Można przewidzieć, jakie będzie pierwsze słowo dziecka

Psychologowie z Uniwersytetu w Indianie wykazali, że pierwsze słowa dziecka mogą wynikać z ich doświadczeń wizualnych. W ten sposób naukowcy kładą podwaliny dla nowej teorii tłumaczącej, jak niemowlęta uczą się języków. Odkrycie otwiera również nowe możliwości w leczeniu dzieci z deficytami językowymi i autyzmem.

1. Dzieci nazywają to, co widzą

Opierając się na teorii uczenia statystycznego, Linda Smith i jej współpracownicy odkryli, że to, ile razy obiekt wchodzi w pole widzenia niemowlęcia, przekłada się na łatwość kojarzenia danego słowa z konkretną rzeczą.

Badanie pojawiło się w specjalnym wydaniu czasopisma „Royal Society Philosophical Transactions B”, poświęconemu badaniom statystycznym.

Zobacz film: "Jak radzić sobie z infekcjami u dzieci?"

"Uważamy, że pierwsze słowa dziecka można przewidzieć na podstawie ich wizualnego doświadczenia z obiektami i występowania tych przedmiotów w otoczeniu" – mówi Smith, profesor na Wydziale Nauk Psychologicznych na Uniwersytecie Bloomington.

Pierwsze słowa dzieci dotyczą tego, co najczęściej widzą
Pierwsze słowa dzieci dotyczą tego, co najczęściej widzą (Shutterstock)

"Pamięć wzrokowa może być kluczem do nauki pierwszych słów. Dotyczą one przedmiotów z najbliższego otoczenia, takich jak stół, koszula, butelka lub lalka. Nauka pierwszych słów przebiega powoli i stopniowo" - dodała.

Wyniki badań mogą pomóc w opracowaniu nowych metod nauki dzieci z opóźnieniem mowy i innymi zaburzeniami językowymi. Mogą również zainspirować nowe metody nauki języków obcych wśród maluchów od 18 miesięcy do 3 lat.

"Trudności w uczeniu się słów mogą wynikać z zaburzeń w sferze mechanizmów wizualnych. Dzieci, które późno zaczynają mówić, wykazują powolne lub opóźnione umiejętności wizualnego przetwarzania obiektów w mózgu” – mówi Smith.

Jak i kiedy najlepiej uczyć dzieci języków obcych?
Jak i kiedy najlepiej uczyć dzieci języków obcych?

Katarzyna Szafranowska, metodyk nauczania, tłumaczy, kiedy zacząć uczyć dziecko języków obcych i w jaki...

zobacz galerię

Chociaż wielu naukowców analizowało pierwsze słowa niemowląt, żaden z nich nie próbował zrozumieć sposobu, w jaki się uczą, biorąc pod uwagę aspekt wizualny.

Zgodnie z nową teorią, przedmioty, które szczególnie często występują w otoczeniu niemowlaka, wyróżniają się na tyle, by dziecko zwróciło na nie uwagę i zapamiętało ich nazwy.

2. Pierwsze, wczesne i późne rzeczowniki

Aby przeprowadzić swoje badania, naukowcy stworzyli filmy, które obrazują pola widzenia ośmiorga dzieci – pięciu dziewczynek i trzech chłopców w wieku 8-10 miesięcy, czyli w okresie zanim dzieci angażują się w słowne kontakty z rodzicami i opiekunami.

Zobacz także

Filmy pochodzą z kamer montowanych na głowach dzieci. Kamery obserwowały codzienne zajęcia. Opiekunowie mogli wybrać, kiedy włączyć aparat.

Naukowcy przyjrzeli się przedmiotom, które widzą dzieci i stworzyli indeks słownictwa, a następnie podzielili nazwy rzeczy na kilka kategorii: "pierwsze rzeczowniki", które są nabywane przez połowę wszystkich dzieci w wieku 16 miesięcy; "wczesne rzeczowniki", które są znane przez  połowę wszystkich dzieci w 30 miesiącu życia; "rzeczowniki późne", które zostały nabyte w późniejszych etapach nauki.

Pierwsza grupa zawiera słowa takie jak: stół, krzesło, koszuli, miski, filiżanki, butelki, nazwy żywności, łyżka i płytki.

Wyniki badań wykazały silną korelację pomiędzy najczęściej występującymi obiektami oraz "pierwszymi rzeczownikami".

Błędy, które najczęściej popełniają rodzice niemowląt
Błędy, które najczęściej popełniają rodzice niemowląt [5 zdjęć]

Świeżo upieczeni rodzice czasami nieświadomie popełniają błędy, które mogą rzutować zarówno na rozwój,...

zobacz galerię

"Porównanie pierwszych i wczesnych rzeczowników było szczególnie uderzające, ponieważ oba zestawy nazw obiektów zostały nabyte dość wcześnie i odnoszą się do rzeczy często występujących w gospodarstwach domowych z małymi dziećmi" -  mówi Elizabeth Clerkin, doktorat  Wydziale Nauk Psychologicznych na Uniwersytecie Bloomington i współautorka badania.

"To wizualne środowisko niemowląt podczas posiłku konsekwentnie wiąże się z bardzo małą liczbą obiektów - i nazwy tych obiektów najczęściej pojawiają się wśród słów, których dzieci uczą się w pierwszej kolejności. Sugeruje to, że wrażenia wizualne pomagają  w nauczaniu pierwszych wyrazów” – dodaje.

Przyszłe badania powinny pokazać, czy dzieci, które doświadczają zaburzeń mowy, mają problemy w przetwarzaniu wizualnym, czy też dookoła nich znajduje się za mało przedmiotów. Smith powiedziała też, że to ważne, by zbadać rolę słów i wzroku w nauce języków obcych.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!