Rodzice nie powinni wymuszać na małych dzieciach lepszych ocen

Nowe badania ze Stanowego Uniwersytetu w Arizonie (ASU) sugerują, że rodzice nie powinni dręczyć ocenami i zajęciami pozalekcyjnymi młodych uczniów, zwłaszcza jeśli takie ambicje są realizowane kosztem umiejętności społecznych i życzliwości.

Rodzice nie powinni wymuszać na małych dzieciach lepszych ocenRodzice nie powinni wymuszać na małych dzieciach lepszych ocen

Według badania możemy w ten sposób uniemożliwić dziecku dobre przystosowanie się i odnoszenie sukcesów w późniejszym życiu.

"W celu wspierania dobrego samopoczucia i sukcesów szkolnych w najistotniejszych latach we wczesnej młodości dziecka, nasze wyniki sugerują, że rodzice powinni podkreślić znaczenie życzliwości i szacunku dla innych, co najmniej tak samo, jak ich wyników w nauce i pozaszkolnych osiągnięć" - powiedział Suniya Luthar, profesor Fundacji Psychologii na ASU i jeden ze współautorów badania.

Badanie koncentruje się na postrzeganiu wartości wśród rodziców 506 uczniów klas szóstych z zamożnej społeczności. Dzieci poproszono o uszeregowanie w kolejności trzech z sześciu rzeczy, które mają znaczenie dla ich rodziców. Trzy wartości dotyczyły osobistych sukcesów, takich jak dobre stopnie i późniejsza kariera, a pozostałe trzy dotyczyły dobroci i przyzwoitości wobec innych.

Ambicje rodziców sprawiają, że dzieci gorzej radzą sobie praktycznie w każdej dziedzinie szkolnego życia
Ambicje rodziców sprawiają, że dzieci gorzej radzą sobie praktycznie w każdej dziedzinie szkolnego życia © Shutterstock

Naukowcy zbadali wzory oceny na podstawie postrzegania przez dzieci znaczenia osiągnięć ich rodziców. Te wzory zostały porównane z pracą w szkole i działaniami dzieci mierzonymi średnią ocen i zachowaniem w klasie.

Autorzy starali się ustalić, czy były różnice w sposobie, w jaki dzieci funkcjonowały z punktu widzenia psychologii i szkoły, na podstawie wartości rodziców. Wyniki wykazały, że matki i ojcowie uważali, że to osiągnięcia, a nie na życzliwość interpersonalna odgrywa kluczową rolę w rozwoju osobistym dziecka i nauce.

Najlepsze rezultaty osiągnęły dzieci, które uważały, że ich rodzice cenią życzliwość wobec innych tak samo, a nawet bardziej, niż osiągnięcia. Znacznie gorsze wyniki odnotowano wśród dzieci, które uważały, że rodzice bardziej cenią ich osiągnięcia niż bycie miłym dla innych.

U tych dzieci można było zaobserwować objawy, takie jak depresja i lęk, odgrywanie zachowań i niższą samoocenę, a także więcej krytyki rodzicielskiej. I paradoksalnie, biorąc pod uwagę wysokie wymagania rodziców, uczniowie mieli również niższe oceny, a nauczyciele, twierdzili, że mają problemy z nauką i zachowaniem.

ZOBACZ TAKŻE:

Odkrycia podkreślają wartość bycia zorientowanym społecznie.

"Jest to korzystne dla dzieci, aby być silnie związanym z ich siecią społeczną, a skupiając się zbytnio na walidacji zewnętrznej (takiej jak stopnie, pozalekcyjne wyróżnienia) ich poczucia własnej wartości, może to prowadzić do większej niepewności, lęku i ogólnego niepokoju" - powiedziała Luthar.

Zaskakujące w badaniu, było to, jak mocno psychologiczna i akademicka wydajność dzieci, była uzależniona do tego, na czym, według dzieci, rodzicom zależało najbardziej. I nie ma większego znaczenia dla szkodliwości tego podejścia, czy oboje rodziców, czy tylko jedno z nich podkreślało wartość osiągnięć.

"Wydaje się, że podkreślanie życzliwości jako priorytetu nie może powodować zniechęcenia do osiągnięć, ponieważ okazało się, że te dzieci zachowują się właściwie w stosunku do wszystkich, również szkoły" - wyjaśnia Lucia Ciciolla ze Stanowego Uniwersytetu Oklahoma.

Sytuacja się zmieniała, kiedy dzieci uważały, że ich rodzicom zależało najbardziej na osiągnięciach. Prawdopodobnie jest to związane z tym, jak rodzice przekazywali tę informację i jeśli dziecko odebrało to jako krytykę, miało słabsze wyniki w każdej dziedzinie.

Wybrane dla Ciebie
Odkryli jedną z możliwych przyczyn poronień. Naukowcy wskazali na rolę metabolizmu
Odkryli jedną z możliwych przyczyn poronień. Naukowcy wskazali na rolę metabolizmu
Gorączka bez objawów? Eksperci tłumaczą, co może się za tym kryć
Gorączka bez objawów? Eksperci tłumaczą, co może się za tym kryć
Kobiety w patowej sytuacji. Odstawienie tych leków przed ciążą zwiększa ryzyko tycia
Kobiety w patowej sytuacji. Odstawienie tych leków przed ciążą zwiększa ryzyko tycia
Emoji jako wołanie o pomoc. KidsAlert ujawnia ukryty język dzieci w internecie
Emoji jako wołanie o pomoc. KidsAlert ujawnia ukryty język dzieci w internecie
Dwulatek po hipotermii wrócił do zdrowia. "Cud zespołowej pracy"
Dwulatek po hipotermii wrócił do zdrowia. "Cud zespołowej pracy"
Przełomowe wytyczne dotyczące cukrzycy w ciąży. 27 kluczowych rekomendacji WHO
Przełomowe wytyczne dotyczące cukrzycy w ciąży. 27 kluczowych rekomendacji WHO
Dwa produkty dla dzieci wycofane z dużych sieciówek. Stanowią realne zagrożenie
Dwa produkty dla dzieci wycofane z dużych sieciówek. Stanowią realne zagrożenie
Liczba dzieci z nadciśnieniem się podwoiła. Eksperci alarmują
Liczba dzieci z nadciśnieniem się podwoiła. Eksperci alarmują
Barwniki w żywności zagrażają zdrowiu dzieci. Naukowcy alarmują o skali problemu
Barwniki w żywności zagrażają zdrowiu dzieci. Naukowcy alarmują o skali problemu
Oglądanie TV a późniejsze objawy ADHD. Brytyjczycy doszli do ciekawych wniosków
Oglądanie TV a późniejsze objawy ADHD. Brytyjczycy doszli do ciekawych wniosków
Finlandia uczy tego już przedszkolaków. Dlaczego Polska powinna wziąć z niej przykład?
Finlandia uczy tego już przedszkolaków. Dlaczego Polska powinna wziąć z niej przykład?
Autyzm a COVID-19. Naukowcy odkryli powiązanie, wyniki są niepokojące
Autyzm a COVID-19. Naukowcy odkryli powiązanie, wyniki są niepokojące