Pisanie ręczne - niezbędny element rozwoju każdego dziecka

Coraz mniej piszemy ręcznie, coraz więcej na klawiaturach komputerów i telefonów. A to duży błąd, szczególnie w przypadku dzieci. Naukowcy dowiedli, że ręczne pisanie nie tylko podnosi poziom inteligencji, ale także pomaga się uczyć, poprawia pamięć, wspomaga kreatywność.

 

Jak wygląda współczesna edukacja? Pisać dzieci uczą się jeszcze w przedszkolu – najpierw rysują, wyklejają, nawlekają koralki na sznurek – tak przygotują nadgarstek do nauki pisania. Później uczą się prawidłowo trzymać kredki i ołówki. Rysują szlaczki, kolorują, dalej trenują dłoń.

Mniej więcej w okolicach 5-6 roku życia pojawiają się pierwsze literki, zazwyczaj drukowane. Dziecko zaczyna kojarzyć brzmienie litery z jej formą graficzną. Wprowadzamy sylaby, całe wyrazy. W międzyczasie następuje rozpoczęcie nauki czytania, która de facto jest z pisaniem ściśle związana.

 

Jednocześnie z każdej strony, także w szkole (w postaci tablic interaktywnych), niemalże atakują nas komputery. W Japonii niektóre szkoły przestały już uczyć pisania odręcznego na rzecz kształcenia bardzo szybkiego pisania na klawiaturze.

Z jednej strony informatyzacja stwarza coraz większe możliwości. Z drugiej - może ograniczać rozwój dziecka, także ten związany z nauką pisania. Dlaczego?

Naukowcy mówią wprost: nauka pisania ręcznego jest niezwykle istotna, szczególnie z punktu widzenia neurobiologii.

Pisząc ręcznie, zachęcamy mózg do pracy

Podczas nauki pisania ręcznego aktywujemy unikalny obwód neuronalny. Mózg po każdym ruchu ręki czy geście rozpoznaje słowo, jakie chcemy napisać. Procesy zachodzące w komórkach mózgowych prowadzą do tego, że potrafimy sobie wyobrazić znaczenie danego słowa lub przypomnieć jego formę graficzną. Taka praca umysłowa odgrywa znaczącą rolę w rozwoju mózgu. Ułatwia naukę i zapamiętywanie.

Dr Karin James, badając wpływ pisania ręcznego na rozwój, przeprowadziła badania na dzieciach.

Psycholog pokazała kilkulatkom, które jeszcze pisać i czytać nie umiały, karty z literą. Poprosiła także dzieci o odtworzenie kształtu litery na trzy odmienne sposoby. Pierwszym było napisanie tej litery po śladzie, drugim – narysowanie na czystej, białej kartce, trzecim – napisanie na klawiaturze. Podczas każdej aktywności mózg dzieci poddawany był badaniu skanerem. Co się okazało?

U tych dzieci, które pisały ręcznie, aktywowane zostały trzy ośrodki mózgowe, które u osoby dorosłej pracują podczas pisania i czytania. To lewy zakręt wrzecionowaty, dolny zakręt czołowy oraz tylna kora ciemieniowa.

Natomiast u kilkulatków, które odtworzyły litery po śladzie lub napisały je na klawiaturze – praca mózgu była dużo słabsza.

Jak to się dzieje, że podczas pisania ręcznego nasz mózg jest stymulowany, a podczas pisania na klawiaturze nie? Gdy trzymamy w ręku długopis i chcemy wykonać nim określoną liczbę i sekwencję ruchów, nasz mózg musi to wszystko dokładnie zaplanować. Jeśli napisana literka nie wychodzi poprawnie – stanowi to bodziec do dalszej pracy umysłowej i, co za tym idzie, do głębszej i bardziej zaawansowanej pracy, czyli odtworzenia wyglądu danej litery i przeniesienia go na papier. Efektem ma być porównywalny wygląd napisanej litery do wzorca.

Pisanie a kreatywność

Virginia Berninger z Uniwersytetu w Waszyngtonie także przeprowadziła badania związane z wpływem nauki pisania ręcznego na mózg dziecka.

Wzięły w nim udział maluchy, które potrafiły już pisać. Ich zadaniem było stworzenie własnego tekstu i zapisanie odręczne. Druga grupa miała to samo zadanie, ale pisała na klawiaturze. Okazało się, że dzieci piszące ręcznie używały większej liczby wyrazów, miały bogatszy słownik, a także powoływały się częściej na idee, własne pomysły.

Dalsze badania technikami neuroobrazowania pokazały, że między pisaniem a pomysłowością jest jeszcze większy związek.

Dzieci zostały poproszone o wymyślenie tematów na wypracowanie. Większą aktywność neuronalną w obszarach mózgu odpowiedzialnych za pamięć roboczą oraz czytanie i pisanie wykazywały mózgi tych dzieci, które pisały ręcznie.

Jak uczyć pisania ręcznego?

Szkoła i przedszkole to nie wszystko. Pisać powinniśmy uczyć dziecko już od najmłodszych lat. Nauka ta nie ma jednak formy właściwego pisania, ale treningu ręki.

Przede wszystkim należy stymulować i rozwijać motorykę małą. Doskonałe będą tutaj ćwiczenia wymagające od dziecka precyzji ruchu. Może to być zabawa ziarenkami, nawlekanie koralików na sznurek, lepienie z plasteliny, wyklejanie, rysowanie różnymi rodzajami kredek czy malowanie palcami.

Starsze dzieci można uczyć posługiwania się grubą igłą i nicią, wykonywać kulki z bibuły. Chodzi o to, by zaangażować do pracy mięśnie dłoni i palców, rozluźnić nadgarstek. Warto też układać puzzle i czytać książki. Takie aktywności uczą logicznego myślenia i łączenia faktów.

Komentarze

DYSKUSJE NA FORUM

ubranka

~paola123 • ostatni post 2 dni temu

4
Artykuły Maluch
Maluch

Mamy plagę samotnych dzieci

Mamy plagę samotnych dzieci Odtwórz wideo

Czas w obecnych czasach jest towarem deficytowym. Zapracowani rodzice coraz mniej czasu spędzają z dziećmi, co sprawia, że są one samotne i zagubione. O samotności dzieci i tym, jak jej zaradzić, opowiadają aktorka Aneta Todorczuk-Perkuć, pedagog Aleksandra...

Maluch

Przyczyny utraty wagi

Przyczyny utraty wagi

Utrata masy ciała Utrata kilku zbędnych kilogramów bez forsownych treningów i głodzenia się jest dla większości z nas marzeniem. Szczególnie teraz - po świątecznym przejedzeniu. Okazuje się jednak, że szybkie chudnięcie bez wdrożenia diety pojawia się...

Maluch

8 najgorszych prezentów dla dzieci

8 najgorszych prezentów dla dzieci

przy jednym stole z rodziną, którą nie widzieli przez długi czas. Maluchy jednak czekają nie tylko na babcie, dziadków, ciocie, wujków. Tu chodzi (...) mogą jedynie służyć celom edukacyjnym, aby maluch poznał świat...

Maluch

Produkty kleiste - wrogowie twoich zębów

Produkty kleiste - wrogowie twoich zębów

Wrogowie zdrowia zębów O tym, że cukier nie jest sprzymierzeńcem zdrowych zębów - wiadomo nie od dziś. Jednak gorszy od białego proszku wpływ na zdrowie uzębienia mają produkty kleiste, które przylegają do zębów i stwarzają bakteriom wywołującym próchnicę...

Maluch

Co może sygnalizować ból gardła?

Co może sygnalizować ból gardła?

Przyczyny bólu gardła Ból gardła jest częstym objawem wielu chorób, infekcji wirusowych czy bakteryjnych. Jego leczenie bywa bolesne i może trwać nawet przez kilka tygodni. Jednak, by wdrożone leki naprawdę były skuteczne, należy określić przyczynę bólu....

Maluch

Nawadniające napoje, które są zdrowsze niż woda

Nawadniające napoje, które są zdrowsze niż woda

Nie tylko woda Co pić, gdy na dworze żar leje się z nieba? Jak się nawadniać? Czysta woda nie zawsze zdaje egzamin. Napoje słodzone? Są wysokokaloryczne i sprawiają, że pragnienie rośnie. Herbata? Nuda. Wybierz wody owocowe. ****Są pyszne, nawadniają,...

Maluch

Najdziwniejsze zwyczaje świąteczne z różnych stron świata

Najdziwniejsze zwyczaje świąteczne z różnych stron świata

Polskie tradycje W Polsce według tradycji Wigilia rozpoczyna się po zapadnięciu zmroku, gdy na niebie pojawi się pierwsza gwiazdka. Zgromadzona rodzina rozpoczyna kolację składająca się z tradycyjnych 12 dań. Pod obrusem rozłożone jest sianko, a najstarsza...

Maluch

Zapomniane ozdoby świąteczne. Prawdziwy PRL

Zapomniane ozdoby świąteczne. Prawdziwy PRL

Święta, których już nie ma Gdy wspominasz swoje święta, co pamiętasz? Choinkowe lampki z klipsem, mocowane do gałązek drzewka? A może bombki w kształcie grzybków lub kolorowe sopelki i - przede wszystkim - pajacyki z ozdobnych drucików? Choć z dzisiejszego...

Maluch

Cieciorka - warzywo idealne dla dzieci

Cieciorka - warzywo idealne dla dzieci

Co warto wiedzieć o ciecierzycy? Cieciorka, zwana również ciecierzycą lub grochem włoskim, jest klasyfikowana jako roślina strączkowa. Jest niezwykle popularna na Bliskim Wschodzie i w krajach basenu Morza Śródziemnego. Wykorzystuje się ją do przygotowania...