Skandynawski model edukacji. Dlaczego warto się zainspirować?

Skandynawski model edukacji bywa stawiany za wzór na arenie międzynarodowej oświaty. Jest inny niż nasz – kładzie nacisk na indywidualność i równe traktowanie, dając wszystkim możliwość rozwoju. Czy model skandynawski mógłby przyjąć się w Polsce?

Skandynawski model edukacji. Dlaczego warto się zainspirować?Skandynawski model edukacji. Dlaczego warto się zainspirować?
Źródło zdjęć: © https://stock.adobe.com/
Agnieszka Gotówka

Skandynawski model edukacji. Czym się wyróżnia?

Skandynawski system edukacji budzi podziw. Dawno odeszł od testów, ocen i sztywnego rygoru, a mimo to (a może własnie dlatego) uczniowie to właśnie tam zdobywają nawyższe noty w badaniach PISA (Programme for International Student Assessment; Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów).

W krajach skandynawskich państwo ma duże zaufanie do nauczycieli. Nie narzuca im żadnych sztywnych nakazów, nie sprawdza ich i nie rozlicza z wykonanej pracy. Sam organizuje swoją pracę, korzystając z dowolnych materiałów dydaktycznych. Nie jest też zobowiązany do zapisywania tego, czego nauczał w każdej godzinie swojej pracy.

Praca nauczyciela w Skandynawii jest też odpowiednio wynagradzana, a zawód cieszy się dużym prestiżem.

Dużą swobodę mają też uczniowie. To oni są w szkole najważniejsi i mogą decydować, zgodnie ze swoimi zainteresowaniami i predyspozycjami, czego chcieliby się uczyć. W pierwszych latach edukacji nie dostają ocen, nie muszą też pisać żadnych testów i sprawdzianów. Nie wykonują też zadań domowych i nie spędzają czasu na płatnych korepetycjach (nie ma lepszych i gorszych uczniów).

System skandynawski kładzie nacisk na rozwój w każdym obszarze życia. Dzieci są mniej zestresowane, spokojne, mają czas na rozwój pasji, zabawę i spotkania z przyjaciółmi. Dużo czasu spędzają też na świeżym powietrzu (również lekcje nierzadko prowadzone są poza murami szkoły).

Skandynawski model wychowania. Dlaczego warto się zainspirować?

Modele wychowania – polski i skandynawski – różnią się. W Polsce nadal dobrze się ma postrzeganie dziecka jako kogoś ustawionego niżej w hierarchii rodzinny (w Skandynawii dzieci są partnerami rodziców).

Coś jednak zmienia się w tym temacie. Coraz bliżej nam do podejścia Finów, Szwedów i Norwegów. Wyrażamy głośny sprzeciw wobec karania dzieci (negujemy też klapsy), staramy się też rozmawiać ze swoimi pociechami.

Są też wśród nauczyciele pełni pasji i zaangażowania, którzy chcą szkoły innej, bezpiecznej, gdzie nacisk kładzie się na przekazywanie wiedzy praktycznymi metodami.

Jednym z takich pedagogów jest Jakub Tylman, nauczyciel przedmiotów artystycznych, twórca nowoczesnych projektów edukacyjnych i nieszablonowych rozwiązań w edukacji, inicjator ogólnopolskiej kampanii społecznej "Szkoły bez zadań domowych". W wydanej niedawno książce "Jak pokolorować szkołę" pisze: "Wierzę, że nie jesteśmy skazani na szkołę, która funkcjonuje wyłącznie w tradycyjnym systemie, gdzie dominuje nauczanie pamięciowe, częsta kontrola wyników, a kluczową rolę pełnią oceny".

W swojej książce Jakub Tylam pokazuje przykład działań, jakie wraz z innymi pedagogami oraz rodzicami podjął w Publicznej Szkole Podstawowej im. Kawalerów Orderu Uśmiechu w Śremie.

Notuje też swoje spostrzeżenia i uwagi, którym blisko już do skandynawskiego modelu edukacji:

  • "Wcale nie musimy uczyć się wszystkiego na pamięć i nie musimy wszystkiego wiedzieć. Chodzi o to, by rozumieć zagadnienia, wyciągać wnioski, potrafić znaleźć potrzebną informację, rozwiązanie problemu, poradzić sobie w życiu".
  • "Prawa człowieka i prawa dziecka powinny być szanowane w każdej szkolnej placówce".
  • Niezwykle istotne jest, by nauczyciele mieli świadomość, że są operatorami dziecięcej kreatywności, że w dużej mierze od ich podejścia zależy to, jak będą się kształtowali młodzi ludzie".
  • "Z perspektywy swoich doświadczeń wiem, że oceny są niewiele warte, bo nie odzwierciedlają faktycznej wiedzy, umiejętności jej zastosowania czy radzenia sobie w życiu".
  • "Dla dobra wszystkich uczniów system edukacji powinien być zindywidualizowany".
  • "Niemożliwe nie istnieje!".
Źródło artykułu: WP Parenting
Wybrane dla Ciebie
Odkryli jedną z możliwych przyczyn poronień. Naukowcy wskazali na rolę metabolizmu
Odkryli jedną z możliwych przyczyn poronień. Naukowcy wskazali na rolę metabolizmu
Gorączka bez objawów? Eksperci tłumaczą, co może się za tym kryć
Gorączka bez objawów? Eksperci tłumaczą, co może się za tym kryć
Kobiety w patowej sytuacji. Odstawienie tych leków przed ciążą zwiększa ryzyko tycia
Kobiety w patowej sytuacji. Odstawienie tych leków przed ciążą zwiększa ryzyko tycia
Emoji jako wołanie o pomoc. KidsAlert ujawnia ukryty język dzieci w internecie
Emoji jako wołanie o pomoc. KidsAlert ujawnia ukryty język dzieci w internecie
Dwulatek po hipotermii wrócił do zdrowia. "Cud zespołowej pracy"
Dwulatek po hipotermii wrócił do zdrowia. "Cud zespołowej pracy"
Przełomowe wytyczne dotyczące cukrzycy w ciąży. 27 kluczowych rekomendacji WHO
Przełomowe wytyczne dotyczące cukrzycy w ciąży. 27 kluczowych rekomendacji WHO
Dwa produkty dla dzieci wycofane z dużych sieciówek. Stanowią realne zagrożenie
Dwa produkty dla dzieci wycofane z dużych sieciówek. Stanowią realne zagrożenie
Liczba dzieci z nadciśnieniem się podwoiła. Eksperci alarmują
Liczba dzieci z nadciśnieniem się podwoiła. Eksperci alarmują
Barwniki w żywności zagrażają zdrowiu dzieci. Naukowcy alarmują o skali problemu
Barwniki w żywności zagrażają zdrowiu dzieci. Naukowcy alarmują o skali problemu
Oglądanie TV a późniejsze objawy ADHD. Brytyjczycy doszli do ciekawych wniosków
Oglądanie TV a późniejsze objawy ADHD. Brytyjczycy doszli do ciekawych wniosków
Finlandia uczy tego już przedszkolaków. Dlaczego Polska powinna wziąć z niej przykład?
Finlandia uczy tego już przedszkolaków. Dlaczego Polska powinna wziąć z niej przykład?
Autyzm a COVID-19. Naukowcy odkryli powiązanie, wyniki są niepokojące
Autyzm a COVID-19. Naukowcy odkryli powiązanie, wyniki są niepokojące