dzieciom mnóstwo radości, przy jednoczesnym ich rozwoju.

Jakie możliwości dają spotkania otwarte?

Dzięki zajęciom otwartym rodzic może zobaczyć wartościowe działania, które dzieją się w przedszkolu, zaobserwować relacje rówieśnicze oraz dzieci z wychowawcą. Przedszkole może wskazać rodzicom kierunek działań, a także budować pozytywneą relację z rodzicami.

Takie spotkania to czas poświęcony tylko dzieciom, dlatego warto w nich uczestniczyć. W ten sposób umacniamy też więzi rodzinne i poczucie wartości naszych dzieci. Jest to dla nich sygnał, że to co robią codziennie w przedszkolu, jest dla nas bardzo ważne.

Wybrane dla Ciebie
Odkryli jedną z możliwych przyczyn poronień. Naukowcy wskazali na rolę metabolizmu
Odkryli jedną z możliwych przyczyn poronień. Naukowcy wskazali na rolę metabolizmu
Gorączka bez objawów? Eksperci tłumaczą, co może się za tym kryć
Gorączka bez objawów? Eksperci tłumaczą, co może się za tym kryć
Kobiety w patowej sytuacji. Odstawienie tych leków przed ciążą zwiększa ryzyko tycia
Kobiety w patowej sytuacji. Odstawienie tych leków przed ciążą zwiększa ryzyko tycia
Emoji jako wołanie o pomoc. KidsAlert ujawnia ukryty język dzieci w internecie
Emoji jako wołanie o pomoc. KidsAlert ujawnia ukryty język dzieci w internecie
Dwulatek po hipotermii wrócił do zdrowia. "Cud zespołowej pracy"
Dwulatek po hipotermii wrócił do zdrowia. "Cud zespołowej pracy"
Przełomowe wytyczne dotyczące cukrzycy w ciąży. 27 kluczowych rekomendacji WHO
Przełomowe wytyczne dotyczące cukrzycy w ciąży. 27 kluczowych rekomendacji WHO
Dwa produkty dla dzieci wycofane z dużych sieciówek. Stanowią realne zagrożenie
Dwa produkty dla dzieci wycofane z dużych sieciówek. Stanowią realne zagrożenie
Liczba dzieci z nadciśnieniem się podwoiła. Eksperci alarmują
Liczba dzieci z nadciśnieniem się podwoiła. Eksperci alarmują
Barwniki w żywności zagrażają zdrowiu dzieci. Naukowcy alarmują o skali problemu
Barwniki w żywności zagrażają zdrowiu dzieci. Naukowcy alarmują o skali problemu
Oglądanie TV a późniejsze objawy ADHD. Brytyjczycy doszli do ciekawych wniosków
Oglądanie TV a późniejsze objawy ADHD. Brytyjczycy doszli do ciekawych wniosków
Finlandia uczy tego już przedszkolaków. Dlaczego Polska powinna wziąć z niej przykład?
Finlandia uczy tego już przedszkolaków. Dlaczego Polska powinna wziąć z niej przykład?
Autyzm a COVID-19. Naukowcy odkryli powiązanie, wyniki są niepokojące
Autyzm a COVID-19. Naukowcy odkryli powiązanie, wyniki są niepokojące