Nowe rekomendacje MEN dla szkół. Jak rozmawiać z dziećmi o kryzysach?
Ministerstwo Edukacji Narodowej przygotowało i przekazało kuratorom oświaty zestaw wskazówek, które mają pomóc nauczycielom i wychowawcom w prowadzeniu rozmów z dziećmi na temat trudnych wydarzeń. Chodzi m.in. o sytuacje związane z naruszeniami przestrzeni powietrznej czy pojawianiem się obcych dronów, które mogą wywoływać niepokój wśród najmłodszych. Dokument został rozesłany do wszystkich szkół i placówek w Polsce z prośbą o szerokie rozpowszechnienie.
W tym artykule:
Rzetelne informacje i prosty język
Resort edukacji zaleca, by nauczyciele w pierwszej kolejności korzystali z wiarygodnych źródeł – oficjalnych komunikatów czy portalu gov.pl – i unikali podawania niesprawdzonych wiadomości.
Równie istotne jest dostosowanie treści do wieku i możliwości poznawczych ucznia. Informacje powinny być przekazywane prostym, zrozumiałym językiem, bez nadmiernego akcentowania zagrożeń, które mogłyby wzbudzać strach.
W rekomendacjach zwrócono uwagę, że rozmowa z dzieckiem o kryzysowej sytuacji powinna opierać się na empatii i zrozumieniu. Nauczyciele powinni pytać o emocje i obawy uczniów, ale też pozwalać im milczeć, jeśli nie są gotowi na rozmowę.
O kurator znów głośno. "To mnie przeraża'
Ważny jest spokojny ton głosu, zapewnienie poczucia bezpieczeństwa i szacunek wobec wypowiedzi dziecka, nawet jeśli są one chaotyczne czy pełne lęku.
Praktyczne przygotowanie na sytuacje nagłe
MEN podkreśla, że w dobie mediów społecznościowych i fake newsów dzieci potrzebują wiedzy, jak rozpoznawać wiarygodne informacje. Wskazano, że warto wspólnie z uczniami tworzyć listę zaufanych źródeł i omawiać zagrożenia wynikające z rozpowszechniania fałszywych treści czy propagandy.
W dokumencie znalazły się również proste instrukcje dotyczące postępowania w sytuacjach zagrożenia. Nauczyciele mają przypominać uczniom najważniejsze numery alarmowe (112, 999, 998, 997, 987, 986) i uczyć, jak skutecznie wzywać pomoc – od podania adresu lub charakterystycznych punktów w okolicy, po jasne wyjaśnienie, co się wydarzyło dyspozytorowi.
Jak podkreśla Ministerstwo, spokojne i odpowiedzialne rozmowy z dziećmi o trudnych wydarzeniach wzmacniają poczucie bezpieczeństwa, a także pomagają wykształcić umiejętność radzenia sobie w stresujących sytuacjach. Dzięki nim uczniowie uczą się, jak reagować w kryzysach i jak chronić się przed dezinformacją.
Dominika Najda, dziennikarka Wirtualnej Polski
Źródła
- MEN