Edukacja przyszłości zaczyna się dziś – jak przygotować dziecko do świata, którego jeszcze nie znamy z Novakid?

Kiedy zapytano grupę dzisiejszych pierwszoklasistów, kim chcieliby zostać w przyszłości, odpowiedzi były zaskakujące: projektant gier, youtuber, programistka, testerka aplikacji. Dla wielu z nas – dorosłych wychowanych w zupełnie innej rzeczywistości – te marzenia brzmią egzotycznie. I choć brzmią nowocześnie, to ich sedno jest bardzo znajome: dzieci, jak zawsze, chcą działać, tworzyć i być częścią świata.

Edukacja przyszłości zaczyna się dziś – jak przygotować dziecko do świata, którego jeszcze nie znamy z Novakid?Edukacja przyszłości zaczyna się dziś – jak przygotować dziecko do świata, którego jeszcze nie znamy z Novakid?
Źródło zdjęć: © materiał partnera

Tylko ten świat... nie przypomina już tego, który znaliśmy.

Świat, który się zmienia szybciej niż kiedykolwiek

Nie musimy być futurologami, żeby zauważyć, jak bardzo dynamiczny stał się współczesny świat. Technologie rozwijają się w zawrotnym tempie, granice między krajami i kulturami zacierają się w przestrzeni cyfrowej, a zawody, które dziś znamy, jutro mogą już nie istnieć. Z drugiej strony – pojawiają się zupełnie nowe ścieżki kariery, których nikt wcześniej nie przewidział.

Jak więc wychowywać dzieci do przyszłości, której nie znamy? Czy w ogóle jesteśmy w stanie je do niej przygotować?

Odpowiedź brzmi: tak, ale nie poprzez „więcej wiedzy”, a poprzez rozwijanie umiejętności, które będą uniwersalne niezależnie od tego, dokąd zmierza świat.

Obraz
© materiał partnera

Co naprawdę przyda się naszym dzieciom?

Z raportu Światowego Forum Ekonomicznego wynika, że do kluczowych kompetencji przyszłości należą m.in.:

  • umiejętność rozwiązywania problemów,
  • myślenie krytyczne,
  • kreatywność,
  • adaptacja do zmian,
  • komunikacja i współpraca – także międzykulturowa,
  • znajomość języków obcych.

I choć każda z tych umiejętności brzmi bardzo „poważnie”, to nie znaczy, że musimy zafundować dziecku intensywny kurs przyszłości. Wprost przeciwnie – wiele z tych kompetencji rozwija się najlepiej w zabawie, w relacji i w atmosferze swobody.

Warto więc zadać sobie pytanie: co mogę zrobić, żeby moje dziecko nie tylko „wiedziało więcej”, ale umiało korzystać ze swojej wiedzy i otwartości w praktyce?

Język jako klucz do świata

Wielu rodziców zaczyna od języka – i to nie bez powodu. Angielski to dziś nie tylko przedmiot szkolny. To język internetu, gier, aplikacji, komunikacji z rówieśnikami z całego świata. To narzędzie, które pozwala sięgać dalej – do wiedzy, ludzi, możliwości.

Ale jak sprawić, by dziecko naprawdę chciało się go uczyć, a nie traktowało jak kolejny obowiązek?

Nowe podejście do nauki języka

Coraz więcej rodzin sięga po rozwiązania, które odpowiadają na potrzeby współczesnych dzieci – są interaktywne, elastyczne i dopasowane do ich tempa. Przykładem jest platforma Novakid, gdzie dzieci uczą się angielskiego w formie zabawy, w pełni online, prowadzonej przez nauczycieli z całego świata.

Co ważne – to nie tylko lekcje językowe. To spotkania, które uczą swobody w komunikacji, pewności siebie i otwartości na inne kultury. Dzieci rozmawiają z nauczycielami z USA, Wielkiej Brytanii, Filipin czy RPA. W naturalny sposób oswajają się z różnorodnością, uczą się reagować, słuchać i wyrażać swoje myśli – wszystko w języku angielskim.

Rodzice często podkreślają, że dla ich dzieci Novakid to nie „nauka”, tylko czas, na który czekają z niecierpliwością. Bo czy nie o to chodzi w edukacji przyszłości?

Edukacja, która rośnie razem z dzieckiem

Zamiast pytać, czego dziecko musi się nauczyć, coraz częściej pytamy: kim moje dziecko chce się stać? I jak mogę je w tym wesprzeć?

Nie chodzi o to, by dziecko znało wszystkie odpowiedzi. Chodzi o to, by potrafiło zadawać pytania. By nie bało się wyzwań, prób, zmiany. By umiało komunikować się, współpracować i korzystać z narzędzi, które dają mu świat.

Nie przewidzimy, co wydarzy się za 15 lat. Ale możemy dać dzieciom coś znacznie cenniejszego niż gotowe rozwiązania – pewność siebie, otwartość i ciekawość świata.

Bo edukacja przyszłości nie zaczyna się „kiedyś”. Zaczyna się dziś. W domu. W rozmowie. W zabawie. W każdej decyzji, którą podejmujemy jako rodzice.

Novakid to platforma do nauki języka angielskiego dla dzieci w wieku 4–12 lat, prowadzona przez wykwalifikowanych nauczycieli z całego świata. Zajęcia są indywidualne, prowadzone online, w formie zabawy i interakcji. Więcej informacji: novakid.pl

Wybrane dla Ciebie
Odkryli jedną z możliwych przyczyn poronień. Naukowcy wskazali na rolę metabolizmu
Odkryli jedną z możliwych przyczyn poronień. Naukowcy wskazali na rolę metabolizmu
Gorączka bez objawów? Eksperci tłumaczą, co może się za tym kryć
Gorączka bez objawów? Eksperci tłumaczą, co może się za tym kryć
Kobiety w patowej sytuacji. Odstawienie tych leków przed ciążą zwiększa ryzyko tycia
Kobiety w patowej sytuacji. Odstawienie tych leków przed ciążą zwiększa ryzyko tycia
Emoji jako wołanie o pomoc. KidsAlert ujawnia ukryty język dzieci w internecie
Emoji jako wołanie o pomoc. KidsAlert ujawnia ukryty język dzieci w internecie
Dwulatek po hipotermii wrócił do zdrowia. "Cud zespołowej pracy"
Dwulatek po hipotermii wrócił do zdrowia. "Cud zespołowej pracy"
Przełomowe wytyczne dotyczące cukrzycy w ciąży. 27 kluczowych rekomendacji WHO
Przełomowe wytyczne dotyczące cukrzycy w ciąży. 27 kluczowych rekomendacji WHO
Dwa produkty dla dzieci wycofane z dużych sieciówek. Stanowią realne zagrożenie
Dwa produkty dla dzieci wycofane z dużych sieciówek. Stanowią realne zagrożenie
Liczba dzieci z nadciśnieniem się podwoiła. Eksperci alarmują
Liczba dzieci z nadciśnieniem się podwoiła. Eksperci alarmują
Barwniki w żywności zagrażają zdrowiu dzieci. Naukowcy alarmują o skali problemu
Barwniki w żywności zagrażają zdrowiu dzieci. Naukowcy alarmują o skali problemu
Oglądanie TV a późniejsze objawy ADHD. Brytyjczycy doszli do ciekawych wniosków
Oglądanie TV a późniejsze objawy ADHD. Brytyjczycy doszli do ciekawych wniosków
Finlandia uczy tego już przedszkolaków. Dlaczego Polska powinna wziąć z niej przykład?
Finlandia uczy tego już przedszkolaków. Dlaczego Polska powinna wziąć z niej przykład?
Autyzm a COVID-19. Naukowcy odkryli powiązanie, wyniki są niepokojące
Autyzm a COVID-19. Naukowcy odkryli powiązanie, wyniki są niepokojące