Ćwiczenia na płaskostopie – prawidłowe ułożenie stopy, leczenie, rodzaje ćwiczeń

Płaskostopie to nieprawidłowe przyleganie stopy do podłoża. Nieleczone płaskostopie często stwarza bóle kostek, stóp czy łydek, a w konsekwencji bóle kręgosłupa. Jeżeli zauważymy u dziecka albo u siebie objawy mogące świadczyć o płaskostopiu, to zwróćmy się do ortopedy i rozpocznijmy ćwiczenie na płaskostopie.

spis treści

1. Ćwiczenia na płaskostopie – prawidłowe ułożenie stopy

Ćwiczenia na płaskostopie są ważne, gdyż nieleczone płaskostopie może prowadzić do poważniejszych schorzeń. Stopa powinna stykać się z podłożem jedynie w trzech miejscach. Oczywiście do podłoża przytwierdzona jest stopa, ale także główki palców i pierwsza kość w śródstopiu. Prawidłowo rozwinięta stopa ma za zadanie amortyzację i utrzymanie prawidłowej postawy całego ciała.

Zobacz film: "Kiedy rozpocząć trening czystości?"

Skuteczne sposoby na ból pleców w ciąży
Skuteczne sposoby na ból pleców w ciąży [10 zdjęć]

Wystający brzuszek przenosi środek ciężkości i w związku z tym często nieświadomie plecy wykrzywiają...

zobacz galerię

Płaskostopie natomiast charakteryzuje się tym, że cała powierzchnia stopy styka się z podłożem, co uniemożliwia amortyzację. Najczęściej u osoby z płaskostopiem można zauważyć zaburzenia w chodzie.

2. Ćwiczenia na płaskostopie – leczenie

Płaskostopie trzeba leczyć, im szybciej zaczniemy, tym lepiej, gdyż powstrzymamy posuwające się zmiany. Najczęściej u osób z płaskostopiem stosuje się specjalne wkładki do butów, które mają utrzymać stopę w prawidłowym ułożeniu. Ćwiczenia na płaskostopie są równie ważne i pomagają w tym defekcie.

Podejrzewając płaskostopie powinniśmy udać się do specjalisty, który wytłumaczy nam na czym polega to skrzywienie, przepisze odpowiednie wkładki, a także podpowie jakie ćwiczenia wykonywać. Ważne jest też utrzymanie prawidłowej masy ciała, z tego względu, aby nie tworzyć dodatkowego ucisku na stopę.

3. Ćwiczenia na płaskostopie – rodzaje ćwiczeń

Celem ćwiczeń na płaskostopie jest wzmocnienie poszczególnych mięśni oraz likwidacja przykurczów. Dzięki regularnym ćwiczeniom możliwe jest całkowicie cofniecie powstałych zmian, jednak bardzo dużo zależy od sumienności i regularności.

Ćwiczeń na płaskostopie jest bardzo wiele, a wszystkie mają na celu wzmocnienie mięśni stóp. Takie ćwiczenia nie są wymagające, jednak powinniśmy je wykonywać co najmniej przez 20 minut każdego dnia. Do najpopularniejszych ćwiczeń na płaskostopie, można zaliczyć:

  • wspinanie się na palce – powinniśmy wspinać się na palce i delikatnie schodzić na pięty;
  • „klaskanie stopami” – kładziemy się na plecach, podkurczami kolana i układamy stopy i nogi tak, aby podpicia stóp łączyły się ze sobą. Ćwiczenie wykonujemy szybko;
  • przenoszenie przedmiotów – postawmy przed sobą kosz, a wokół niego porozrzucajmy np.: ubrania. Ubrania należy chwytać palcami u stóp i wrzucać do kosza;
  • zwijanie ręcznika – siadamy na krześle, a przed sobą mamy rozłożony ręcznik. Taki ręcznik staramy się zwinąć używając tylko i wyłącznie palców u stóp. Czynność powtarzamy kilka razy;
  • „kręcenie” stopami – kładziemy się na plecach, nogi prostujemy w kolanach i unosimy kilka centymetrów nad ziemią. Stopy łączymy blisko siebie i wykonujemy nimi okręgi.

Musisz to wiedzieć

Ćwiczenia na płaskostopie są bardzo ważne i z całą pewnością nam nie zaszkodzą. Należy jednak wykonywać je poprawnie i regularnie, gdyż tylko wtedy efekty będą zauważalne.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.