Dziecko z ADHD w szkole. Jak mu pomóc?

Dziecko z ADHD w szkole nie ma łatwo. Nadmiar bodźców i niezrozumienie ze strony innych uczniów i nierzadko też nauczycieli może powodować pogłębienie się problemu. Jak temu zaradzić? I jakie są prawa dziecka z ADHD w szkole?

Dziecko z ADHD w szkole. Jak mu pomóc?Dziecko z ADHD w szkole. Jak mu pomóc?
Źródło zdjęć: © https://stock.adobe.com/
Agnieszka Gotówka

Dziecko z ADHD w szkole. Jak pomóc?

Zacznijmy od wyjaśnienia, co to jest ADHD u dzieci – jest to zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (Attention Deficit Hyperactivity Disorder ― ADHD), który objawia się m.in. problemem z utrzymaniem właściwego poziomu koncentracji i uwagi. Dziecko z tym zaburzeniem szybciej się rozprasza, nie pamięta, co miało zadane do domu i co robiło na zajęciach. Jest też nadmiernie ruchliwe, impulsywne. Podejmowane przez niego decyzje są szybkie, bezrefleksyjne.

Jest to o tyle problematyczne, że w szkole przed uczniem stawia się wiele wyzwań. Wymaga się od niego samodzielnej pracy, współpracy z rówieśnikami, podzielności uwagi, maksymalnego skupienia. Sami pedagodzy dysponują zaś ograniczanymi zasobami czasu i energii. Nie zawsze również mają odpowiednią wiedzę naukową, która pozwoliłaby im odróżnić zachowania typowe dla wieku dziecięcego, od tych patologicznych.

ADHD – co to jest?

Przykładowe objawy ADHD to:

  • problem z rozpoczęciem odrabiania lekcji
  • kłopoty z zapamiętaniem przyswajanego materiału
  • nie pamięta, co było zadane do domu albo co ma przynieść do szkoły na lekcje plastyki
  • nie słyszy i nie odpowiada na polecenia
  • ma bardzo dużą potrzebę ruchu
  • nieustannie się wierci
  • jest bardzo rozmowny
  • działa szybciej niż pomyśli
  • nie przewiduje konsekwencji swojego działania
  • trudno mu zaczekać na swoją kolej
  • rozpoczyna kolejną czynność bez skończenia poprzedniej

Dziecko z ADHD ma specjalne potrzeby edukacyjne. Są to nierzadko uczniowie bardzo inteligentni, jednak z powodu swoich problemów bywają postrzegani jako niegrzeczni, problemowi. To niestety im nie pomaga, wręcz nasila ich zaburzenie.

Warto więc otoczyć dziecko opieką psychologiczno-pedagogiczną, ale też zastosować metody, które mogą zmienić funkcjonowanie dziecka w klasie.

Dziecko z ADHD. Jak postępować?

W pierwszej kolejności warto szczerze porozmawiać z wychowawcą. Ważne jest, by dorośli – rodzice i nauczyciele – wspierali dziecko w poradzeniu sobie z codziennymi komplikacjami. A tych jest niemało.

Jak postępować z dzieckiem z ADHD w szkole?

  • Posadzenie ucznia blisko nauczyciela, najlepiej ze spokojnym uczniem, i z dala od rozpraszajacych elementów (okien, akwarium)
  • Indywidualne powtarzanie poleceń
  • Monitorowanie pracy ucznia (np. dzielenia jego pracy na etapy)
  • Ignorowanie niewielkiego niepokoju ruchowego w obrębie miejsca sziedzenia (np. ruszania nogą)
  • Stosowanie zasady pustego stolika: na ławce leżą wyłącznie niezbędne do pracy przedmioty (np. podręcznik, zeszyt i długopis)
  • Kierowanie bezpośrednio do dziecka krótkich, konkretnych poleceń
  • Mówienie dziecku co ma robić, a nie co ma przestać robić (np. zamiast "Nie biegaj", mówimy" "Po korytarzu wolno tylko chodzić"
  • Docenianie wysiłku włożonego w wykonywanie zadań, a nie tylko efektu końcowego
  • Jeśli uczeń jest silnie pobudzony emocjonalnie, należy umożliwić mu wyciszenie się (np. w gabinecie pedagoga)

Przywileje dziecka z ADHD nie mogą być jednak wykorzystywane jako tłumacznie każdego zachowania ucznia. Za łamanie zasad w szkole obowiązują konsekwencje!

Edukacja dziecka z ADD (Attention Deficit Disorder, zaburzenie koncentracji) wymaga:

  • poznania indywidualnych potrzeb ucznia
  • określenia specjalnych potrzeb edukacyjnych
  • opracowania planu działań wspierających
  • oceny podejmowanych działań
  • stałego kontaktu rodziców z nauczycielem

Jak postępować z dzieckiem nadpobudliwym, by pomóc mu w nauce?

  • Zadbaj o czystą i jasną przestrzeń do nauki (biurko najlepiej jest ustawić przodem do gładkiej ściany)
  • Jeśli mamy zwierzaka, na czas odrabiania lekcji musi ono opuścić pokój (dotyczy to również królika, chomika etc.)
  • Część dzieci z ADHD skupia się bardziej na nauce, jeśli w tle... gra muzyka (ale uwaga: nie mogą to być audycje mówione!)
  • W czasie odrabiania lekcji trzeba robić dziecku kilkunastominutowe przerwy (jednak to nie jest czas na granie w gry ani oglądanie telewizji, lepiej jest np. wynieść śmieci albo iść na spacer z psem)
  • Warto, by dziecko siadało do odrabiania lekcji codziennie o tej samej porze
  • Zaleca się, by rodzice wspólnie z dzieckiem przeglądali zeszyty i ćwiczenia
  • CHWALIMY DZIECKO ZA KAŻDY TRUD WŁOŻONY W WYKONANIE ZADANIA
Wybrane dla Ciebie
Odkryli jedną z możliwych przyczyn poronień. Naukowcy wskazali na rolę metabolizmu
Odkryli jedną z możliwych przyczyn poronień. Naukowcy wskazali na rolę metabolizmu
Gorączka bez objawów? Eksperci tłumaczą, co może się za tym kryć
Gorączka bez objawów? Eksperci tłumaczą, co może się za tym kryć
Kobiety w patowej sytuacji. Odstawienie tych leków przed ciążą zwiększa ryzyko tycia
Kobiety w patowej sytuacji. Odstawienie tych leków przed ciążą zwiększa ryzyko tycia
Emoji jako wołanie o pomoc. KidsAlert ujawnia ukryty język dzieci w internecie
Emoji jako wołanie o pomoc. KidsAlert ujawnia ukryty język dzieci w internecie
Dwulatek po hipotermii wrócił do zdrowia. "Cud zespołowej pracy"
Dwulatek po hipotermii wrócił do zdrowia. "Cud zespołowej pracy"
Przełomowe wytyczne dotyczące cukrzycy w ciąży. 27 kluczowych rekomendacji WHO
Przełomowe wytyczne dotyczące cukrzycy w ciąży. 27 kluczowych rekomendacji WHO
Dwa produkty dla dzieci wycofane z dużych sieciówek. Stanowią realne zagrożenie
Dwa produkty dla dzieci wycofane z dużych sieciówek. Stanowią realne zagrożenie
Liczba dzieci z nadciśnieniem się podwoiła. Eksperci alarmują
Liczba dzieci z nadciśnieniem się podwoiła. Eksperci alarmują
Barwniki w żywności zagrażają zdrowiu dzieci. Naukowcy alarmują o skali problemu
Barwniki w żywności zagrażają zdrowiu dzieci. Naukowcy alarmują o skali problemu
Oglądanie TV a późniejsze objawy ADHD. Brytyjczycy doszli do ciekawych wniosków
Oglądanie TV a późniejsze objawy ADHD. Brytyjczycy doszli do ciekawych wniosków
Finlandia uczy tego już przedszkolaków. Dlaczego Polska powinna wziąć z niej przykład?
Finlandia uczy tego już przedszkolaków. Dlaczego Polska powinna wziąć z niej przykład?
Autyzm a COVID-19. Naukowcy odkryli powiązanie, wyniki są niepokojące
Autyzm a COVID-19. Naukowcy odkryli powiązanie, wyniki są niepokojące