Sposoby na wzmocnienie odporności zimą

Zimą mamy mniej ruchu, mniej słońca, które dodaje nam energii i chęci do działania. Dodatkowo, w okresie jesienno-zimowym infekcje atakują znacznie częściej. Okres wiosenny to z kolei ciężki czas dla alergików i osłabionego organizmu po walkach z infekcjami po zimie. Zmiany pogodowe wpływają również na zmiany w naszym organizmie. Jak wzmocnić odporność?

1. Odporność w okresie zimowym

W okresie zimowym nasz organizm jest narażony na wiele infekcji wirusowych i bakteryjnych. Co więcej, mamy znacznie mniej okazji do ruchu i pozwalamy sobie na częstsze spożywanie niezdrowej żywności. To wszystko sprawia, że nasz organizm znacznie gorzej radzi sobie z odpieraniem ataków szkodliwych drobnoustrojów. Niewielkie przeziębienia nie powinny nas martwić. Stanowią bowiem pewnego rodzaju rozgrzewkę dla naszego systemu odpornościowego. Co innego, gdy drobne infekcje powtarzają się często i trwają długo. Jest to bowiem sygnał, że nasz układ odpornościowy jest osłabiony i należy go wzmocnić.

Zobacz film: "Jak zadbać o prawidłowe relacje z dzieckiem?"

W okresie zimowym organizm jest najbardziej narażony na przeziębienie
W okresie zimowym organizm jest najbardziej narażony na przeziębienie (123RF)

2. Jak wzmocnić odporność organizmu?

Układ immunologiczny czerpie siłę ze składników odżywczych, których mu dostarczamy, jedząc. Jeżeli jemy produkty zdrowe i bogate w witaminy oraz minerały, nasz organizm może czerpać z nich energię. Jeżeli jednak przyjmujemy pokarmy ciężkie, tłuste lub słodkie, w naszym ciele gromadzi się tłuszcz. Zamiast wzmacniać wtedy odporność, dodatkowo ją osłabiamy. Chcąc wzmocnić odporność dietą, powinniśmy sięgać po:

warzywa i owoce przynajmniej 5 razy dziennie;

• produkty zbożowe: ciemny ryż, chleb razowy, płatki owsiane;

• białe mięso, ryby i nabiał;

• rośliny strączkowe;

orzechy.

Najlepsze zioła na odporność
Najlepsze zioła na odporność [6 zdjęć]

Zastosowanie ziół, które wzmocnią odporność maluchów, to idealne rozwiązanie dla osób, które szukają...

zobacz galerię

3. Ruch dla odporności

Przy wzmacnianiu odporności nie bez znaczenia jest duża porcja aktywności fizycznej. Nie należy jednak wprowadzać ciężkich treningów z dnia na dzień. Jeżeli do tej pory prowadziliśmy kanapowy styl życia, należy w pierwszej kolejności przejść do większej liczby spacerów i lekkich ćwiczeń. Dopiero po pewnym czasie należy wprowadzić bardziej intensywne ćwiczenia. Chcąc rozpocząć ćwiczenia w plenerze w okresie jesienno-zimowym, warto wyposażyć się w odpowiedni strój. Wychłodzenie organizmu może bardziej zaszkodzić, niż pomóc.

Musisz to wiedzieć

4. Suplementy diety a odporność

Chcąc wzmocnić odporność organizmu, możemy również sięgnąć po suplementy diety. Dostępne są one w aptekach bez recepty. Preparaty zawierające beta-glukan aktywują fagocytozy. Odpowiadają one za pożeranie bakterii i mikroorganizmów, które powodują infekcje. Natomiast inny składnik suplementów – laktoferyna – odpowiada za pierwszą linię obrony przed wirusami i bakteriami. Warto jednak pamiętać, że suplementy diety nie powinny być stosowane zamiast zdrowiej diety lub odpowiedniej ilości ruchu. Mają służyć jako wspieranie odporności, a nie wszystko robić za nas.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!