Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (876 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Artykuł zweryfikowany przez eksperta: Mgr Kamila Drozd

Kłótnie dzieci

Avatar placeholder
13.10.2020 15:17
Kłótnie dzieci
Kłótnie dzieci

Kłótnie dzieci są nieuniknione, ale też potrzebne. Konflikty między rodzeństwem czy rówieśnikami uczą negocjacji, zdrowej rywalizacji, kształtują kompetencje językowe i zdolności konwersacji, sprzyjają osiąganiu kompromisów i uczą dogadywania się oraz rozwiązywania problemów. Czasami rodzice myślą, że ich dzieci nienawidzą się. Kłótnie nie ustają, maluchy gryzą się i szarpią. Im mniejsza różnica wieku między rodzeństwem, tym więcej okazji do sprzeczek. Rywalizacji nie ma końca, a rodzice czują się bezradni. Może nie umiemy wychować swoich dzieci? Kiedy interweniować? Wtrącać się w dziecięce konflikty? Dlaczego nasze dzieci bezustannie się kłócą i biją?

spis treści

1. Przyczyny dziecięcych kłótni

Osobom dorosłym bardzo często wydaje się, że konflikty między dziećmi wybuchają bez powodu. To, co dla rodziców jest błahostką, dla maluchów jest megaproblemem, który wymaga sprawiedliwego rozwiązania. „Sprawiedliwe rozwiązanie” w mniemaniu dziecka to najczęściej takie, kiedy mnie jest dobrze, a rywal przegrywa. Dzieci nie znają pojęcia „negocjacje” czy „kompromis”. Dochodzenie do konsensusu na drodze spokojnej rozmowy to nie jest domena dzieci. Maluchy nie potrafią czekać, są niecierpliwe i egocentryczne. Dopiero z czasem uczą się empatii i dzielenia się z innymi, np. swoimi zabawkami. Dlaczego dzieci się kłócą? Przyczyn może być wiele, np.:

  • chęć bawienia się w tym samym czasie tą samą zabawką;
  • obrona swojego terytorium, czyli kącika do zabaw albo swojego pokoju. Nikt nie lubi, kiedy nieproszony gość buszuje bez pytania w naszych rzeczach;
  • potrzeba zwrócenia na siebie uwagi dorosłych. Dziecko szybko uczy się, że kiedy coś spsoci, od razu zyskuje uwagę, czas i zainteresowanie rodzica. Maluch zaczyna zachowywać się niegrzecznie, np. kłócić się z młodszym bratem, nawet kosztem ewentualnej kary, bo wie, że mama albo tata poświęci chwilę dla niego, mimo zabiegania i pracy;
  • nuda. Maluchy kłócą się z nudów. Nie potrafią skoncentrować się dłużej na jednej czynności, dlatego konflikty stają się alternatywą dla nużących chwil, a czasem niezłą rozrywką;
  • zmęczenie. Człowiek zmęczony, to człowiek drażliwy, dlatego kiedy dzieci są zmęczone, bardzo łatwo między nimi o sprzeczki i nieporozumienia;
  • denerwujące bodźce w otoczeniu, czyli hałas, szum, głośna muzyka, ostre światło, dym papierosowy. To wszystko może „dokuczać” dziecku i przyczyniać się do jego awanturniczej natury;
  • problemy w szkole czy przedszkolu. Dziecko może odreagowywać swoje frustracje w domu. Dzieci napiętnowane i wyśmiewane w szkole bardzo często reagują agresją i wszczynają konflikty, gdyż swoją złość i gniew chcą rozładować na młodszym rodzeństwie;
  • powielanie schematów z domu rodzinnego. Głównym autorytetem i osobą godną naśladowania dla dziecka jest nikt inny, jak tylko rodzic. Jeżeli mama i tata nie potrafią ze sobą spokojnie porozmawiać, tylko bezustannie się kłócą, to dziecko będzie powielało ich sposoby „dialogu”.
Zobacz film: "Poznaj fakty o rozwoju dwulatka"

To tylko niektóre przyczyny konfliktów między dziećmi. Całkowite wyeliminowanie sprzeczek nie jest możliwe, a nawet niezdrowe. Trzeba jednak pamiętać, że chorej rywalizacji między szkrabami sprzyjają czasami sami dorośli, np. poprzez niekorzystne porównywanie do siebie dzieci, faworyzowanie jednego z maluchów, zachęcanie do współzawodnictwa itp. Rodzice powinni podkreślać indywidualne cechy każdego dziecka i traktować każde sprawiedliwie, to znaczy – „każdemu według potrzeb”.

2. Kiedy interweniować?

Warto unikać sytuacji, które mogą wywołać konflikt między dziećmi. Zapytaj starszego malucha, czy możesz oddać jego stare zabawki młodszej siostrze. Nie bierz ich bez pytania o to właściciela. Starsze dziecko może nie chcieć podzielić się swoimi zabawkami z młodszym rodzeństwem, może czuć się zazdrosne o miłość rodziców, ale z czasem samo wspaniałomyślnie obdarzy młodszego brzdąca samochodzikiem, którym się już przestało bawić. Daj dziecku prawo do decydowania o sobie i nie oczekuj, że starszy szkrab będzie zawsze we wszystkim ustępował młodszemu. Młodsze dziecko bardzo szybko to wyczuje i zacznie wykorzystywać, np. manipulując rodzicem. Kiedy dostrzegasz, że maluszek natrętnie przeszkadza starszemu dziecku, odwróć jego uwagę, np. zainteresuj ptaszkiem za oknem albo zaproponuj inną zabawę.

Zadaniem rodzica jest ustalić jasne reguły gry i zasady, które obowiązują w domu. Rodzice powinni konsekwentnie pilnować, czy zasady są przestrzegane. Dziecko musi wiedzieć, że: „Nie wolno bić!”, „Żadnego szczypania ani gryzienia!”, „Nie szarpiemy za włosy!” itp. Jeżeli któryś z maluchów łamie reguły, rodzic musi natychmiast wkroczyć do akcji. Kiedy dzieci kłócą się o jakąś zabawkę, po prostu zabierz przedmiot sporu i zakomunikuj, że nie oddasz im, dopóki się nie porozumieją. Jeżeli zauważysz, że trudno im załagodzić spór, podpowiedz jakieś rozwiązanie, np.: „Jeżeli chcesz pobawić się misiem siostry, pożycz jej swoją koparkę”. Dzieci nie wiedzą, że często swoim zachowaniem prowokują awantury, dlatego warto odwołać się do empatii: „A jak ty byś się czuł, gdyby ktoś zabrał ci twoją ulubioną zabawkę?”. Doceniaj, kiedy dzieciom uda się rozwiązać konflikt i chwal maluchy za wszelkie przejawy chęci porozumienia się. Nie daj się wcielić w rolę rozjemcy czy negocjatora. Niech maluchy same uczą się negocjować i dochodzić do konsensusu.

Kiedy nie potrafią się dogadać, postaraj się wysłuchać argumentów obu stron i zaproponować rozwiązanie. Wysłuchaj propozycji wyjścia z patowej sytuacji obu kłótników i wybierzcie tę opcję, która pasuje obu zwaśnionym stronom. Nie akceptuj agresji słownej i fizycznej. Bójkom i rękoczynom mów stanowcze „Nie!” i natychmiast interweniuj. Rozdziel bijące się dzieci, nie krzycz, nie usprawiedliwiaj żadnej ze stron, powiedz stanowczo, że nie akceptujesz takiego zachowania albo zostaw maluchy w odrębnych pokojach, by ochłonęły i się uspokoiły. Gdy emocje opadną, można wyjaśnić całą sprawę. Nie ma „złotej recepty”, jak zachować się w przypadku kłótni dzieci. Jedno wiadomo na pewno, kłótnie są potrzebne, bo sprzyjają rozwojowi społecznemu i emocjonalnemu szkrabów. Rodzic musi jednak czuwać, by przy okazji kłótni nie dochodziło do bójek i rozlewu krwi.

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze