Rehabilitacja dziecka

Na czym polega rehabilitacja dziecka? Rehabilitacja to proces medyczno-społeczny, który ma zmierzać do poprawy jakości życia osób niepełnosprawnych. Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), rehabilitacja polega na kompleksowych zabiegach wobec osób niepełnosprawnych psychicznie i fizycznie, które służą przywróceniu pełnej lub możliwej do osiągnięcia sprawności fizycznej oraz psychicznej, zdolności do pracy i do brania czynnego udziału w życiu społecznym. Głównym celem rehabilitacji jest zawsze kompensowanie albo odtworzenie funkcji utraconych lub tych w ogóle niewykształconych. Rezultaty rehabilitacji stanowią wypadkową zaangażowania i pracy osoby niepełnosprawnej, działań terapeuty i czynnego udziału rodziny (najczęściej rodziców chorego dziecka) w procesie usprawniania. Rehabilitacja może mieć charakter medyczny, społeczny i zawodowy. Najbardziej popularne metody rehabilitacji dzieci, to: NDT-Bobath, metoda Vojty i metoda Petö. Na czym polega każda z tych metod?

Rehabilitacja dzieckaRehabilitacja dziecka

Metoda NDT-Bobath

Metoda NDT-Bobath została zapoczątkowana w Londynie w latach 40. przez małżeństwo – fizjoterapeutkę Bertę Bobath i neurologa Karela Bobatha. Metoda ta powstała w oparciu o obserwację przebiegu rozwoju ruchowego dzieci oraz w odniesieniu do osiągnięć medycznych w dziedzinie neurofizjologii. Metoda NDT-Bobath ma pomagać we wszechstronnym rozwoju dziecka w taki sposób, by w przyszłości mogło być na tyle niezależne w życiu i na tyle wykorzystywało swój potencjał oraz możliwości, na ile oczywiście umożliwia mu to istniejące uszkodzenie OUN. Bazą do stworzenia usprawniania metodą NDT-Bobath była teza, iż rozwój dziecka z dysfunkcją OUN (np. z mózgowym porażeniem dziecięcym) przebiega inaczej niż rozwój zdrowych dzieci. Doświadczenia ruchowo-czuciowe niepełnosprawnego szkraba są odmienne, co skutkuje zaburzeniami w odczuwaniu swojego ciała i w zdolnościach wykonywania precyzyjnych ruchów. Zwykle reakcje równowagi i prostowania nie są wykształcone. Zaburzenia w zakresie napięcia mięśniowego powodują, że u chorego dziecka powstają nieprawidłowe wzorce ruchowe. Dziecko nie potrafi kontrolować mięśni głowy i tułowia. Później rozwijają się nieprawidłowe ruchy w dystalnych częściach ciała. Rozwój ruchów rotacyjnych jest znacznie upośledzony, dominują reakcje zginania i wyprostowywania. Jakie zasady obowiązują w metodzie NDT-Bobath?

  • Oddziaływanie na napięcie mięśniowe – obniżanie hipertonii, podwyższenie hipotonii.
  • Hamowanie ruchów nieprawidłowych i utrwalanie prawidłowych albo najbardziej podobnych do prawidłowych wzorców ruchowych poprzez wyprowadzanie ruchów z punktów kontroli ruchu (np. głowa, obręcz barkowa, obręcz miednicowa).
  • Utrwalanie zdobytych umiejętności ruchowych przez pacjenta w codziennych czynnościach.
  • Ćwiczenie całego ciała dziecka, a nie tylko poruszanie kończynami.
  • Dynamiczne aktywizowanie dziecka poprzez dostarczanie odpowiednich doznań zmysłowych oraz ruchowych.
  • Ćwiczenia nie powinny być zbyt dużym wysiłkiem ani stresem dla usprawnianego dziecka.
  • Każde ćwiczenie ruchowe łączy się z przemieszczaniem środka ciężkości i ciężaru ciała.

Rodzaj, rytm i tempo ćwiczeń dobiera się indywidualnie do każdego pacjenta. Dziecko powinno mieć zapewnione poczucie bezpieczeństwa, akceptacji i współpracy w trakcie rehabilitacji. Metoda NDT-Bobath jest szczególnie przydatna w leczeniu małych dzieci i niemowląt.

Metoda Vojty

Terapia metodą Vojty znajduje zastosowanie w rehabilitacji noworodków, dzieci, młodzieży i osób dorosłych. W jakich chorobach stosuje się metodę Vojty? Między innymi w:

  • mózgowym porażeniu dziecięcym,
  • zaburzeniach koordynacji ruchowej,
  • bólach i skrzywieniach kręgosłupa, np. skoliozach,
  • dysplazjach,
  • zwichnięciach stawów biodrowych.

Pojęciem centralnym w terapii metodą Vojty są wrodzone wzorce ruchowe – zakodowane genetycznie i dostępne w każdym wieku. W metodzie tej nie ćwiczy się pojedynczych funkcji, np. raczkowania, chodzenia czy chwytania, ale przygotowuje się bazę wzorców ruchowych, z których można korzystać. Podstawowe wzorce ruchowe, według prof. Vojty, to wzorzec odruchowego pełzania i wzorzec odruchowego obrotu. Każdy wzorzec ruchowy można uaktywniać poprzez oddziaływanie na konkretne strefy stymulacji, wyzwalające dane wzorce ruchowe i odpowiednią pracę mięśni. Terapię Vojty dostosowuje się indywidualnie do każdego pacjenta i czynionych przez niego postępów. Najlepiej przeprowadzać rehabilitację metodą Vojty cztery razy dziennie od 5 do 20 minut. Dzięki tej metodzie pacjent ma szansę uzyskać poprawę w zakresie postawy, ruchu i percepcji. Niestety, metoda Vojty nie może być stosowana w przypadku ostrych stanów zapalnych z gorączką, łamliwości kości, niektórych chorób serca i mięśni oraz w ciąży.

Metoda Petö

Metoda Petö jest inaczej określana jako metoda Nauczania Kierowanego. Autorem tej metody jest węgierski pedagog i lekarz – Andreas Petö, który zastosował swój sposób „rehabilitacji” po raz pierwszy w 1947 roku. Metoda Petö służy usprawnianiu dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym. Co wyróżnia tę metodę? Łączy ona usprawnianie medyczne, psychopedagogiczne i społeczne w jedną całość. Metoda Petö to zintegrowane oddziaływanie edukacyjne na dziecko niepełnosprawne w zakresie polepszenia jego:

  • funkcji neuromotorycznej (motoryki dużej – przemieszczanie się, motoryki małej – czynności manualne; kontrola postawy, lokomocja, odczuwanie własnego ciała),
  • aktywności życia codziennego (czynności samoobsługowe, koordynacja wzrokowo-ruchowo-słuchowo-czuciowa),
  • intelektu (nauka szkolna, orientacja w czasie i przestrzeni, rysowanie, pisanie, czytanie),
  • komunikacji i socjalizacji (mowa, komunikacja niewerbalna, życie emocjonalne, rozwój osobowości i kontaktów społecznych).

Bardzo ważne w metodzie Petö jest prowadzenie rehabilitowanych dzieci cały czas przez te same osoby, zwane przewodnikami lub konduktorami. Najwięcej czasu poświęca się nauce czynności samoobsługowych, tak by w dorosłym życiu można było się samodzielnie ubrać, umyć, zjeść, załatwić swoje potrzeby fizjologiczne. Metoda Petö wpływa na kształtowanie się u dziecka wysokiego poczucia własnej wartości i daje siłę do walki z przeciwnościami losu oraz własnymi ograniczeniami.

Wybrane dla Ciebie
Odkryli jedną z możliwych przyczyn poronień. Naukowcy wskazali na rolę metabolizmu
Odkryli jedną z możliwych przyczyn poronień. Naukowcy wskazali na rolę metabolizmu
Gorączka bez objawów? Eksperci tłumaczą, co może się za tym kryć
Gorączka bez objawów? Eksperci tłumaczą, co może się za tym kryć
Kobiety w patowej sytuacji. Odstawienie tych leków przed ciążą zwiększa ryzyko tycia
Kobiety w patowej sytuacji. Odstawienie tych leków przed ciążą zwiększa ryzyko tycia
Emoji jako wołanie o pomoc. KidsAlert ujawnia ukryty język dzieci w internecie
Emoji jako wołanie o pomoc. KidsAlert ujawnia ukryty język dzieci w internecie
Dwulatek po hipotermii wrócił do zdrowia. "Cud zespołowej pracy"
Dwulatek po hipotermii wrócił do zdrowia. "Cud zespołowej pracy"
Przełomowe wytyczne dotyczące cukrzycy w ciąży. 27 kluczowych rekomendacji WHO
Przełomowe wytyczne dotyczące cukrzycy w ciąży. 27 kluczowych rekomendacji WHO
Dwa produkty dla dzieci wycofane z dużych sieciówek. Stanowią realne zagrożenie
Dwa produkty dla dzieci wycofane z dużych sieciówek. Stanowią realne zagrożenie
Liczba dzieci z nadciśnieniem się podwoiła. Eksperci alarmują
Liczba dzieci z nadciśnieniem się podwoiła. Eksperci alarmują
Barwniki w żywności zagrażają zdrowiu dzieci. Naukowcy alarmują o skali problemu
Barwniki w żywności zagrażają zdrowiu dzieci. Naukowcy alarmują o skali problemu
Oglądanie TV a późniejsze objawy ADHD. Brytyjczycy doszli do ciekawych wniosków
Oglądanie TV a późniejsze objawy ADHD. Brytyjczycy doszli do ciekawych wniosków
Finlandia uczy tego już przedszkolaków. Dlaczego Polska powinna wziąć z niej przykład?
Finlandia uczy tego już przedszkolaków. Dlaczego Polska powinna wziąć z niej przykład?
Autyzm a COVID-19. Naukowcy odkryli powiązanie, wyniki są niepokojące
Autyzm a COVID-19. Naukowcy odkryli powiązanie, wyniki są niepokojące