Na bakier z kluczowym przedmiotem. Niepokojące wnioski z próbnych matur
Centralna Komisja Egzaminacyjna ujawnia, że uczniowie są dwa lata do tyłu w nauce języka polskiego, porównując najnowsze wyniki próbnych matur do tych sprzed dwóch lat. Raport z grudniowej diagnozy matur próbnych wskazuje na poważne braki w przygotowaniu do egzaminów.
W tym artykule:
Wyniki matur próbnych
Centralna Komisja Egzaminacyjna (CKE) opublikowała raport z grudniowej diagnozy matur próbnych, który ujawnia, że uczniowie są dwa lata do tyłu w nauce kluczowego przedmiotu. W badaniu wzięło udział ok. 2,9 tys. uczniów z liceów i techników. Wyniki wskazują na poważne braki w przygotowaniu do egzaminów, szczególnie w języku polskim i matematyce.
Wyniki matur próbnych pokazują, że uczniowie liceów osiągnęli średnio 48 proc. z języka polskiego i 52 proc. z matematyki, podczas gdy uczniowie techników uzyskali odpowiednio 32 proc. i 37 proc. Najlepiej wypadł język angielski, z wynikiem 78 proc. dla liceów i 61 proc. dla techników. CKE podkreśla, że wyniki z języka polskiego i matematyki są niższe niż w poprzednich latach.
Różnica dwóch lat nauki
Mimo że uczniowie liceów i techników osiągnęli lepsze wyniki z języka angielskiego niż ich rówieśnicy z poprzednich lat, wyniki diagnozy z języka polskiego i matematyki są niepokojące.
Apel prześladowanej 10-latki
Według raportu CKE, poziom wiedzy i umiejętności polonistycznych uczniów IV klasy liceum ogólnokształcącego w grudniu 2024 roku był istotnie niższy w porównaniu do wyników ich odpowiedników z 2022 roku - różnica ta odpowiada niemal dwóm latom nauki. Podobne tendencje zaobserwowano także wśród uczniów techników.
Jeśli chodzi o matematykę, poziom wyników był podobny do tego z 2023 roku. Jednak w porównaniu z 2022 rokiem wyniki były gorsze, choć dotyczy to wyłącznie liceów.
Raport CKE wskazuje ponadto, że uczniowie mają trudności z zadaniami wymagającymi analizy i kreatywnego myślenia. Szczególnie problematyczne są zadania otwarte, które wymagają planowania strategii rozwiązania i precyzyjnej argumentacji. Uczniowie techników wypadli gorzej niż licealiści we wszystkich badanych przedmiotach.
Różnice w wynikach
Analiza wyników pokazuje, że dziewczęta lepiej radzą sobie z językiem polskim, osiągając średnio 44 proc., podczas gdy chłopcy uzyskali 37 proc. W matematyce i języku angielskim chłopcy osiągnęli nieco lepsze wyniki. Wyniki różnią się także w zależności od miejsca zamieszkania - uczniowie z większych miast osiągają lepsze rezultaty.
CKE zaleca większy nacisk na rozwijanie umiejętności analitycznych i kreatywnego myślenia. Uczniowie powinni skupić się na zadaniach złożonych i otwartych, które wymagają głębszego przetwarzania informacji.
Matura 2025 odbędzie się w dniach 5-22 maja.
Marta Słupska, dziennikarka Wirtualnej Polski
Źródła
- CKE
- Strefa Edukacji