Pokazała zadanie ze sprawdzianu. "Jako matematyk jestem zażenowana"

Użytkowniczka portalu X (dawniej Twitter) opublikowała zadanie z matematyki ucznia klasy podstawowej ocenione przez nauczycielkę. "I jak nie poddać w wątpliwość kompetencji takiego nauczyciela" - piszą internauci.

Pokazała zadanie ze sprawdzianu. "Jako matematyk jestem zażenowana tym nauczycielem"Pokazała zadanie ze sprawdzianu. "Jako matematyk jestem zażenowana tym nauczycielem"
Źródło zdjęć: © East News, X

Zadanie matematyczne

Na to, że współczesna szkoła często zabija w uczniach motywację do nauki i kreatywne myślenie, nauczyciele, młodzież i rodzice zwracają uwagę od lat. Świadczą o tym masowo publikowane w sieci oceny wypracowań, testów i klasówek - często niesprawiedliwe, niezrozumiałe i sztywno odnoszące się do tzw. klucza do zadań.

Jednym z przykładów takiego stanu rzeczy może być opublikowany pod koniec lutego na portalu X (dawniej Twitter) fragment sprawdzianu z matematyki ucznia klasy podstawowej.

"Do jednej bluzki potrzeba sześć guzików. Oblicz, ile guzików potrzeba do czterech bluzek i trzech bluzek" - czytamy w poleceniu.

Na co zwrócić uwagę podejmując decyzję o tym, czy sześciolatek może pójść do szkoły?

W odpowiednim miejscu uczeń wykonał działanie: 6 x 4 = 24 oraz 6 x 3 = 18. Mimo iż jego obliczenia były prawidłowe, nauczycielka dała mu za to zadanie jedynie jeden punkt na dwa możliwe. Dlaczego? Z jej oznaczeń na zadaniu wynika, że według niej uczeń powinien pomnożyć 4 x 6 oraz 3 x 6, a nie odwrotnie.

Ocena nauczycielki nie spodobała się internautom, z których większość jest zdania, że w ten sposób niszczy się kreatywne myślenie dzieci i każe im myśleć "pod klucz". Wiele osób zwraca ponadto uwagę, że mnożenie jest przemienne, co oznacza, że jeśli zamienimy czynniki miejscami, to otrzymamy taki sam wynik. Ten, który uzyskał uczeń w zadaniu, był więc prawidłowy.

Oto wybrane komentarze:

"Zadaniem szkoły powinno być nade wszystko uczenie myślenia. Myślenia. Kreatywności. Tutaj mamy jeden z wielu przykładów zabijania kreatywności";

"Zawsze powtarzałem i będę powtarzał, że co najmniej połowa nauczycieli w tym kraju nigdy nie powinna uczyć.";

"No przecież mnożenie jest naprzemienne. Dlaczego nie można zacząć od guzików?";

"Przemienność mnożenia mówi o tym, że jeśli zamienimy czynniki miejscami to otrzymamy taki sam wynik. Nauczycielka widzę bez elementarnej wiedzy";

"Rozkład logiczny zadania i podejście analityczne jak najbardziej wskazują na poprawność 4x6 i 3x6. Trzeba nauczyć rozróżniać mnożną (w tym przypadku bluzka - na pierwszym miejscu) od mnożnika (guziki - na drugim), przy czym nie ma znaczenia, że wynik jest zawsze ten sam";

"Jako matematyk jestem zażenowana tym nauczycielem i broniącymi go komentarzami";

"I jak nie poddać w wątpliwość kompetencji takiego nauczyciela".

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Wybrane dla Ciebie
Odkryli jedną z możliwych przyczyn poronień. Naukowcy wskazali na rolę metabolizmu
Odkryli jedną z możliwych przyczyn poronień. Naukowcy wskazali na rolę metabolizmu
Gorączka bez objawów? Eksperci tłumaczą, co może się za tym kryć
Gorączka bez objawów? Eksperci tłumaczą, co może się za tym kryć
Kobiety w patowej sytuacji. Odstawienie tych leków przed ciążą zwiększa ryzyko tycia
Kobiety w patowej sytuacji. Odstawienie tych leków przed ciążą zwiększa ryzyko tycia
Emoji jako wołanie o pomoc. KidsAlert ujawnia ukryty język dzieci w internecie
Emoji jako wołanie o pomoc. KidsAlert ujawnia ukryty język dzieci w internecie
Dwulatek po hipotermii wrócił do zdrowia. "Cud zespołowej pracy"
Dwulatek po hipotermii wrócił do zdrowia. "Cud zespołowej pracy"
Przełomowe wytyczne dotyczące cukrzycy w ciąży. 27 kluczowych rekomendacji WHO
Przełomowe wytyczne dotyczące cukrzycy w ciąży. 27 kluczowych rekomendacji WHO
Dwa produkty dla dzieci wycofane z dużych sieciówek. Stanowią realne zagrożenie
Dwa produkty dla dzieci wycofane z dużych sieciówek. Stanowią realne zagrożenie
Liczba dzieci z nadciśnieniem się podwoiła. Eksperci alarmują
Liczba dzieci z nadciśnieniem się podwoiła. Eksperci alarmują
Barwniki w żywności zagrażają zdrowiu dzieci. Naukowcy alarmują o skali problemu
Barwniki w żywności zagrażają zdrowiu dzieci. Naukowcy alarmują o skali problemu
Oglądanie TV a późniejsze objawy ADHD. Brytyjczycy doszli do ciekawych wniosków
Oglądanie TV a późniejsze objawy ADHD. Brytyjczycy doszli do ciekawych wniosków
Finlandia uczy tego już przedszkolaków. Dlaczego Polska powinna wziąć z niej przykład?
Finlandia uczy tego już przedszkolaków. Dlaczego Polska powinna wziąć z niej przykład?
Autyzm a COVID-19. Naukowcy odkryli powiązanie, wyniki są niepokojące
Autyzm a COVID-19. Naukowcy odkryli powiązanie, wyniki są niepokojące