Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (868 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Artykuł zweryfikowany przez eksperta: Mgr Kamila Drozd

Metoda Tomatisa

Avatar placeholder
19.12.2013 14:47
Metoda Tomatisa
Metoda Tomatisa

Alfred Tomatis, francuski otolaryngolog, to autor stymulacji audio-psycho-lingwistycznej, którą opracował w latach 50. XX wieku. Metoda Tomatisa znana jest również jako trening uwagi słuchowej, stymulacja słuchowa albo trening audio-psycho-fonologiczny. Profesor Tomatis przez lata swojej pracy zajmował się związkiem pomiędzy słyszeniem a tworzeniem głosu i produkcją mowy. Na podstawie swoich badań stworzył metodę usprawniania czynnego słuchania, która jest pomocna dla osób z zaburzeniami uwagi i lateralizacji słuchowej. W czym może pomóc stymulacja słuchowa i jak wygląda trening audio-psycho-lingwistyczny?

spis treści

1. Prawa Tomatisa

Profesor Alfred Tomatis na wstępie swoich badań skupił się na wpływie uszkodzeń słuchu typu odbiorczego na jakość głosu. Zauważył on jednak, że nie tylko organiczne uszkodzenia słuchu wpływają na jakość głosu, ale także zaburzenia słuchania, czyli uwagi słuchowej. W ten sposób Tomatis odróżnił bierne słyszenie, zależne od jakości narządu słuchu, od aktywnego słuchania, czyli świadomego odbierania bodźców akustycznych i czerpania z nich informacji. Na podstawie swoich badań Tomatis sformułował trzy prawa, z których wynika, że kontrolowanie głosu zależy od zdolności słuchania samego siebie. Prawa Tomatisa, będące bazą metody treningu uwagi słuchowej, brzmią następująco:

  1. Głos zawiera tylko te częstotliwości, które jest w stanie odebrać narząd słuchu;
  2. Jeżeli uszkodzonemu uchu da się możliwość prawidłowego słyszenia utraconych lub stłumionych częstotliwości dźwięków, to zostają one automatycznie zrekonstruowane w emitowanym głosie, co oznacza, że modyfikacja sposobu słuchania powoduje zmiany w głosie człowieka;
  3. Optymalna stymulacja słuchowa poprawia zdolność słuchania i odtwarzania dźwięku.
Zobacz film: "Poznaj fakty o rozwoju dwulatka"

Efekt Tomatisa mówi, że pod wpływem zmiany sposobu słyszenia zmienia się jakość głosu. Prawdziwość tej teorii potwierdzono w 1957 roku na Sorbonie. Ponadto, według Tomatisa duże znaczenie ma lateralizacja słuchowa, czyli dominacja czynnościowa jednego ucha. Prawidłowa lateralizacja słuchowa, według Tomatisa, to lateralizacja prawouszna, co oznacza, że prawe ucho łączy się z lewą półkulą mózgu, w której lokuje się między innymi ośrodek mowy. Zalety lateralizacji prawousznej to szybsze i bardziej precyzyjne przetwarzanie informacji, gdyż lewa półkula mózgu jest bardziej racjonalna. Lateralizacja lewouszna oznacza połączenie z prawą półkulą mózgu, która skupia się na zabarwieniu emocjonalnym wypowiedzi i może niekorzystnie wpływać na jakość porozumiewania się oraz predysponować do różnego rodzaju zaburzeń uwagi słuchowej.

2. Terapia zaburzeń uwagi słuchowej

Według profesora Tomatisa, ucho nie tylko jest narządem słyszenia i słuchania, ale także odpowiada za energetyzowanie mózgu, filtrowanie zbędnych informacji, koordynowanie ruchów i postawy, regulację czujności, utrzymywanie odpowiedniego napięcia mięśniowego itp. Z tego też względu dostarczanie energii do mózgu w postaci dźwięków o wysokiej częstotliwości pozwala nie tylko poprawiać uwagę słuchową i kompetencje językowe, ale także korzystnie wpływa na sferę psychiczną człowieka – dodaje pewności siebie i wprowadza w lepszy nastrój. W jakich zaburzeniach może pomóc terapia metodą Tomatisa?

Metoda Tomatisa wspomaga przede wszystkim funkcje słuchowe, dlatego stosują ją między innymi ludzie zawodowo pracujący głosem – śpiewacy, piosenkarze czy aktorzy. Trening audio-psycho-lingwistyczny stymuluje uwagę słuchową, co przeciwdziała: błędnej interpretacji pytań, myleniu podobnie brzmiących słów, konieczności powtarzania poleceń, ubogiemu słownictwu, monotonnemu głosowi, trudnościom z czytaniem i pisaniem, słabej koordynacji ruchowej i dysgrafii. Metoda Tomatisa znajduje zastosowanie także w zwiększaniu kreatywności, poprawie zachowań społecznych, koordynacji sensomotorycznej, wspomaganiu nauki języków obcych, a nawet w walce ze stresem, zmęczeniem, depresją, lękami i nieśmiałością.

Jak wygląda trening uwagi słuchowej? Terapia metodą Tomatisa polega na słuchaniu przez specjalne słuchawki (tzw. elektroniczne ucho) przetworzonego materiału dźwiękowego (np. muzyki Mozarta). Dźwięki o wysokich częstotliwościach podawane są drogą powietrzną i kostną. Specjalnie skomponowana muzyka dostarcza do mózgu energii. Terapia zazwyczaj obejmuje 60-120 30-minutowych seansów, które przeprowadza się w trzech sesjach. Ponadto, na niektórych etapach terapii wprowadza się pracę z mikrofonem.

Następny artykuł: Niegrzeczne dziecko
Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze