Uczeń dobrze rozwiązał zadanie. Nauczycielka odjęła punkty

Niedawno w internecie pojawiło się zdjęcie zadania matematycznego, które wzbudziło ogromne emocje. Opublikowała je Ania od matmy, znana korepetytorka matematyki, która często zwraca uwagę na kontrowersje związane z systemem nauczania przedmiotu.

Dziecko prawidłowo rozwiązało zadanie, ale nie dostało punktów. Nie wstrzeliło się w kluczDziecko prawidłowo rozwiązało zadanie, ale nie dostało punktów. Nie wstrzeliło się w klucz
Źródło zdjęć: © Getty Images

Zadanie z matematyki

Zdjęcie przedstawia kartkówkę ucznia klasy 1-3 który, mimo że uzyskał prawidłowy wynik, został niemal całkowicie pozbawiony punktów, ponieważ jego sposób rozwiązania różnił się od tego, co przewidywał klucz odpowiedzi.

"Czy naprawdę w klasach 1-3 na matematyce tak bardzo musi się liczyć klucz odpowiedzi??" - zastanawia się Ania od matmy.

To stało się katalizatorem do szerokiej dyskusji o wadach systemu edukacji, roli nauczycieli oraz nadmiernym przywiązaniu do formalnych schematów, które często przysłaniają samą matematykę.

"Kalkulator to przyjaciel". Ekspertka tłumaczy, jak zdać maturę z matematyki

"Osoby uczące w klasach 1-3 powinny przechodzić dodatkowe egzaminy kwalifikacyjne. Pierwsze trzy klasy szkoły podstawowej według badań depczą zdolności matematyczne wielu uczniów" - dodaje korepetytorka.

Zniechęcanie uczniów

Młody uczeń, choć obliczył wszystko poprawnie i uzyskał właściwy wynik, nie zapisał swoich obliczeń w sposób, który zgadzałby się z wymaganiami klucza odpowiedzi. W efekcie nauczycielka oceniła zadanie negatywnie, a dziecko otrzymało bardzo mało punktów.

"Dziecko dostając 1 z takiej kartkówki z czasem zrazi się do matematyki. Przecież nie będzie mogło myśleć po swojemu" - zauważa Ania.

Zdaniem korepetytorki, tego rodzaju sytuacje są wyjątkowo krzywdzące, zwłaszcza na tak wczesnym etapie edukacji. Zamiast doceniać poprawność wyniku i sposób myślenia ucznia, system kładzie zbyt duży nacisk na sztywne trzymanie się schematów.

W sieci szybko pojawiły się liczne komentarze rodziców i nauczycieli, z których większość wyraziła frustrację z powodu takiego podejścia do nauczania. Rodzice również nie kryli rozczarowania takim podejściem.

Konieczne są zmiany

Ostatecznie wszyscy zgodzili się co do jednego - trzeba znaleźć sposób, aby dzieci mogły myśleć samodzielnie i kreatywnie, zamiast dostosowywać się do sztywnych reguł i schematów.

Zdaniem Ani, nauczyciele powinni bardziej elastycznie podchodzić do oceniania i dawać uczniom przestrzeń na myślenie. Jak podkreśla, w zasadach oceniania jasno zaznaczone jest, że klucz odpowiedzi jest jedynie proponowanym sposobem rozwiązania zadania.

"Przykre jest takie postępowanie. Oby było jak najmniej tak ograniczonych myślowo nauczycieli. Wg mnie jak nauczyciel sam do końca nie rozumie danego tematu to nie umie żonglować różnymi sposobami rozwiązania tylko idzie schematem, który jest w kluczu albo w podręczniku dla nauczyciela" - podsumowała korepetytorka.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Źródła

  1. Instagram
Źródło artykułu: WP Parenting
Wybrane dla Ciebie
Odkryli jedną z możliwych przyczyn poronień. Naukowcy wskazali na rolę metabolizmu
Odkryli jedną z możliwych przyczyn poronień. Naukowcy wskazali na rolę metabolizmu
Gorączka bez objawów? Eksperci tłumaczą, co może się za tym kryć
Gorączka bez objawów? Eksperci tłumaczą, co może się za tym kryć
Kobiety w patowej sytuacji. Odstawienie tych leków przed ciążą zwiększa ryzyko tycia
Kobiety w patowej sytuacji. Odstawienie tych leków przed ciążą zwiększa ryzyko tycia
Emoji jako wołanie o pomoc. KidsAlert ujawnia ukryty język dzieci w internecie
Emoji jako wołanie o pomoc. KidsAlert ujawnia ukryty język dzieci w internecie
Dwulatek po hipotermii wrócił do zdrowia. "Cud zespołowej pracy"
Dwulatek po hipotermii wrócił do zdrowia. "Cud zespołowej pracy"
Przełomowe wytyczne dotyczące cukrzycy w ciąży. 27 kluczowych rekomendacji WHO
Przełomowe wytyczne dotyczące cukrzycy w ciąży. 27 kluczowych rekomendacji WHO
Dwa produkty dla dzieci wycofane z dużych sieciówek. Stanowią realne zagrożenie
Dwa produkty dla dzieci wycofane z dużych sieciówek. Stanowią realne zagrożenie
Liczba dzieci z nadciśnieniem się podwoiła. Eksperci alarmują
Liczba dzieci z nadciśnieniem się podwoiła. Eksperci alarmują
Barwniki w żywności zagrażają zdrowiu dzieci. Naukowcy alarmują o skali problemu
Barwniki w żywności zagrażają zdrowiu dzieci. Naukowcy alarmują o skali problemu
Oglądanie TV a późniejsze objawy ADHD. Brytyjczycy doszli do ciekawych wniosków
Oglądanie TV a późniejsze objawy ADHD. Brytyjczycy doszli do ciekawych wniosków
Finlandia uczy tego już przedszkolaków. Dlaczego Polska powinna wziąć z niej przykład?
Finlandia uczy tego już przedszkolaków. Dlaczego Polska powinna wziąć z niej przykład?
Autyzm a COVID-19. Naukowcy odkryli powiązanie, wyniki są niepokojące
Autyzm a COVID-19. Naukowcy odkryli powiązanie, wyniki są niepokojące