Przejdź na WP

Poziom elektrolitów w ciąży. Jak uzupełnić ich niedobór?

Kobieta spodziewająca się dziecka potrzebuje więcej elektrolitów, ponieważ naturalnym objawem ciąży jest częstsze oddawanie moczu. Dodatkowo objętość krwi przyszłej matki może zwiększyć się nawet o połowę. Płód pobiera z niej składniki odżywcze i elektrolity. Wszystko to powoduje, że wiele kobiet w ciąży boryka się z objawami odwodnienia i brakiem równowagi płynów. Samo picie wody nie wystarcza, by odpowiednio nawodnić organizm. Jak uzupełnić niedobór elektrolitów?

1. Ile elektrolitów potrzebujesz?

Elektrolity to substancje chemiczne pełniące w ludzkim organizmie wiele ważnych funkcji - od regulacji bicia serca, przez wysyłanie impulsów nerwowych, po wspomaganie kurczenia się mięśni.

W czasie ciąży utrzymanie prawidłowej równowagi elektrolitów w komórkach jest jeszcze trudniejsze niż zwykle. Instytut Żywności i Żywienia tak określa dobowe zalecane spożycie poszczególnych pierwiastków przez kobiety spodziewające się dziecka:

Magnez: 360-400 mg (w okresie laktacji 320-360 mg); Wapń: 1000-1300 mg; Sód: 1500 mg; Chlor: 2300 mg; Potas: 3500 mg (w okresie laktacji 4000 mg).

Ponadto, kobiety w ciąży powinny spożywać 2-3 litra wody dziennie, a karmiące piersią 2-7 litra, gdyż nieodpowiednie nawodnienie powoduje słabszą laktację.

2. Objawy niedoboru elektrolitów:

1.Osłabienie i zmęczenie

Jeśli normalnie sypiasz i twoja ciąża przebiega prawidłowo, a mimo to ciągle czujesz zmęczenie i brak sił, w twoim organizmie może brakować potasu i magnezu.

2.Ciągłe uczucie pragnienia

Jeśli cały czas chce ci się pić mimo przyjmowania dużej ilości płynów, możesz potrzebować więcej elektrolitów. Wzmożone pragnienie może być również oznaką cukrzycy ciążowej.

3.Obrzęk kończyn i innych części ciała

Chociaż obrzęki pojawiają się w ciąży bardzo często, to mogą się również tworzyć z powodu niewłaściwego transportu płynów w organizmie, który normują elektrolity.

4.Bóle głowy

Wiele bólów zlokalizowanych w obrębie głowy, nie tylko u kobiet w ciąży, jest spowodowanych odwodnieniem.

5.Częste zaparcia

Zaparcia nawracające mimo odpowiedniego spożycia błonnika mogą wynikać z niedoboru elektrolitów i braku równowagi płynów.

6.Poranne mdłości

Zaburzenia gospodarki wodnej nie muszą być przyczyną porannych mdłości, jednak zdecydowanie należy uzupełniać elektrolity, jeśli pojawiają się wymioty.

7.Skurcze mięśni

Jeśli jesteś w ciąży i cierpisz na skurcze mięśni, prawdopodobnie brakuje ci sodu, potasu, wapnia lub magnezu.

8.Wysokie ciśnienie krwi

Niedobory elektrolitów oraz magnezu mogą rozregulować ciśnienie krwi, nie tylko w ciąży.

Jeśli zauważysz u siebie jeden lub kilka z tych objawów, wykonaj badanie krwi i sprawdź wapń, magnez, sód, chlor i potas. Norma powinna być oznaczana na czczo, czyli co najmniej 8 godzin po ostatnim posiłku.

3. Dobre źródła elektrolitów

Do naturalnych źródeł elektrolitów należą świeże warzywa, owoce i nasiona. Oto produkty, które warto wprowadzić do codziennego jadłospisu: ziemniaki ze skórką, fasola lima, dynia, szpinak, karczochy, banany, suszone śliwki, rodzynki, pestki słonecznika, migdały, sok pomidorowy i pomarańczowy. Taka dieta nawadnia i wzmacnia organizm, dodaje energii i dostarcza dużo błonnika regulując pracę układu pokarmowego.

Jeśli masz trudności z jedzeniem z powodu mdłości towarzyszących ciąży, wybierz preparat bogaty w minerały. Pożądaną substancją czynną jest wodoroasparaginian magnezu i potasu. Leki z tym składnikiem są dostępne w aptekach. Pamiętaj za to, że lepiej unikać napojów izotonicznych, ponieważ oprócz jonów soli często zawierają też mnóstwo barwników i cukru.

Artykuł sponsorowany

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.