Niezwykłe zadania przedszkolaków. "Dlatego Chiny się rozwijają"
Przedszkola w Polsce i w Chinach różnią się nie tylko programem nauczania, ale też podejściem do rozwijania pewnych umiejętności u najmłodszych. W naszym kraju edukacja przedszkolna skupia się przede wszystkim na wspieraniu rozwoju emocjonalnego, społecznego i poznawczego dziecka. W Chinach wygląda to zupełnie inaczej.
W tym artykule:
Przedszkole w Chinach - nauka przez działanie
W Chinach przedszkola kładą szczególny nacisk na naukę poprzez działanie. Jak można zobaczyć na profilu na Facebooku Chińskiego Radia Międzynarodowego, w jednej z tamtejszych placówek utworzono grupę "małych budowniczych”, gdzie dzieci – ubrane w ochronne kamizelki – budują miniaturowe domy, piłują drewno, konstruują proste meble jak stołki i uczą się podstawowych umiejętności rzemieślniczych. Wszystko oczywiście odbywa się pod czujnym okiem dorosłych i z zachowaniem zasad bezpieczeństwa. Pod postem pojawiły się negatywne komentarze na temat polskich realiów:
"Dlatego Chiny się rozwijają, a my cofamy do średniowiecza" - napisała jedna z internautek,
"Wielki Naród Chin, dlatego jest pracowity i innowacyjny - dzieci od małego są uczone rzeczy pożytecznych i współpracy. A u nas ? Według dzieci, drogich w utrzymaniu lemingów, mleko jest z lodówki, prąd jest w gniazdku, a kasa w bankomacie itd" - zauważył inny komentujący.
Edukacja zdrowotna w szkole. Polacy powiedzieli, co sądzą na temat nowego przedmiotu
"Za to was podziwiam. Nauka życia w realnym świecie" - chwalił chińskie przedszkole internauta.
"Tymczasem nasze 4-latki ledwo kredki trzymają"
Dużą popularnością cieszyły się również filmiki opublikowane na TikToku przez profil @scene_of_asia, prezentujące umiejętności najmłodszych. Jedno z nagrań, na którym grupa przedszkolaków synchronicznie odbija piłkę do koszykówki między nogami, obejrzało aż 76 milionów osób. Pod postem nie zabrakło komentujących z Polski:
"Tymczasem nasze 4-latki ledwo kredki trzymają", "Idąc do liceum, większość nie umiała kozłować. Nigdy nie grali w kosza, byłam przerażona", "W polskiej szkole taki sprzęt to już jest luksus".
Zestawienie podejścia do edukacji przedszkolnej w Polsce i w Chinach wyraźnie pokazuje, że możliwości rozwoju najmłodszych są różne w zależności od kultury, priorytetów systemu oświaty i dostępnych zasobów.