Pracował w Szkole w Chmurze. "To nie jest szkoła. To jest biznes"

Szkoła w Chmurze miała być odpowiedzią dla tradycyjnego systemu edukacji. Oferuje uczniom sporą elastyczność w organizacji nauki oraz rozwijaniu własnych pasji. Ministerstwo Edukacji Narodowej zapowiedziało jednak kontrole, a jeden z byłych nauczycieli Szkoły w Chmurze otwarcie krytykuje jej metody.

Na zdjęciu Barbara Nowacka, ministra edukacji, Michał Cieśla, rzecznik Szkoły w ChmurzeNa zdjęciu Barbara Nowacka, ministra edukacji, Michał Cieśla, rzecznik Szkoły w Chmurze
Źródło zdjęć: © Facebook 

Szkoła w Chmurze

Szkoła, do której nie trzeba wcześnie wstawać, nie ma sprawdzianów i ocen, a uczeń samodzielnie organizuje sobie zajęcia. Nauka przebiega we własnym tempie, a niemal wszystko za pośrednictwem komputera.

Szkoła w Chmurze formalnie jest przejściem na edukację domową i choć daje sporą swobodę, wiąże się także z ogromną odpowiedzialnością. Taka forma miała być odpowiedzią na potrzeby uczniów, w przypadku których tradycyjny model edukacji nie zdaje egzaminu.

"Spakowaliśmy podstawę programową do platformy online, z której można korzystać w dowolnym miejscu na świecie" - czytamy na stronie Szkoły w Chmurze.

Syn Izabeli Janachowskiej uczęszcza do brytyjskiej szkoły

W teorii oznacza to, że uczniowie mają więcej czasu na rozwijanie własnych pasji i naukę przedmiotów, które ich rzeczywiście interesują. Rzeczywistość jednak okazuje się nieco inna, o czym mogą świadczyć wyniki matur. MEN już zapowiedziało kontrolę.

Były nauczyciel Szkoły w Chmurze

Opinii na temat Szkoły w Chmurze jest cała masa. Jedni są zachwyceni takimi modelem edukacji, nie brakuje jednak negatywnych ocen.

- Dla mnie to nie jest szkoła. To jest biznes, który - wykorzystując kruczki prawne - umożliwia uczniowi uzyskanie dobrego świadectwa bez większego wysiłku i weryfikacji wiedzy. Nie ma to nic wspólnego z edukacją. To przerażające - powiedział w rozmowie z "Interią" Artur Szymanek, nauczyciel z 28-letnim doświadczeniem w zawodzie, który pracował m.in. dla Szkoły w Chmurze.

W Szkole w Chmurze co do zasady nie ma ocen cząstkowych, ale świadectwo jakoś trzeba wystawić. Uczniowie placówki na koniec każdego roku podchodzą do egzaminów ustnych i pisemnych.

Na podstawie wyników testów klasyfikacyjnych wystawiane są oceny, a te okazują się wyjątkowo wysokie. Nie przekładają się jednak na wyniki matur, które uzyskali uczniowie Szkoły w Chmurze.

MEN zapowiedziało kontrolę

MEN w połowie lipca zapowiedziało, że kuratoria przyjrzą się sprawie. Ministra Barbara Nowacka dodała, że dotarły do niej sygnały o tym, że "wysokie oceny końcowe nie przekładają się na wyniki egzaminów maturalnych".

Do sprawy odnieśli się też przedstawiciele Szkoły w Chmurze. Podkreślają, że placówka nie powstała dla wysokich miejsc w rankingu, a w trosce o zdrowie psychiczne młodych ludzi i by dać im możliwość rozwijania pasji.

"W porównaniu z wynikami ogólnokrajowymi, maturzyści Szkoły w Chmurze uzyskali z języka polskiego wynik powyżej średniej dla szkół ponadpodstawowych. Średnia z języka angielskiego jest powyżej średniej wszystkich typów szkół. Analizujemy powody słabszego wyniku egzaminów z matematyki" - czytamy w komunikacie.

Uczniowie Szkoły w Chmurze średnio zdobyli 62 proc. z matury z języka polskiego (średnia krajowa to 61 proc.), 51 proc. z matematyki (vs. 63 proc.) oraz 84 proc. z języka angielskiego (vs. 78 proc.). Co czwarty absolwent Szkoły w Chmurze wcale nie zdał matury.

Skarga na Szkołę w Chmurze

Artur Szymanek w sprawie Szkoły w Chmurze wysłał skargę do MEN, a swoimi wątpliwościami miał dzielić się z kierownictwem, gdy jeszcze tam pracował. Nie podjęto wtedy żadnych działań.

MEiN 17 marca 2023 roku odniosło się jednak do sprawy, informując " "nie ma możliwości wykluczenia tej szkoły z katalogu jednostek prawa oświatowego", ale "nie rekomenduje Szkoły w Chmurze jako miejsca kształcenia dziecka".

"Jest wiele szkół w kraju, w których uczniowie egzaminy ósmoklasisty czy maturalne napisali gorzej od uczniów Szkoły w Chmurze. Nie upominamy się o taką samą falę hejtu i niechęci w stosunku do nich. Apelujemy o opamiętanie. Egzamin maturalny ma tę specyfikę, że bardziej od wiedzy sprawdza stopień odnalezienia się w kluczu odpowiedzi przygotowanym przez Centralną Komisję Egzaminacyjną" - skomentował Michał Cieśla, nauczyciel Szkoły w Chmurze w rozmowie z "Interią".

Dominika Najda, dziennikarka Wirtualnej Polski

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Źródło artykułu: WP Parenting
Wybrane dla Ciebie
Odkryli jedną z możliwych przyczyn poronień. Naukowcy wskazali na rolę metabolizmu
Odkryli jedną z możliwych przyczyn poronień. Naukowcy wskazali na rolę metabolizmu
Gorączka bez objawów? Eksperci tłumaczą, co może się za tym kryć
Gorączka bez objawów? Eksperci tłumaczą, co może się za tym kryć
Kobiety w patowej sytuacji. Odstawienie tych leków przed ciążą zwiększa ryzyko tycia
Kobiety w patowej sytuacji. Odstawienie tych leków przed ciążą zwiększa ryzyko tycia
Emoji jako wołanie o pomoc. KidsAlert ujawnia ukryty język dzieci w internecie
Emoji jako wołanie o pomoc. KidsAlert ujawnia ukryty język dzieci w internecie
Dwulatek po hipotermii wrócił do zdrowia. "Cud zespołowej pracy"
Dwulatek po hipotermii wrócił do zdrowia. "Cud zespołowej pracy"
Przełomowe wytyczne dotyczące cukrzycy w ciąży. 27 kluczowych rekomendacji WHO
Przełomowe wytyczne dotyczące cukrzycy w ciąży. 27 kluczowych rekomendacji WHO
Dwa produkty dla dzieci wycofane z dużych sieciówek. Stanowią realne zagrożenie
Dwa produkty dla dzieci wycofane z dużych sieciówek. Stanowią realne zagrożenie
Liczba dzieci z nadciśnieniem się podwoiła. Eksperci alarmują
Liczba dzieci z nadciśnieniem się podwoiła. Eksperci alarmują
Barwniki w żywności zagrażają zdrowiu dzieci. Naukowcy alarmują o skali problemu
Barwniki w żywności zagrażają zdrowiu dzieci. Naukowcy alarmują o skali problemu
Oglądanie TV a późniejsze objawy ADHD. Brytyjczycy doszli do ciekawych wniosków
Oglądanie TV a późniejsze objawy ADHD. Brytyjczycy doszli do ciekawych wniosków
Finlandia uczy tego już przedszkolaków. Dlaczego Polska powinna wziąć z niej przykład?
Finlandia uczy tego już przedszkolaków. Dlaczego Polska powinna wziąć z niej przykład?
Autyzm a COVID-19. Naukowcy odkryli powiązanie, wyniki są niepokojące
Autyzm a COVID-19. Naukowcy odkryli powiązanie, wyniki są niepokojące