Petycja nauczycieli do MEN. Kolejny przedmiot zniknie ze szkół?
Nauczyciele plastyki wystosowali petycję do Ministerstwa Edukacji Narodowej, postulując gruntowne zmiany w podstawie programowej w kontekście planowanej na 2026 rok reformy edukacji. Zmiany mają wspierać kreatywność uczniów - bez oceniania i poprawiania.
W tym artykule:
Propozycja nowego przedmiotu: sztuka
W petycji nauczyciele proponują zastąpienie obecnego przedmiotu "plastyka" szerszym blokiem przedmiotów artystycznych pod nazwą "sztuka", który obejmowałby zagadnienia z zakresu sztuk plastycznych, muzyki i teatru. Każdą z tych dziedzin miałby prowadzić specjalista w danej branży, co pozwoliłoby na bardziej kompleksowe podejście do edukacji artystycznej.
"Jeszcze nigdy do tej pory żadne władze edukacyjne w Polsce nie zdefiniowały tego, czym jest sztuka oraz nie przyznały jej należytego miejsca w edukacji" - piszą.
Nauczyciele sugerują również możliwość rozszerzenia tego bloku o literaturę, historię i filozofię, tworząc w ten sposób spójny projekt humanistyczny.
Co jedzą dzieci w szkołach? Odpowiedź może zaskoczyć
Zmiana podejścia do twórczości uczniów
Pedagodzy podkreślają konieczność położenia większego nacisku na wspieranie twórczości, samodzielności i sprawczości uczniów. Zamiast skupiać się wyłącznie na końcowym efekcie estetycznym prac, ważniejsze jest codzienne doświadczanie procesu twórczego.
W szczególności młodszym dzieciom należy zapewnić swobodę twórczą, unikając nadmiernego poprawiania i oceniania ich dzieł, podczas gdy starsza młodzież potrzebuje dostosowania treści i form aktywności artystycznych do ich ekspresji i naturalnego buntu młodzieńczego.
Nauczyciele postulują opracowanie kanonu dzieł sztuki przy współpracy z doświadczonymi praktykami. Taki kanon nie miałby być zbiorem "lektur obowiązkowych", lecz stanowiłby inspirację i metodyczne wsparcie dla nauczycieli. Celem jest, aby uczniowie mogli nie tylko poznawać, ale także zrozumieć i przeżywać największe dzieła sztuki polskiej i światowej.
Zwiększenie liczby godzin aktywności twórczej
W petycji zwrócono uwagę na potrzebę zwiększenia liczby godzin przeznaczonych na twórczą aktywność uczniów w szkołach. Obecnie edukacja artystyczna kończy się w siódmej klasie szkoły podstawowej, a jej kontynuacja w szkole średniej zależy od decyzji dyrektora placówki. Nauczyciele uważają, że brak jest strategicznego podejścia do ciągłości edukacji artystycznej na wszystkich etapach kształcenia.
Pedagodzy sugerują również konieczność przemyślenia systemu oceniania w przedmiotach artystycznych, aby lepiej wspierał on rozwój kreatywności i indywidualności uczniów. Proponują wprowadzenie projektów teatralnych, filmowych lub innych inicjatyw realizowanych we współpracy ze społecznością lokalną jako formy podsumowania edukacji artystycznej.
Ponadto postulują przywrócenie przedmiotu "wiedza o kulturze" lub wprowadzenie artystycznych zajęć fakultatywnych, które istniały wcześniej w gimnazjach.
Nauczyciele zachęcają również do uwzględnienia opinii uczniów przy wprowadzaniu zmian oraz do analizy rozwiązań stosowanych w innych krajach, aby stworzyć efektywny i inspirujący system edukacji artystycznej w Polsce.
Źródła
- Radio Zet