Trwa ładowanie...
Artykuł zweryfikowany przez eksperta: mgr Julia Firlej

Zabawy w żłobku

Avatar placeholder
Mgr Anna Czupryniak 14.10.2020 11:14
Zabawy w żłobku
Zabawy w żłobku

Następstwem umiejętności myślenia twórczego jest aktywność muzyczna, wokalna, plastyczna, ruchowa, werbalna, czyli twórcza postawa dziecka wobec wszelkiego rodzaju działalności. Czynnikiem stymulującym rozwój dyspozycji twórczych dziecka jest zabawa, dlatego ważne jest jej wykorzystanie do rozwijania myślenia twórczego przy zastosowaniu różnorodnych metod i technik. Dziecko niespełna roczne potrzebuje takiego środowiska wychowawczego, w którym będzie potrafiło wykorzystać swoje zdolności i nauczy się nowych umiejętności.

1. Wykorzystanie naturalnej ekspresji za pomocą zmysłów

Jako mama kilkumiesięcznego malucha wiesz, że w jego życiu najważniejszym i bardzo rozwijającym zajęciem jest zabawa. Czasem wiedza o tym, a czasem inne względy dyktują rodzicom, że należy stwarzać dziecku optymalne warunki do rozwoju. A to oznacza pozwolenie dziecku na naturalną ekspresję ruchową, dźwiękową i manualną.

Często możliwości stymulowania dziecięcego rozwoju już od najmłodszych lat przejawiają różnego rodzaju kluby malucha czy żłobki. Przyprowadzane tam dzieci mają od kilku miesięcy do około trzech lat i z reguły wymagają jeszcze pomocy w różnego rodzaju czynnościach samoobsługowych. Jednak w grupie innych dzieci nauka nowych umiejętności, takich jak jedzenie posiłków łyżeczką, mycie buzi i rączek czy korzystanie z toalety, wydaje się łatwiejsza. Opiera się bowiem na naśladowaniu innych dzieci, które już opanowały te umiejętności oraz na systemie pochwał i nagród.

Maluchy w żłobku uczą się integrować w grupie poprzez różnego rodzaju zabawy. Tym samym nabywają cennych umiejętności społecznych. Poprzez wspólne zabawy z wykorzystaniem elementów metody Dobrego Startu, dzieci uczą się wspólnego przebywania w innym niż dom otoczeniu. Dzieciom czytane są bajeczki, śpiewane są piosenki, w trakcie których dzieci mogą nauczyć się powitania i pożegnania w grupie. Przy użyciu fakturowych pomocy sensorycznych mogą opanować podstawowe pojęcia: zimno-ciepło, miękko-twardo, mokro-sucho etc.

Zobacz film: "Co należy wiedzieć na temat fizjologii dwulatka?"

Zajęcia w żłobku czy klubie malucha w większości mają charakter aktywności ruchowej, która nakierowana jest na stymulację zmysłów. Realizuje się także zabawy usprawniające manualnie dzieci, takie jak: lepienie z ciastoliny, klejenie gotowych papierowych elementów do kartki papieru, malowanie dłońmi i paluszkami, odwzorowywanie obrazkowych pieczątek na podłożu. Wykorzystuje się więc naturalną potrzebę rozwoju każdego dziecka i podąża za nim, pozwalając mu na wykonywanie tej aktywności, która akurat najbardziej przypada mu w danym momencie do gustu. Jeżeli wszystkie dzieci w grupie bawią się z pomocą ciastoliny w turlanie ulepionych kuleczek, ma to także walor wychowawczy na przyszłość, kiedy dziecko rozpocznie aktywność przedszkolną, a później szkolną. Przyswaja bowiem umiejętności pracy zespołowej, dyscypliny i skupienia na zadaniu.

Zabawy w żłobku mają przede wszystkim na celu wyłonienie potencjalnie najlepszych możliwości dziecka oraz nauczenie go wielu przydatnych i praktycznych umiejętności. Jedną z nich jest czasowe rozstanie z rodzicami. To, czego nauczy się maluch w żłobku będzie procentować na kolejnym szczeblu jego edukacyjnej kariery. Warto zatem rozważyć opcję posyłania dzieci do żłobka albo klubu malucha. Wszystko jednak zależy od wieku dziecka, jego osobowościowych predyspozycji, kondycji czasowej i ekonomicznej rodziców.

Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze