Nowy przedmiot na maturze. Resort pracuje nad formułą egzaminu
Od maja 2027 roku absolwenci liceów ogólnokształcących, a rok później także absolwenci techników będą mieli możliwość zdawania matury z "biznesu i zarządzania". Przedmiot wszedł do szkół średnich w roku szkolnym 2023/2024, zastępując "Podstawy przedsiębiorczości".
1. Biznes i zarządzanie w szkołach
Od ponad roku Ministerstwo Edukacji Narodowej pod przewodnictwem ministry Barbary Nowackiej intensywnie pracuje nad zmianami w polskiej szkole. Szerokim echem odbiła się w mediach m.in. dyskusja na temat zmiany podstawy programowej, zmniejszenia liczby godzin lekcji religii do jednej w tygodniu czy wprowadzenie nowego przedmiotu edukacja zdrowotna.
Niektóre zmiany są jednak kontynuacją działań poprzedniego rządu. Tak jak w przypadku matury z nowego przedmiotu - "biznesu i zarządzania" - którą uczniowie będą mogli zdawać od 2027 roku.
Przedmiot ten wszedł do szkół średnich w roku szkolnym 2023/2024 w wersji podstawowej i rozszerzonej, zastępując "Podstawy przedsiębiorczości". Miał charakteryzować się bardziej praktycznym i kompleksowym podejściem do kształcenia ekonomicznego.
Obecnie zajęcia z "biznesu i zarządzania" odbywają się dwa razy w tygodniu, podobnie jak miało to miejsce w przypadku podstaw przedsiębiorczości, które w 2023 roku zostały zastąpione nowym przedmiotem. Natomiast uczniowie planujący zdawanie matury z BIZ mają możliwość uczestniczenia w rozszerzonym programie zajęć, obejmującym osiem godzin tygodniowo.
2. Jak będzie wyglądać matura z biznesu i zarządzania?
Maturę z biznesu i zarządzania będą mogli od maja 2027 roku zdawać absolwenci liceów ogólnokształcących, a rok później także absolwenci techników. Jak dowiedziało się Radio Zet, w sierpniu 2025 roku Centralna Komisja Egzaminacyjna opublikuje informator na temat matury z tego przedmiotu.
W jakiej będzie formie? Tego jeszcze dokładnie nie wiadomo. Pierwotne założenia poprzedniego rządu przewidywały, że egzamin będzie podzielony na dwie części. Pierwsza z nich miała przyjąć formę testu zawierającego m.in. analizy przypadków biznesowych. Druga część miała polegać na realizacji zespołowego projektu, w ramach którego maturzyści mogliby opracować np. mikroplan przedsiębiorstwa lub projekt wspierający społeczność lokalną.
Rozważano również możliwość realizacji części zespołowej podczas zajęć edukacyjnych zamiast wyznaczenia na to konkretnego dnia i czasu. Część ta miała odpowiadać za co najmniej 30 proc. końcowej liczby punktów.
Choć nowy resort edukacji zamierza wprowadzić maturę z przedmiotu BIZ, jej ostateczna forma może różnić się od tej zaproponowanej przez poprzedni rząd. Aktualnie CKE pracuje nad opracowaniem struktury egzaminu z przedmiotu BIZ we współpracy z wiodącymi ośrodkami akademickimi w Polsce oraz nauczycielami tego przedmiotu.
Marta Słupska, dziennikarka Wirtualnej Polski
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl