Surowsze zasady za wagary i nowe prawa uczniów. MEN kieruje projekt do konsultacji
Ministerstwo Edukacji Narodowej zaproponowało zmiany w Prawie oświatowym, które mają ujednolicić prawa i obowiązki uczniów oraz zaostrzyć konsekwencje za nieusprawiedliwione nieobecności. Projekt nowelizacji trafił właśnie do konsultacji publicznych i uzgodnień międzyresortowych.
W tym artykule:
Wagary pod większą kontrolą
Jedną z najważniejszych zmian jest obniżenie progu nieusprawiedliwionych nieobecności, po przekroczeniu którego uczeń uznawany będzie za niespełniającego obowiązku szkolnego lub nauki.
Zgodnie z nowymi regulacjami, za niewywiązywanie się z obowiązku uznawane będzie opuszczenie bez usprawiedliwienia co najmniej 50 proc. zajęć w danym miesiącu lub co najmniej 25 proc. w skali całego roku szkolnego. Ministerstwo Edukacji uznało dotychczasowy limit 50 proc. za zbyt łagodny.
Nowe przepisy przewidują także, że uczeń, który przekroczy 25 proc. nieusprawiedliwionych nieobecności z danego przedmiotu, może nie zostać z niego sklasyfikowany – bez prawa do przystąpienia do egzaminu klasyfikacyjnego, jeśli absencje były nieusprawiedliwione. W przypadku uczniów, których nieobecności zostaną uznane za usprawiedliwione, możliwość egzaminu pozostaje zachowana.
Izabela Janachowska o edukacji syna: "Nie chciałabym, żeby uczył się z głupich podręczników"
Co istotne, ministerstwo nie planuje zmian w dotychczasowym sposobie usprawiedliwiania nieobecności.
Nowa instytucja w systemie edukacji
Projekt zakłada wpisanie do ustawy otwartego katalogu praw uczniowskich oraz zamkniętego katalogu obowiązków. Celem jest wprowadzenie jednolitego standardu w skali kraju – obecnie zakres ten regulują głównie statuty szkół, co prowadzi do znaczących rozbieżności między placówkami.
Nowelizacja przewiduje powołanie rzeczników praw ucznia na kilku poziomach – krajowym, wojewódzkim (przy kuratoriach) oraz fakultatywnie na poziomie gmin i powiatów. W szkołach rolę rzecznika pełnić mają nauczyciele, wybierani przez radę szkoły lub placówki. Minister edukacji zyska możliwość określenia zasad dodatkowego wynagrodzenia dla tych osób.
Projekt zakłada obligatoryjne powoływanie rad szkół i placówek, w skład których w równym stopniu mają wchodzić przedstawiciele nauczycieli, rodziców i uczniów. To gremium ma zyskać m.in. kompetencje do opiniowania planów pracy placówki, zmian w statucie czy wyboru rzecznika praw ucznia.
Nowością będzie też ustawowa definicja "społeczności szkolnej" – jako zbioru uczniów, rodziców i nauczycieli, współtworzących środowisko szkoły.
Nowe zasady dla pełnoletnich uczniów
MEN planuje także uporządkować zasady dotyczące pełnoletnich uczniów – m.in. w zakresie oceniania i usprawiedliwiania nieobecności. Choć co do zasady rodzice nadal będą mogli uzyskiwać dostęp do ocen swojego dziecka, przewidziano możliwość zgłoszenia przez ucznia sprzeciwu wobec tego dostępu.
Projekt nowelizacji podlega obecnie 30-dniowym konsultacjom publicznym. Jeśli propozycje zyskają akceptację, mogą wejść w życie jeszcze w bieżącym roku szkolnym.
Dominika Najda, dziennikarka Wirtualnej Polski
Źródła
- PAP