Przejdź na WP

Wpływ melatoniny na sen

W nieprzespanej nocy najczęściej nie ma nic przyjemnego. Bezsenność, trudności z zaśnięciem, częste wybudzanie ze snu dotykają bardzo wielu osób. Kłopoty te sprawiają, że człowiek cierpi z powodu złego samopoczucia, jest zmęczony, brakuje mu koncentracji. Często pomocne są domowe sposoby na bezsenność. Czasem konieczne jest sięganie po lekarstwa nasenne. Warto jednak rozważyć zastosowanie melatoniny.

Zobacz film: "Ciekawe gry i zabawy dla całej rodziny"

spis treści

1. W jaki sposób melatonina wpływa na sen?

Domowe sposoby na bezsenność nie zawsze się sprawdzają. Nawet zażywanie tabletek nasennych nie zawsze sprawi, że kłopoty ze snem staną się przeszłością. Bezsenność może być przyczyną zaburzeń równowagi procesów biochemicznych zachodzących w organizmie. Procesy te odpowiadają za prawidłową cykliczność rytmu dobowego. To właśnie melatonina odpowiada za regulację biologicznego zegara człowieka. Jest to hormon snu, który wydzielany jest przez szyszynkę – gruczoł znajdujący się w mózgu.

Czasami domowe sposoby na sen nie pomagają
Czasami domowe sposoby na sen nie pomagają (123RF)

To od wartości poziomu melatoniny we krwi zależy prawidłowy rytm snu i aktywności. Za produkcję melatoniny odpowiada natężenie światła. Im jest ciemniej, tym hormonu snu jest więcej. Kiedy jest widno, proces produkcji melatoniny zostaje zatrzymany. Należy wiedzieć, że wraz z wiekiem następuje obniżanie się poziomu melatoniny w organizmie, co wpływa na pojawienie się trudności z zasypianiem. Nawet 30 proc. osób po 40. roku życia może mieć problemy ze snem.

Lekarstwa nasenne pozwalają na dłuży i szybszy sen, jednak nie jest to zdrowy sen. Pozbawiony jest on bowiem fazy REM, która odpowiada za prawidłową regenerację układu nerwowego i wpływa na spójność pamięci. Dlatego też sen po takich tabletkach nie jest w pełni wartościowy. Człowiek, który zażył tabletki nasenne i obudził się rano, może odczuwać takie same objawy, jakby zmagał się z bezsennością. Może się pojawić ospałość, irytacja, osłabiony refleks i problemy z koncentracją.

Sposoby na bezsenność w ciąży
Sposoby na bezsenność w ciąży [9 zdjęć]

W trakcie ciąży organizm kobiety doświadcza intensywnych zmian hormonalnych, które mogą wywierać niekorzystny...

zobacz galerię

2. Jakie jest zastosowanie melatoniny?

U osób cierpiących na różnorakie zaburzenia snu odnotowano obniżony poziom melatoniny. Wiadomo, że hormon ten pozytywnie wpływa na proces zasypiania, poprawia samopoczucie i sprawia, że ilość przebudzeń w ciągu nocy się zmniejsza. Melatonina może być z powodzeniem stosowana u wszystkich osób, które pracują np. na zmiany i mają przesunięte fazy snu i czuwania. Po przyjęciu melatoniny człowiek może zasnąć nawet trzy godziny wcześniej. Oczywiście odpowiednia dawka hormonu snu powinna być ustalona indywidualnie dla każdego pacjenta. Najczęściej stosuje się dawki o zawartości od 1 do 3 mg melatoniny. Czasem może się okazać niezbędne zwiększenie dawki, nawet do poziomu 5 mg.

Stosowanie melatoniny jest korzystniejsze dla organizmu niż zażywanie tradycyjnych lekarstw nasennych. Nie wywołuje ona bowiem żadnych skutków ubocznych. Mogą ją stosować osoby, które pracują w trybie zmianowym. Jest też zalecana w przypadku podróży samolotem. Kiedy lot wiąże się ze zmianą stref czasowych, może się pojawiać tak zwany jet-lag. Jest to zaburzenie snu związane właśnie z szybką zmianą stref czasowych.

Do jego objawów można zaliczyć: • ból głowy; • zmęczenie; • pogorszenie samopoczucia; • kłopoty z koncentracją; • pojawienie się dezorientacji; • irytację.

Aby organizm zaadaptował się do nowej strefy czasowej potrzebuje na to kilku dni. Dzięki zastosowaniu melatoniny można ten czas diametralnie skrócić.

Musisz to wiedzieć

Warto wiedzieć, że melatonina spełnia także inne funkcje. Wykazuje ona działanie antyoksydacyjne, czyli potrafi walczyć z wolnymi rodnikami, które są przyczyną wielu schorzeń. Melatonina jest bardzo dobrze tolerowana przez organizm. Przeciwwskazaniem do jej stosowania jest ciąża oraz laktacja, a także nowotwory układu krwiotwórczego lub zażywanie leków sterydowych. Osoby z poważnymi schorzeniami psychicznymi również nie powinny zażywać środków zawierających melatoninę.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.