Owoce a karmienie piersią

Owoce a karmienie piersią – czy każde owoce są zdrowe dla dziecka karmionego piersią? Jak powinna wyglądać dieta matki karmiącej piersią? Czy istnieją owoce i warzywa niezalecane w ciąży? Wiele kobiet karmiących piersią ma takie pytania. Ogólne stwierdzenie, że „owoce są zdrowe” im nie wystarcza. I słusznie, gdyż istnieją owoce, których i w ciąży, i w czasie karmienia piersią należy unikać.

1. Owoce korzystne w ciąży i w czasie karmienia piersią

Owoce w czasie ciąży są ważne także dlatego, że im więcej przyszła mama ich je, tym większe prawdopodobieństwo, że dziecko będzie je lubiło w przyszłości. A to z kolei oznacza zdrowsze dziecko, mniejsze ryzyko nadwagi i otyłości i mniejsze ryzyko zachorowań na niektóre choroby nowotworowe. Uważa się, że smaki przedostają się do dziecka przez płyn owodniowy (a później także przez mleko matki) i pozwalają mu się do nich przyzwyczaić.

Jakie owoce można jeść podczas karmienia piersią? zobacz galerię
Jakie owoce można jeść podczas karmienia piersią?

Zobacz film: "#dziejesienazywo: Karmienie piersią - czy wiesz, dlaczego warto to robić?"

Najnowsze badania dowodzą również, że owoce są korzystne także po urodzeniu dziecka. W czasie odstawiania dziecka od piersi i wprowadzania stałych pokarmów (ale już po pierwszych próbach z kleikami), jedzenie owoców znacznie ułatwia ten proces. Warunek jest jeden: jeśli wprowadzany jest stały pokarm w postaci np. brzoskwini, matka także powinna jeść nieco więcej brzoskwiń niż normalnie. Pierwszymi owocami w diecie dziecka mogą być także jabłka. W następnej kolejności – około siódmego-dziewiątego roku życia – można wprowadzić porzeczki, maliny lub jagody. Dobrze jest wprowadzać każdy nowy pokarm pojedynczo i w niewielkich ilościach i przez kilka dni obserwować dziecko.

Owoce całkowicie bezpieczne od początku karmienia piersią i w ciąży to:

  • jabłka,
  • banany,
  • marchewki,
  • brzoskwinie,
  • gruszki,
  • porzeczki (mają wyjątkowo dużo witaminy C!),
  • agrest.

PYTANIA I ODPOWIEDZI LEKARZY NA TEN TEMAT

Zobacz odpowiedzi na pytania osób, które miały do czynienia z tym problemem:  

Wszystkie odpowiedzi lekarzy

2. Jakich owoców unikać w czasie ciąży i karmienia piersią?

W pierwszych tygodniach karmienia piersią należy raczej uważać na owoce. Przez pierwsze trzy miesiące życia dziecka, matka nie powinna jeść:

  • truskawek,
  • cytryn,
  • poziomek,
  • czereśni,
  • wiśni,
  • moreli,
  • pomarańczy,
  • grejpfrutów.

Te owoce mogą uczulić dziecko i wywołać u niego alergię. W niektórych przypadkach mogą także podrażnić układ pokarmowy dziecka, wywołać bóle brzuszka czy kolkę jelitową. Niezalecane są także w czasie ciąży i karmienia piersią owoce suszone, ze względu na to, że są konserwowane chemicznie. Owoce cytrusowe natomiast nie tylko uczulają, ale także zawierają sztuczne substancje konserwujące, które na pewno nie będę korzystne dla dziecka. Konserwanty dodaje się po to, aby owoce „przetrwały” transport z odległych plantacji. W związku z tym, że nasze rodzime owoce nie muszą być transportowane na tak duże odległości, są bezpieczniejsze dla dziecka. Należy jednak pamiętać, że jeśli "nasze" owoce pojawiają się na polskich półkach sklepowych poza sezonem, także mogą zawierać konserwanty.

Zobacz także

Nie chodzi o to, aby całkowicie eliminować ulubione owoce z diety. Te „zakazane” owoce w niewielkich ilościach nie zaszkodzą dziecku, nie należy jednak z nimi przesadzać. Najbezpieczniej jest jeść owoce zalecane w czasie karmienia piersią, szczególnie na początku, kiedy dziecko jest jeszcze wyjątkowo wrażliwe i dopiero później zacząć w niewielkich ilościach spożywać owoce, które mogą uczulić.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.