Na konto rodziców wpłynęło ponad 200 mln zł. Ruszyły wypłaty świadczenia
1,6 mln wniosków i 212 mln na kontach rodziców. Zakład Ubezpieczeń Społecznych w najnowszym komunikacie poinformował o wypłatach w ramach programu "Dobry Start". Świadczenie "300+" ma pomóc w sfinansowaniu wyprawki szkolnej dla dzieci i młodzieży.
W tym artykule:
Nowe informacje od ZUS o "Dobrym Starcie"
Od 1 lipca rodzice i opiekunowie mogą ubiegać się o jednorazowe wsparcie finansowe z programu "Dobry Start". Jak poinformował ZUS w komunikacie z 30 lipca, od początku lipca przyjął już 1,6 mln wniosków i wypłacił ponad 212 mln zł w ramach programu.
Program "Dobry Start", potocznie nazywany "300+", to jednorazowe świadczenie w wysokości 300 zł przyznawane raz w roku na każde dziecko uczące się w szkole. Środki te można wykorzystać na wszelkie wydatki związane z rozpoczęciem nowego roku szkolnego, np. na zakup:
podręczników,
zeszytów,
przyborów szkolnych,
plecaka,
obuwia,
ubrań potrzebnych uczniowi.
Wsparcie przysługuje niezależnie od dochodów rodziny i nie trzeba przedstawiać żadnych faktur ani rozliczeń.
Kto może otrzymać świadczenie "Dobry Start"?
Ze świadczenia mogą skorzystać rodzice, opiekunowie prawni i faktyczni oraz osoby sprawujące pieczę zastępczą nad dzieckiem.
Program obejmuje dzieci i młodzież uczącą się w szkołach do ukończenia 20. roku życia, a w przypadku dzieci z niepełnosprawnością – do 24. roku życia.
- Należy pamiętać, że wiek 20 i 24 lata liczy się rocznikowo, co oznacza, że uczniowie ostatnich klas techników i liceów oraz uczniowie szkół policealnych także są uprawnieni do świadczenia, jeśli wiek graniczny, czyli 20. albo 24. rok życia ukończyli przed rozpoczęciem roku szkolnego w tym roku kalendarzowym - wyjaśnił rzecznik ZUS Paweł Żebrowski.
Z programu wyłączone są dzieci uczęszczające do przedszkoli oraz realizujące zerówkę – zarówno w przedszkolu, jak i w szkole. Wsparcia nie otrzymają również studenci.
Jak i gdzie złożyć wniosek na wyprawkę szkolną?
Wnioski można składać wyłącznie drogą elektroniczną – w jednej z czterech dostępnych form:
przez aplikację mobilną mZUS,
przez Platformę Usług Elektronicznych ZUS (PUE ZUS),
za pośrednictwem bankowości elektronicznej,
poprzez portal Emp@tia.
Ważne jest, aby we wniosku poprawnie podać: numer PESEL dziecka, nazwę i adres szkoły, a także aktualny numer konta bankowego. Wszystkie informacje i ewentualna korespondencja (np. wezwanie do uzupełnienia danych, decyzja o przyznaniu lub odmowie świadczenia) trafiają na konto użytkownika w PUE ZUS, niezależnie od tego, którą drogą został złożony wniosek.
Terminy składania wniosków o "Dobry Start" i wypłaty
Wnioski o świadczenie z programu "Dobry Start" na rok szkolny 2025/2026 można składać od 1 lipca do 30 listopada 2025 roku.
Aby otrzymać pieniądze przed rozpoczęciem roku szkolnego lub na jego początku, wniosek należy złożyć najpóźniej do 31 sierpnia, wówczas ZUS wypłaci świadczenie do 30 września. Jeżeli wniosek zostanie złożony później, we wrześniu, październiku lub listopadzie, wówczas wypłata nastąpi w ciągu maksymalnie dwóch miesięcy od daty złożenia.
Wypłata świadczenia odbywa się wyłącznie przelewem bankowym, na numer konta wskazany we wniosku.
Nowość od roku szkolnego 2025/2026
W nowym roku szkolnym obowiązuje jedna istotna zmiana. Uchodźcy z Ukrainy będą mogli otrzymać świadczenie "300+", ale tylko pod warunkiem, że ich dziecko uczęszcza do szkoły wchodzącej w skład polskiego systemu oświaty.
Magdalena Pietras, dziennikarka Wirtualnej Polski