Smutne wnioski z badania TIMSS 2023. Polska na szarym końcu
Polska znajduje się w gronie krajów osiągających wysokie wyniki w edukacji matematycznej i przyrodniczej - takie wnioski płyną z Międzynarodowego Badania Nauczania Matematyki i Nauk Przyrodniczych (TIMSS 2023). Niektóre konkluzje z raportu są jednak mniej optymistyczne.
W tym artykule:
Polscy uczniowie na podium
4 grudnia 2024 roku ogłoszono wyniki Międzynarodowego Badania Nauczania Matematyki i Nauk Przyrodniczych (TIMSS 2023). Okazało się, że średni wynik polskich czwartoklasistów w matematyce wyniósł 546 punktów, co oznacza 10. miejsce w rankingu i jednocześnie 2. miejsce w Unii Europejskiej. To najwyższy w historii wynik uczestnictwa Polski w badaniu.
Z kolei w naukach przyrodniczych wynik wyniósł 550 punktów, co dało nam 7 miejsce w rankingu i 1. miejsce w UE.
Apel prześladowanej 10-latki
- Tylko kilka krajów ma porównywalne lub wyższe wyniki od polskich uczniów. Jesteśmy w ścisłej czołówce światowej, zarówno w matematyce, jak i w naukach przyrodniczych. To są dobre wyniki, za które odpowiada dobra praca polskiej szkoły, ale też ciężka praca rodziców. Widzimy w badaniach, że w tych rodzinach, w których rodzice pracują z dziećmi, czytają im, wymyślają różne zabawy matematyczne, ich pociechy mają lepsze wyniki w nauce - zaznacza dr Maciej Jakubowski, dyrektor Instytutu Badań Edukacyjnych, komentujący wyniki TIMSS 2023.
- Wyniki badania wskazują, że trudności związane z pandemią i nauczaniem zdalnym w dużym stopniu dzięki wysiłkom zarówno uczniów, nauczycieli, jak i rodziców wśród młodszych uczniów udało się przezwyciężyć. Wysoki wynik zarówno w przyrodzie, jak i matematyce pokazuje, że poziom kształcenia tych przedmiotów w polskiej szkole jest na wysokim poziomie. Szczególnie cieszą względnie niskie odsetki uczniów o najniższych umiejętnościach - zauważa Wioleta Dobosz-Leszczyńska, krajowy koordynator badania TIMSS 2023.
Przerażająco niski poziom satysfakcji nauczycieli z zawodu
Badanie ujawniło jednak nie tylko blaski, ale i cienie szkoły. Zgodnie z nim tylko 60 proc. czwartoklasistów deklaruje, że lubi chodzić do szkoły i odsetek ten wciąż maleje. Podobnie jak nastawienie uczniów do matematyki i przyrody (coraz mniej uznaje je za ciekawe).
W badaniu pod lupę wzięto również nauczycieli czwartoklasistów. Wnioski z raportu nie napawają optymizmem. W Polsce przeważają nauczyciele 50-letni i starsi, a jako jedyny badany kraj nie mamy nauczycieli przyrody w wieku poniżej 30 lat. W badanej grupie staż matematyka w Polsce to średnio 24 lata, nauczyciela przyrody o rok więcej.
Jeszcze gorzej jest pod względem satysfakcji zawodowej nauczycieli matematyki: na 58 badanych krajów zajęliśmy… przedostatnie miejsce. Za nami jest jedynie Japonia.
Skąd tak niski wynik? Nauczyciele matematyki i przyrody jako trudności wskazali w ankiecie m.in. zbyt wielu uczniów w klasach, naciski ze strony rodziców i zbyt wiele realizowanych godzin lekcyjnych.
Marta Słupska, dziennikarka Wirtualnej Polski
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Źródła
- TIMSS