Błędy w odżywianiu dzieci

Zdrowa dieta ma kluczowe znaczenie dla rozwoju dziecka i profilaktyki wielu chorób. Niestety, wiele polskich dzieci odżywia się nieprawidłowo. Najczęstsze błędy żywieniowe to: nieregularne posiłki, spożywanie kalorycznych przekąsek, dań typu fast food i żywności wysoko przetworzonej, zbyt mały udział nabiału, owoców i warzyw w diecie, nadmiar soli, cukru i tłuszczów zwierzęcych w jadłospisie, a także picie słodkich napojów w dużej ilości. Źle zbilansowana dieta i siedzący tryb życia to prosta droga do problemów zdrowotnych u dziecka.

Zagrożenia związane z niezdrowym odżywianiem u dzieci

Zbędne kilogramy stanowią problem już u niemowląt. Otyły niemowlak jest mało ruchliwy i wolniej się rozwija. Natomiast u starszych dzieci nieregularne posiłki mogą prowadzić do bólu brzucha, a także problemów z wypróżnianiem, zaparć, omdleń, zasłabnięć i utraty przytomności. Dziecko może doświadczać również zaburzeń koncentracji. Otyłe dziewczęta są w większym stopniu narażone na przedwczesne dojrzewanie niż ich szczupłe rówieśniczki. Często zmagają się z nadmiarem androgenów, który powoduje trądzik, hirsutyzm, nieregularne miesiączki oraz brak owulacji. Z kolei otyli chłopcy mają tendencję do opóźnionego dojrzewania i gromadzenia się tkanki tłuszczowej na piersiach. Nadmiar tkanki tłuszczowej w okolicy spojenia łonowego i podbrzusza może doprowadzić do powstania pseudomikropenisa.

Jak zdrowo żywić dzieci?

Rodzice mają ogromny wpływ na sposób odżywiania swoich dzieci. Jeśli chcesz, by twoje dziecko było zdrowe, stosuj się do następujących wskazówek:

  • Dbaj o to, by dziecko spożywało 4-5 posiłków każdego dnia, w miarę możliwości o tych samych porach.
  • Pilnuj, by rano twoja pociecha zjadła śniadanie.
  • Między posiłkami nie karm dziecka słodyczami, zastąp je owocami (suszonymi lub świeżymi).
  • Zwracaj uwagę na wartości odżywcze posiłków.
  • Staraj się, by dieta była urozmaicona.
  • Każdego dnia podawaj dziecku nabiał.
  • Nie używaj zbyt dużo soli.
  • Pamiętaj o podawaniu dziecku warzyw.
  • Postaw na tłuszcze roślinne.
  • Ogranicz spożycie wędlin i tłustych mięs.
  • Zadbaj o to, by twoje dziecko jadło ryby 1-2 razy w tygodniu.
  • Zacznij oswajać dziecko ze smakiem niegazowanej wody. Ogranicz spożycie napojów słodkich, w tym soków.
  • Odżywiaj się zdrowo – bądź dobrym przykładem dla swojego dziecka.

Zdrowe odżywianie jest niezwykle ważne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu dziecka, ale nie należy zapominać również o aktywności fizycznej. Systematyczne ćwiczenia pomagają spalić kalorie i korzystnie wpływają na zdrowie.

Redakcja parenting.pl, ponad rok temu
Komentarze

DYSKUSJE NA FORUM

Artykuły Patronaty
Patronaty

Śniadaniowa Klasa

Śniadaniowa Klasa

Program edukacyjny "Śniadaniowa Klasa" ma na celu propagowanie zdrowego odżywiania. W konkursie "Śniadanie się opłaca" można wygrać atrakcyjne nagrody.

Patronaty

Targi dla Rodziców i Dzieci Mamy Dziecko - galeria

Targi dla Rodziców i Dzieci Mamy Dziecko - galeria

Targi dla Rodziców i Dzieci Mamy Dziecko odbyły się w dniach 20-21 października 2012 r. w Szczecinie. Dzieci wraz z rodzicami wzięły udział m.in. w warsztatach plastycznych. Rodzice mogli zasięgnąć porady u lekarzy specjalistów. Mamy uczyły się tego,...

Patronaty

Targi rodzinne

Targi rodzinne

Organizatorzy Targów Rodzinnych przygotowali coś ciekawego dla dzieci i ich rodziców.

Patronaty

6 faktów o talentach

6 faktów o talentach

Obserwujmy, czym dzieci chętnie się zajmują i nie przeoczmy talentu malucha. Talentu, który trzeba rozwijać i pielęgnować!

Patronaty

Macierzyństwo bez lukru - Co powie tata?

Macierzyństwo bez lukru - Co powie tata?

Macierzyństwo bez lukru 3 To już trzecia edycja akcji charytatywnej, z której cały zysk przeznaczony jest na rehabilitację Mikołajka Kamińskiego, chłopczyka chorego na rdzeniowy zanik mięśni typu I.

Patronaty

Rodzice z dzieckiem

Rodzice z dzieckiem

Nawiązywanie więzi z noworodkiem jest bardzo ważne. Dlatego tak istotną rolę odgrywa urlop rodzicielski.