Percepcja u dzieci w pierwszym roku życia
Naukowcy sugerują, że wszystkie dzieci rodzące się na świecie mają takie same zdolności w momencie porodu. Już w wieku 9 miesięcy są zdolne do rozpoznawania twarzy i emocji ludzi z którymi mają najwięcej do czynienia. Potrafią również analizować wrażenia emocjonalne, które występują w ich otoczeniu.
Analizę badania przeprowadzonego we współpracy psychologów oraz zespołu naukowców z Uniwersytetu Massachusetts można przeczytać w magazynie „Developmental Science”. Naukowcy sugerują, że już w czasie pierwszego roku życia, dzieci rozwijają swoje możliwości percepcyjne w odpowiedzi na przykład na członków rodziny.
Przebywanie w środowisku tylko znanych osób, z najbliższej rodziny może tłumaczyć, dlaczego w przyszłości mogą występować trudności adaptacyjne w innych środowiskach. Podobnie wygląda kwestia nauki mowy. We wczesnym okresie dzieci nie rozróżniają, które słowa są ważne i wszystkie dźwięki traktują tak samo.
Przejmują dźwięki z otoczenia, próbując samemu wypowiadać zasłyszane słowa, które pojawiły się w ich środowisku. Przeprowadzone badania pozwolą na zrozumienie, jak dzieci czerpią naukę z otaczającego ich świata i jak można wykorzystać to w późniejszym ich wychowaniu.
Równocześnie, ważne jest kształtowanie pojęcia na temat odrębnych ras ludzi. Wyniki badań wskazują, że bardzo ważny okres w rozwoju rozpoznawania świata tak zwany okres niewerbalny, kiedy dziecko jeszcze nie mówi.
Istotą badania była godzinna sesja, w czasie której niemowlętom pokazywano zdjęcia twarzy różnych ras ludzi. Obserwowano jakie emocje towarzyszyły dzieciom w takich chwilach i badano również aktywność mózgu w tym czasie. Analizowano także, jak reagował mózg dzieci na zdjęcia twarzy z ekspresją smutku lub radości i jak reagował na otaczające dźwięki w tym czasie.
W analizie brało udział 48 dzieci rasy kaukaskiej, które nigdy wcześniej nie miały styczności z Afro-Amerykanami lub ludźmi o bardzo ciemnej karnacji. Wyniki badania wskazują, że u dzieci występowała różna aktywność neuronalna w momencie oglądania zdjęć twarzy ludzi takiej rasy jakiej było dziecko w porównaniu z innymi rasami - takie wnioski dotyczą 9-miesięcznych dzieci.
U pięciolatków nie występowała już taka różnica w percepcji neuronalnej. Sytuacja ta wynika z rozwoju mózgu u dzieci. Jak widać pewne zmiany w adaptacji centralnego systemy nerwowego następują w czasie rozwoju dziecka w czasie jego pierwszych lat życia.
Oczywiście nie chodzi tutaj tylko o dojrzewanie systemu nerwowego, bowiem ten proces zachodzi dość długo. Ważne, aby już w pierwszych miesiącach życia dziecka pokazywać jak wygląda świat w każdym aspekcie – to będzie miało wielki wpływ na jego rozwój i zdolności adaptacyjne w przyszłym życiu.