Nowe rekomendacje MEN dla szkół. Jak rozmawiać z dziećmi o kryzysach?

Ministerstwo Edukacji Narodowej przygotowało i przekazało kuratorom oświaty zestaw wskazówek, które mają pomóc nauczycielom i wychowawcom w prowadzeniu rozmów z dziećmi na temat trudnych wydarzeń. Chodzi m.in. o sytuacje związane z naruszeniami przestrzeni powietrznej czy pojawianiem się obcych dronów, które mogą wywoływać niepokój wśród najmłodszych. Dokument został rozesłany do wszystkich szkół i placówek w Polsce z prośbą o szerokie rozpowszechnienie.

Nowe rekomendacje MEN dla szkół. Jak rozmawiać z dziećmi o kryzysach?Nowe rekomendacje MEN dla szkół. Jak rozmawiać z dziećmi o kryzysach?
Źródło zdjęć: © Getty

Rzetelne informacje i prosty język

Resort edukacji zaleca, by nauczyciele w pierwszej kolejności korzystali z wiarygodnych źródeł – oficjalnych komunikatów czy portalu gov.pl – i unikali podawania niesprawdzonych wiadomości.

Równie istotne jest dostosowanie treści do wieku i możliwości poznawczych ucznia. Informacje powinny być przekazywane prostym, zrozumiałym językiem, bez nadmiernego akcentowania zagrożeń, które mogłyby wzbudzać strach.

W rekomendacjach zwrócono uwagę, że rozmowa z dzieckiem o kryzysowej sytuacji powinna opierać się na empatii i zrozumieniu. Nauczyciele powinni pytać o emocje i obawy uczniów, ale też pozwalać im milczeć, jeśli nie są gotowi na rozmowę.

O kurator znów głośno. "To mnie przeraża'

Ważny jest spokojny ton głosu, zapewnienie poczucia bezpieczeństwa i szacunek wobec wypowiedzi dziecka, nawet jeśli są one chaotyczne czy pełne lęku.

Praktyczne przygotowanie na sytuacje nagłe

MEN podkreśla, że w dobie mediów społecznościowych i fake newsów dzieci potrzebują wiedzy, jak rozpoznawać wiarygodne informacje. Wskazano, że warto wspólnie z uczniami tworzyć listę zaufanych źródeł i omawiać zagrożenia wynikające z rozpowszechniania fałszywych treści czy propagandy.

W dokumencie znalazły się również proste instrukcje dotyczące postępowania w sytuacjach zagrożenia. Nauczyciele mają przypominać uczniom najważniejsze numery alarmowe (112, 999, 998, 997, 987, 986) i uczyć, jak skutecznie wzywać pomoc – od podania adresu lub charakterystycznych punktów w okolicy, po jasne wyjaśnienie, co się wydarzyło dyspozytorowi.

Jak podkreśla Ministerstwo, spokojne i odpowiedzialne rozmowy z dziećmi o trudnych wydarzeniach wzmacniają poczucie bezpieczeństwa, a także pomagają wykształcić umiejętność radzenia sobie w stresujących sytuacjach. Dzięki nim uczniowie uczą się, jak reagować w kryzysach i jak chronić się przed dezinformacją.

Dominika Najda, dziennikarka Wirtualnej Polski

Źródła

  1. MEN
Wybrane dla Ciebie
Odkryli jedną z możliwych przyczyn poronień. Naukowcy wskazali na rolę metabolizmu
Odkryli jedną z możliwych przyczyn poronień. Naukowcy wskazali na rolę metabolizmu
Gorączka bez objawów? Eksperci tłumaczą, co może się za tym kryć
Gorączka bez objawów? Eksperci tłumaczą, co może się za tym kryć
Kobiety w patowej sytuacji. Odstawienie tych leków przed ciążą zwiększa ryzyko tycia
Kobiety w patowej sytuacji. Odstawienie tych leków przed ciążą zwiększa ryzyko tycia
Emoji jako wołanie o pomoc. KidsAlert ujawnia ukryty język dzieci w internecie
Emoji jako wołanie o pomoc. KidsAlert ujawnia ukryty język dzieci w internecie
Dwulatek po hipotermii wrócił do zdrowia. "Cud zespołowej pracy"
Dwulatek po hipotermii wrócił do zdrowia. "Cud zespołowej pracy"
Przełomowe wytyczne dotyczące cukrzycy w ciąży. 27 kluczowych rekomendacji WHO
Przełomowe wytyczne dotyczące cukrzycy w ciąży. 27 kluczowych rekomendacji WHO
Dwa produkty dla dzieci wycofane z dużych sieciówek. Stanowią realne zagrożenie
Dwa produkty dla dzieci wycofane z dużych sieciówek. Stanowią realne zagrożenie
Liczba dzieci z nadciśnieniem się podwoiła. Eksperci alarmują
Liczba dzieci z nadciśnieniem się podwoiła. Eksperci alarmują
Barwniki w żywności zagrażają zdrowiu dzieci. Naukowcy alarmują o skali problemu
Barwniki w żywności zagrażają zdrowiu dzieci. Naukowcy alarmują o skali problemu
Oglądanie TV a późniejsze objawy ADHD. Brytyjczycy doszli do ciekawych wniosków
Oglądanie TV a późniejsze objawy ADHD. Brytyjczycy doszli do ciekawych wniosków
Finlandia uczy tego już przedszkolaków. Dlaczego Polska powinna wziąć z niej przykład?
Finlandia uczy tego już przedszkolaków. Dlaczego Polska powinna wziąć z niej przykład?
Autyzm a COVID-19. Naukowcy odkryli powiązanie, wyniki są niepokojące
Autyzm a COVID-19. Naukowcy odkryli powiązanie, wyniki są niepokojące