KE zbadała dzieci. Czeka nas ogromne wyzwanie gospodarcze
Europejska gospodarka stoi w obliczu poważnego wyzwania z powodu znaczącego pogorszenia umiejętności czytania i liczenia wśród dzieci w większości krajów Unii Europejskiej - wynika z raportu Komisji Europejskiej na temat zatrudnienia.
W tym artykule:
Problemy i ich skutki
Raport Komisji Europejskiej wskazuje, że w ciągu ostatnich 12 lat mamy stały spadek wyników uczniów, a dramatyczne pogorszenie podstawowych umiejętności odnotowano w 2022 r., co prawdopodobnie jest skutkiem zamknięcia szkół w trakcie pandemii COVID-19.
Obecnie Unia Europejska jest daleka od osiągnięcia celu ograniczenia odsetka uczniów o słabych wynikach do 15 proc. do 2030 r. Niemal co trzeci 15-latek nie posiada podstawowych umiejętności z matematyki, a co czwarty nie osiąga minimalnego poziomu w czytaniu i naukach ścisłych.
Z raportu wynika, że słabe wyniki edukacyjne stanowią zagrożenie dla wydajności pracy i konkurencyjności gospodarczej w perspektywie średnioterminowej. Ankiety przeprowadzane wśród pracodawców wskazują, że niedobór wykwalifikowanych pracowników utrudnia firmom rozwój i zwiększanie produkcji.
Co jedzą dzieci w szkołach? Odpowiedź może zaskoczyć
Roxana Minzatu, wiceprzewodnicząca Komisji Europejskiej, ostrzega, że obecne dane pokazują ryzyko, iż transformacja zielona i cyfrowa może "pozostawić naszych obywateli w tyle".
Kto odnotował słabe wyniki?
Najgorsze wyniki z matematyki odnotowano w Bułgarii, na Cyprze i w Rumunii. Uczniowie z uboższych rodzin radzą sobie znacznie gorzej - prawie połowa z nich osiągnęła słabe wyniki z matematyki w 2022 r., co stanowi znaczący wzrost z 38,2 proc. w 2018 r.
Spadek osiągnięć edukacyjnych dotknął również zamożniejszych uczniów. Raport wskazuje na brak wykwalifikowanych nauczycieli, pogłębiony w ostatnich latach m.in. przez pandemię COVID-19, jako jeden z kluczowych problemów.
Niektóre rządy już podejmują działania naprawcze. Finlandia wprowadza więcej obowiązkowych lekcji, natomiast Holandia planuje przekazać 500 euro na ucznia szkołom, które chcą poprawić poziom podstawowych umiejętności.
Roxana Minzatu zapowiedziała, że na początku marca przedstawi plan działania, który „skupi się on na inwestycjach w umiejętności, kształceniu dorosłych i uczeniu się przez całe życie, kształceniu i szkoleniu zawodowym, utrzymaniu umiejętności i ich uznawaniu”.
Komisja Europejska zamierza również dokonać przeglądu planu edukacji cyfrowej oraz opracować wytyczne dotyczące przyszłości edukacji cyfrowej i szkoleń.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Źródła
- Onet