Śledzie w ciąży

Zdrowe odżywianie w czasie ciąży powinno być jednym z priorytetów przyszłej mamy. Ciężarne kobiety powinny uważać na to, co jedzą, by nie zaszkodzić sobie i dziecku. W jadłospisie kobiety ciężarnej nie powinno zabraknąć między innymi ryb. Nie każdy rodzaj ryb może pojawić się na stole ciężarnej. Większość kobiet pamięta o tym, ale niejedna ma wątpliwości odnośnie do popularnych ryb takich jak śledzie. Czy spożywanie śledzi jest bezpieczne dla matki i dziecka?

Czy można jeść śledzie w ciąży?

Korzyści płynące z jedzenia ryb są niezaprzeczalne. Badania wykazały, że dzieci matek, które w czasie ciąży spożywały ryby są o 52% mniej narażone na niski poziom inteligencji werbalnej. Ponadto jedzenie ryb podczas ciąży może zmniejszać ryzyko porodu przedwczesnego. Te właściwości ryb mają związek z zawartością kwasów omega-3. Aby skorzystać z dobroczynnego wpływu ryb na organizm, w czasie ciąży tygodniowo można spożywać nawet 340 g ryb o niskiej zawartości rtęci. Wśród ryb zawierających mało rtęci, a więc bezpiecznych dla płodu, znajdują się: łosoś, anchois, sardynki oraz śledź. Ciężarnym zaleca się rezygnację z ryb o dużej zawartości rtęci, na przykład miecznika, rekina oraz makreli. Mogą one bowiem zawierać wystarczająco dużo rtęci, by uszkodzić rozwijający się układ nerwowy dziecka. Rtęć przedostaje się przez łożysko i dociera bezpośrednio do mózgu dziecka. W czasie ciąży należy także wyeliminować z jadłospisu surowe ryby, które mogą zawierać szkodliwe mikroby wywołujące poważne choroby układu pokarmowego.

Śledź a depresja poporodowa

Badanie przeprowadzone przez naukowców z University of Connecticut School wykazało, że spożywanie ryb takich jak łosoś lub śledź w czasie ciąży wyraźnie zmniejsza objawy depresji poporodowej. Ponadto przyczynia się do lepszej kondycji dzieci w chwili urodzenia. Jest to zasługa kwasów omega-3. W jednej z części badania udział wzięły 52 ciężarne kobiety, które przyjmowały kapsułkę z tranem lub olejem kukurydzianym. Kapsułka z tranem zawierała 300 mg DHA (jeden z kwasów omega-3). Ciężarne stosowały kapsułki 5 razy w tygodniu pomiędzy 24. a 40. tygodniem ciąży. Po urodzeniu dzieci zanotowano, że kobiety przyjmujące kapsułki z tranem doświadczały zaledwie nieznacznych objawów depresji poporodowej. Pozostałe kobiety zmagały się z poważniejszymi symptomami. U świeżo upieczonych mam dotkniętych depresją poporodową oprócz smutku może pojawić się poddenerwowanie, irytacja, zmiany apetytu, poczucie winy, niska samoocena, uczucie wycofania i izolacji, utrata zainteresowań oraz brak przyjemności podczas wykonywania większości czynności, trudności z koncentracją, brak energii, kłopoty z doprowadzeniem zadań do końca, negatywny stosunek do dziecka, silny niepokój, myśli samobójcze oraz problemy ze snem. Kobieta z depresją poporodową może nie być w stanie zajmować się sobą lub dzieckiem. Ponadto może odczuwać strach przed zostaniem sam na sam z dzieckiem. Niektóre kobiety czują niechęć do dziecka do tego stopnia, że rozważają skrzywdzenie go. Te myśli pozostają jednak niemal zawsze w sferze fantazji. Matki z depresją poporodową mogą zamartwiać się o dziecko lub zupełnie się nim nie przejmować.

Joanna Brodziak

Artykuły Minerały

Owoce zawierają wiele substancji odżywczych. Jednakże nie należy spożywać ich w nadmiernych ilościach, ponieważ mogą być przyczyną alergii u dziecka.

Właściwe odżywianie w czasie ciąży odgrywa kluczową rolę w prawidłowym rozwoju początkowo płodu, a następnie dziecka.

Woda jest podstawowym źródłem nawodnienia organizmu, warunkującym zachowanie dobrego stanu zdrowia matki i płodu. Woda pita przez matkę jest niezbędna dla rozwoju jej dziecka.

Woda odgrywa ważną rolę w funkcjonowaniu ludzkiego organizmu. Zresztą samo ciało człowieka składa się w ponad 60% z wody. Płyn ten pomaga składnikom odżywczym dotrzeć do komórek, wspomaga proces trawienia, usuwa toksyny z organizmu, nawet reguluje temperaturę ciała.

Zdrowe odżywanie jest szczególnie ważne dla kobiety w ciąży i rozwijającego się dziecka. Jakie korzyści przynosi jedzenie żurawiny i czy jest ona bezpieczna dla kobiet w ciąży?

Żurawina jest czerwonym owocem o mocnym, charakterystycznym zapachu, wywodzi się ona z Ameryki Północnej. Rdzenni Amerykanie używali tego owocu do przyrządzania potraw oraz jako naturalny lek przeciw chorobom układu moczowego, biegunce, cukrzycy i jako preparat przyspieszający gojenie się ran.

Oliwki powinny być składnikiem zdrowej diety dla kobiety ciężarnej. Owoce te są bogate w witaminy i minerały wspomagające zdrowy wzrost dziecka w brzuchu matki.

Oliwki to owoce drzewa oliwnego. Generalnie, hodowane są dwa rodzaje oliwek – oliwki używane do produkcji oliwy z oliwek i tzw. oliwki stołowe. Te pierwsze są mniejsze, zawierają więcej lipidów i wytwarzają więcej olejów. Warto zapamiętać, że w odróżnieniu od innych olejów do smażenia, oliwa z oliwek wytwarzana jest wskutek procesu wolnego od środków chemicznych.

Maliny to jedne z najpopularniejszych owoców, ale niektóre ciężarne kobiety zastanawiają się, czy mogą je spożywać. Czy malina szkodzi przyszłej mamie i jej dziecku?

Miód to znany ze swoich właściwości prozdrowotnych produkt spożywczy. Niektórzy są jednak zdania, że nie powinny spożywać go ciężarne kobiety. Czy miód może zaszkodzić ciężarnym?

Wiele kobiet w ciąży zastanawia się, czy spożywanie miodu w czasie ciąży to dobry pomysł. Mimo iż miód należy do najzdrowszych produktów spożywczych, nie należy podawać go niemowlętom z powodu ryzyka zatrucia jadem kiełbasianym.

Zdrowa dieta w ciąży jest ważna nie tylko dla matki ale i dla rozwijającego się dziecka. Spośród wszystkich minerałów szczególnie korzystny wpływ na ciążę ma wapń. Jaka działa i gdzie go znaleźć?

Racjonalne odżywianie przed i w czasie ciąży gwarantuje zdrowie organizmu przyszłej mamy i rozwijającego się dziecka. Kobieta, która stosowała się do zasad zdrowego żywienia przed zajściem w ciążę dostarczy płodowi potrzebnych składników odżywczych od początku jego wzrostu, czyli od momentu zapłodnienia.

Potas jest pierwiastkiem biorącym udział w prawidłowym nawodnieniu organizmu. Jego niedobór powoduje zaburzenia pracy serca i chorobę nadciśnieniową.

Zielona herbata wykazuje zróżnicowane właściwości prozdrowotne. Działa przeciwbakteryjnie i przeciwzapalnie, co jest ważne dla kobiet w ciąży. Ponadto usuwa wolne rodniki, które mogą uszkadzać płód.

Jod jest pierwiastkiem niezbędnym do prawidłowego rozwoju płodu. Niedobór jodu prowadzi do niedorozwoju mózgu dzieci. Do pokarmów bogatych w jod należą ryby i owoce morza.

Magnez jest makroelementem, wykazującym zróżnicowane funkcje w organizmie. W okresie ciąży dieta bogata w magnez chroni przed przedwczesnym porodem oraz zapobiega wystąpieniu rzucawki.

Cynk jest mikroelementem, który odpowiada za prawidłowy rozwój płodu oraz przebieg ciąży. Jego niedobór powoduje spadek odporności, utratę apetytu oraz przedwczesny poród.

Żelazo jest pierwiastkiem, który zapobiega niedokrwistości, jak również jest niezbędny do prawidłowego rozwoju płodu oraz przebiegu ciąży. Co więc należy jeść?

Wapń jest pierwiastkiem do budowy kości, zębów, prawidłowej pracy mięśni. Jego niedobór w czasie ciąży może prowadzić do osteoporozy u kobiet, a u dzieci do krzywicy.

Witamina D w ciąży jest niezwykle ważna dla prawidłowego rozwoju płodu. Jak wykazują badania, niedobory witaminy D u ciężarnych są powszechne i związane z niską ekspozycją na słońce.

Kwas foliowy w ciąży jest niezbędny do prawidłowego rozwoju mózgu i rdzenia kręgowego. Niedobór kwasu foliowego w ciąży powoduje wady cewy nerwowej, dlatego też konieczna jest jego suplementacja.

Witaminy w ciąży mogą być zapewnione przez zdrową i zróżnicowaną dietę. Nie zawsze uniknięcie niedoborów w ten sposób jest jednak możliwe. Trzeba wtedy sięgnąć po suplementy diety dla kobiet w ciąży.

Ciąża wymaga od przyszłej mamy odpowiedniej diety – przede wszystkim urozmaiconej, bogatej w kwas foliowy, żelazo, białko. Co jeść w ciąży, żeby zaspokoić potrzeby organizmu mamy i dziecka?