Prawidłowe BMI u dziecka. Wszystko co musisz wiedzieć

Nadwaga, otyłość, a może prawidłowa masa ciała? BMI to wskaźnik powszechnie używany do oceny masy ciała u dorosłych. Okazuje się jednak, że można go stosować także u dzieci, jest to jednak nieco bardziej złożony proces. Jak wyliczyć BMI dziecka i co robić, gdy jest nieprawidłowe?

Pomysły na ferie 2025 dla rodzin z dziećmiPomysły na ferie 2025 dla rodzin z dziećmi
Źródło zdjęć: © materiały partnera

BMI - co to takiego?

BMI, czyli „body mass index” - wskaźnik masy ciała - to narzędzie używane do oceny masy ciała i tego, czy jest ona prawidłowa. BMI, choć często krytykowane, wciąż jest najpowszechniej stosowanym sposobem diagnostyki nadwagi i otyłości, a wszystko ze względu na szybkość i prostotę jego użycia.

Większość osób wie, że BMI można spokojnie zastosować, by ocenić masę ciała osób dorosłych (choć wyjątkiem są kobiety w ciąży). Okazuje się jednak, że BMI jest przydatne także przy diagnostyce nieprawidłowej masy ciała u dzieci. Trzeba jednak wiedzieć, że jest to proces nieco bardziej złożony niż w przypadku dorosłych.

BMI u dzieci - jak obliczyć?

Zastanawiasz się jak wyliczyć BMI Twojego dziecka? Oczywiście można skorzystać z gotowego narzędzia, jakim jest kalkulator BMI dla dzieci. Najpierw warto jednak poznać teorię i składowe, które potrzebne nam będą do prawidłowej interpretacji wyniku.

Pierwszy etap wyliczania BMI dziecka jest taki sam jak u dorosłych i polega na podzieleniu masy ciała (w kilogramach) przez podniesiony do kwadratu wzrost (w metrach).

Przykładowo: dla 5-letniego chłopca o wzroście 90 cm i masie ciała 20 kg BMI wyliczmy następująco:

  • na początku wzrost, podany w metrach (90 cm = 0,9 m) musimy podnieść do kwadratu, czyli: 0,9 m x 0,9 m = 0,81 m2,
  • teraz możemy podzielić masę ciała przez podniesiony do kwadratu wzrost: 20 kg / 0,81 m2 = 24,69 kg/m2.

BMI dziecka z przykładu wynosi więc (w zaokrągleniu) 24,7 kg/m2.

BMI u dzieci i interpretacja wyniku

U dorosłych otrzymany po podstawieniu do wzoru wynik moglibyśmy od razu poddać interpretacji, czyli sprawdzić, co oznacza BMI w danym zakresie (przykładowo prawidłowa masa ciała dorosłych mieści się w zakresie 18,5-24,9 kg/m2). U dzieci NIE MOŻEMY jednak tak postąpić, a przedziały stosowane dla dorosłych nie będą w tej sytuacji przydatne.

Żeby prawidłowo zinterpretować BMI dziecka, potrzebne nam będzie za to co innego, a konkretnie płeć i wiek naszego dziecka oraz siatka centylowa BMI.

Siatki centylowe służą nam do porównania danej „charakterystyki” dziecka (np. jego masy ciała, wzrostu, BMI) do ogółu populacji o tej samej płci i w tym samym wieku. Zupełnie inna będzie bowiem interpretacja wyniku dla 4-letniej dziewczynki, a inna dla 10-letniego chłopca.

Kalkulator BMI dla dzieci
Kalkulator BMI dla dzieci © materiały partnera

Jak używać siatek centylowych BMI?

Siatki centylowe dla dziewcząt i chłopców w wieku 3-18 lat opracowane na podstawie polskich badań można znaleźć w Internecie i są one wynikami tzw. badań OLA i OLAF [1].

Dla porównania można również użyć siatek centylowych dostępnych na stronie WHO (są to siatki dla dzieci i młodzieży w wieku 5-18 lat).

Na siatce centylowej dla odpowiedniej płci musimy znaleźć wiek i BMI naszego dziecka oraz zaznaczyć punkt przecięcia tych dwóch danych.

Następnie należy sprawdzić, w jakim zakresie centylowym znajduje się nasz wynik. Przykładowo, jeśli wynik znajduję się między linią oznaczającą 50. a 75., centyl mówimy, że BMI naszego dziecka mieści się w tym właśnie przedziale.

Z kolei jeśli wynik znajduje się na linii 95. centyla - nasze dziecko jest na 95. centylu jeśli chodzi o BMI.

Siatka centylowa BMI - interpretacja

Co to znaczy, że BMI dziecka mieści się na 95. centylu? Oznacza to, że 95% dzieci w tym samym wieku i o tej samej płci ma BMI niższe od naszego dziecka.

Z kolei, jeśli BMI dziecka znajduje się ok. 50 centyla, możemy stwierdzić, że 50% dzieci o tej samej płci i w tym samym wieku ma BMI niższe, a 50% - wyższe.

Jeśli wiemy już, na którym centylu znajduje się wskaźnik BMI naszego dziecka, możemy przystąpić do jego interpretacji.

Dlatego:

  • jeśli BMI dziecka znajduje się < 5. centyla mamy do czynienia z niedowagą,
  • jeśli BMI dziecka mieści się między 5. a 85. centylem jest to masa ciała prawidłowa,
  • jeśli BMI dziecka jest wyższe lub równe 85. centylowi - dziecko ma nadwagę,
  • jeśli BMI dziecka jest wyższe lub równe 95. centylowi - mamy do czynienia z otyłością.

Jak widzisz wyliczenie i interpretacja BMI dziecka jest zadaniem wieloetapowym. W takiej sytuacji świetnie sprawdza się więc kalkulator BMI dla dzieci, który wyręcza nas w obliczeniach i interpretacji siatek centylowych.

Nieprawidłowe BMI u dziecka - co oznacza i jak postępować?

Zbyt niskie lub zbyt wysokie BMI u dziecka oznacza, że mamy do czynienia z nieprawidłową masą ciała i musimy podjąć działania zmierzające do jej korekty.

Zbyt niskie BMI (< 5. centyla) oznacza, że nasze dziecko waży zbyt mało i może być narażone na niedobory pokarmowe. Te zaś wiążą się z gorszą wydolnością fizyczną i psychiczną, a także zaburzonym rozwojem i wzrostem (np. zaburzonym rozwojem układu kostnego dziecka).

W takiej sytuacji konieczna może być zastosowanie technik zachęcających dziecko do jedzenia, np. poprzez zabawę, próbowanie nowych produktów w połączeniu z tymi już znanymi i akceptowanymi itp.

Z kolei zbyt wysokie BMI dziecka to nadmierna masa ciała oraz nadwaga lub otyłość. Zbyt wysoka masa ciała w młodym wieku to ryzyko powikłań zdrowotnych, m.in. ze strony układu krążenia, oddechowego, pokarmowego czy nerwowego, a także konsekwencje dla zdrowia psychicznego (związane np. z brakiem akceptacji wśród rówieśników) [2].

Jeśli nasze dziecko ma zbyt wysoką masę ciała, warto skonsultować się z dietetykiem dziecięcym. Specjalista pomoże w opracowaniu planu osiągnięcia prawidłowej masy ciała, bez jednoczesnego narażania dziecka na niedobory pokarmowe.

Autorka: mgr dietetyki Aleksandra Kureń, która współpracuje z Centrum Respo

Źródła

  1. [1] Kułaga, Z., Różdżyńska, A., Palczewska, I., Grajda, A., Gurzkowska, B., Napieralska, E. i wsp. & Grupa Badaczy, O. L. A. F. (2010). Siatki centylowe wysokości, masy ciała i wskaźnika masy ciała dzieci i młodzieży w Polsce–wyniki badania OLAF. Standardy Medyczne, 7, 690-700.
  2. [2] Yeste, D., & Carrascosa, A. (2012). Management of obesity in childhood and adolescence: from diet to surgery. In Anales de Pediatria (Barcelona, Spain: 2003) (Vol. 77, No. 2, pp. 71-74).
Wybrane dla Ciebie
Odkryli jedną z możliwych przyczyn poronień. Naukowcy wskazali na rolę metabolizmu
Odkryli jedną z możliwych przyczyn poronień. Naukowcy wskazali na rolę metabolizmu
Gorączka bez objawów? Eksperci tłumaczą, co może się za tym kryć
Gorączka bez objawów? Eksperci tłumaczą, co może się za tym kryć
Kobiety w patowej sytuacji. Odstawienie tych leków przed ciążą zwiększa ryzyko tycia
Kobiety w patowej sytuacji. Odstawienie tych leków przed ciążą zwiększa ryzyko tycia
Emoji jako wołanie o pomoc. KidsAlert ujawnia ukryty język dzieci w internecie
Emoji jako wołanie o pomoc. KidsAlert ujawnia ukryty język dzieci w internecie
Dwulatek po hipotermii wrócił do zdrowia. "Cud zespołowej pracy"
Dwulatek po hipotermii wrócił do zdrowia. "Cud zespołowej pracy"
Przełomowe wytyczne dotyczące cukrzycy w ciąży. 27 kluczowych rekomendacji WHO
Przełomowe wytyczne dotyczące cukrzycy w ciąży. 27 kluczowych rekomendacji WHO
Dwa produkty dla dzieci wycofane z dużych sieciówek. Stanowią realne zagrożenie
Dwa produkty dla dzieci wycofane z dużych sieciówek. Stanowią realne zagrożenie
Liczba dzieci z nadciśnieniem się podwoiła. Eksperci alarmują
Liczba dzieci z nadciśnieniem się podwoiła. Eksperci alarmują
Barwniki w żywności zagrażają zdrowiu dzieci. Naukowcy alarmują o skali problemu
Barwniki w żywności zagrażają zdrowiu dzieci. Naukowcy alarmują o skali problemu
Oglądanie TV a późniejsze objawy ADHD. Brytyjczycy doszli do ciekawych wniosków
Oglądanie TV a późniejsze objawy ADHD. Brytyjczycy doszli do ciekawych wniosków
Finlandia uczy tego już przedszkolaków. Dlaczego Polska powinna wziąć z niej przykład?
Finlandia uczy tego już przedszkolaków. Dlaczego Polska powinna wziąć z niej przykład?
Autyzm a COVID-19. Naukowcy odkryli powiązanie, wyniki są niepokojące
Autyzm a COVID-19. Naukowcy odkryli powiązanie, wyniki są niepokojące