Skoki rozwojowe

Skoki rozwojowe to w normalnym toku rozwojowym czas bardziej wzmożonego dojrzewania dziecka zarówno pod względem fizycznym, jak i psychicznym. Okres szczególnie intensywnego wzrostu i rozwijania nowych umiejętności przypada na pierwszy rok życia. Mózg i układ nerwowy niemowlęcia ciągle się kształtują, rozwijają, dlatego maluch zaczyna z czasem odczuwać dochodzące do niego bodźce wyraźniej. Intensywność doznań może skutkować u dziecka dużym stresem, dlatego często przed skokiem rozwojowym maluch jest płaczliwy, niespokojny i rozdrażniony.

Skoki rozwojoweSkoki rozwojowe

Zachowania dziecka towarzyszące skokowi rozwojowemu

Skok rozwojowy to dla dziecka duża zmiana, nowe doświadczenie. Czasami rodzice patrzą na swojego bobasa i dziwią się, skąd takie zachowanie u szkraba. Jeszcze wczoraj maluch był roześmiany, pogodny, wesoły, a dziś nic nie jest w stanie go uspokoić. Skok rozwojowy niemowląt bardzo często bywa poprzedzony okresem, gdy dziecko staje się płaczliwe, marudne, ma problemy ze snem, nie chce jeść, jest rozdrażnione lub nad wyraz ciche. Maluch może odczuwać zaniepokojenie i szukać ukojenia w ramionach mamy.

Czasem rodzicom może się wydawać, że dziecko jakby cofnęło się w swoim rozwoju. Niemowlę nie potrafi zrobić czegoś, co nie tak dawno nie było dla niego żadną trudnością – tak, jakby zapomniało o nabytej wcześniej umiejętności. Gdy jednak następuje skok rozwojowy, często ma się wrażenie, że maluch nauczył się wielu nowych rzeczy w niezmiernie szybkim tempie. Opanowanie nowych umiejętności i widoczne rezultaty rozwoju dziecka są właśnie, tzw. skokiem. Nie wszystkie dzieci muszą robić wszystko, co przypisane jest do danego skoku rozwojowego. Należy pamiętać, że każde niemowlę rozwija się w swoim indywidualnym tempie, preferuje różne czynności i może ćwiczyć odmienne umiejętności.

Okresy skoków rozwojowych

Rozwój dziecka to stopniowy proces. W pierwszym roku życia występują skoki rozwojowe, w których łatwo zauważyć postępy dziecka, nabywane przez niego nowe umiejętności, zachowania, reakcje. Nie należy się martwić, gdy maluch nie wykazuje wszystkich umiejętności wymienionych na danym etapie rozwoju. Każdy brzdąc jest inny. Tempo rozwoju zależy też w dużej mierze od uwarunkowań genetycznych, stanu zdrowia dziecka, sytuacji w rodzinie itp. Wspieraj malucha w rozwoju i ciesz się z każdej nowej rzeczy, której się nauczy.

Wybrane dla Ciebie
Odkryli jedną z możliwych przyczyn poronień. Naukowcy wskazali na rolę metabolizmu
Odkryli jedną z możliwych przyczyn poronień. Naukowcy wskazali na rolę metabolizmu
Gorączka bez objawów? Eksperci tłumaczą, co może się za tym kryć
Gorączka bez objawów? Eksperci tłumaczą, co może się za tym kryć
Kobiety w patowej sytuacji. Odstawienie tych leków przed ciążą zwiększa ryzyko tycia
Kobiety w patowej sytuacji. Odstawienie tych leków przed ciążą zwiększa ryzyko tycia
Emoji jako wołanie o pomoc. KidsAlert ujawnia ukryty język dzieci w internecie
Emoji jako wołanie o pomoc. KidsAlert ujawnia ukryty język dzieci w internecie
Dwulatek po hipotermii wrócił do zdrowia. "Cud zespołowej pracy"
Dwulatek po hipotermii wrócił do zdrowia. "Cud zespołowej pracy"
Przełomowe wytyczne dotyczące cukrzycy w ciąży. 27 kluczowych rekomendacji WHO
Przełomowe wytyczne dotyczące cukrzycy w ciąży. 27 kluczowych rekomendacji WHO
Dwa produkty dla dzieci wycofane z dużych sieciówek. Stanowią realne zagrożenie
Dwa produkty dla dzieci wycofane z dużych sieciówek. Stanowią realne zagrożenie
Liczba dzieci z nadciśnieniem się podwoiła. Eksperci alarmują
Liczba dzieci z nadciśnieniem się podwoiła. Eksperci alarmują
Barwniki w żywności zagrażają zdrowiu dzieci. Naukowcy alarmują o skali problemu
Barwniki w żywności zagrażają zdrowiu dzieci. Naukowcy alarmują o skali problemu
Oglądanie TV a późniejsze objawy ADHD. Brytyjczycy doszli do ciekawych wniosków
Oglądanie TV a późniejsze objawy ADHD. Brytyjczycy doszli do ciekawych wniosków
Finlandia uczy tego już przedszkolaków. Dlaczego Polska powinna wziąć z niej przykład?
Finlandia uczy tego już przedszkolaków. Dlaczego Polska powinna wziąć z niej przykład?
Autyzm a COVID-19. Naukowcy odkryli powiązanie, wyniki są niepokojące
Autyzm a COVID-19. Naukowcy odkryli powiązanie, wyniki są niepokojące