Obowiązkowa matura z matematyki. MEN zdecydowało

Ministerstwo Edukacji Narodowej zdecydowało o utrzymaniu obowiązkowej matury z matematyki, mimo licznych apeli o jej zniesienie. MEN argumentuje, że matura z tego przedmiotu na poziomie podstawowym jest kluczowym elementem egzaminu dojrzałości.

Decyzja zapadła. Chodzi o maturę z matematykiDecyzja zapadła. Chodzi o maturę z matematyki
Źródło zdjęć: © East News
Marta Słupska

Argumenty za zniesieniem obowiązku

Jak poinformowało Ministerstwo Edukacji Narodowej, matura z matematyki pozostanie obowiązkowa. Decyzja ta zapadła mimo petycji, którą podpisały tysiące osób, domagających się zniesienia tego wymogu. Autorka petycji, psycholog Anna Dróżdż, argumentuje, że obecny system nie uwzględnia różnorodności talentów uczniów.

"Zwracam się z żądaniem zniesienia obowiązkowej, pisemnej matury z matematyki. Obecny system edukacyjny, który wymaga od każdego ucznia przystąpienia do egzaminu maturalnego z tego przedmiotu, nie odpowiada różnorodnym potrzebom, talentom, możliwościom intelektualnym młodych ludzi w Polsce" - pisze autorka petycji, psycholog Anna Dróżdż.

Anna Dróżdż podkreśla, że nie każdy uczeń ma predyspozycje do nauki matematyki na poziomie maturalnym. Obowiązkowa matura z tego przedmiotu powoduje stres i obciążenie psychiczne, co negatywnie wpływa na zdrowie młodzieży. Wskazuje również na trudności, jakie napotykają uczniowie z dyskalkulią czy spektrum autyzmu.

Autorka petycji odnosi się także do badań CBOS z 2022 roku, które pokazują, że ponad 60 proc. uczniów uznaje obowiązkową maturę z matematyki za niepotrzebną.

Stanowisko MEN

Jak podaje portal "Strefa Edukacji", Ministerstwo Edukacji Narodowej w odpowiedzi na petycję podkreśla, że matura z matematyki jest kluczowym elementem egzaminu dojrzałości. Egzamin ten ma na celu sprawdzenie, czy absolwent osiągnął wymagane minimum wiedzy. Resort zaznacza, że liczba godzin przeznaczonych na matematykę w szkołach pozwala na odpowiednie przygotowanie uczniów.

MEN uważa, że egzamin z matematyki jest niezbędny do rzetelnej weryfikacji kompetencji matematycznych młodych ludzi. Bez tego narzędzia nie byłoby możliwe wyciąganie wniosków służących kształceniu. Podkreśla także, że matematyka powinna być przedmiotem obowiązkowym, jak w większości krajów europejskich.

Marta Słupska, dziennikarka Wirtualnej Polski

Źródła

  1. Strefa Edukacji
Wybrane dla Ciebie
Odkryli jedną z możliwych przyczyn poronień. Naukowcy wskazali na rolę metabolizmu
Odkryli jedną z możliwych przyczyn poronień. Naukowcy wskazali na rolę metabolizmu
Gorączka bez objawów? Eksperci tłumaczą, co może się za tym kryć
Gorączka bez objawów? Eksperci tłumaczą, co może się za tym kryć
Kobiety w patowej sytuacji. Odstawienie tych leków przed ciążą zwiększa ryzyko tycia
Kobiety w patowej sytuacji. Odstawienie tych leków przed ciążą zwiększa ryzyko tycia
Emoji jako wołanie o pomoc. KidsAlert ujawnia ukryty język dzieci w internecie
Emoji jako wołanie o pomoc. KidsAlert ujawnia ukryty język dzieci w internecie
Dwulatek po hipotermii wrócił do zdrowia. "Cud zespołowej pracy"
Dwulatek po hipotermii wrócił do zdrowia. "Cud zespołowej pracy"
Przełomowe wytyczne dotyczące cukrzycy w ciąży. 27 kluczowych rekomendacji WHO
Przełomowe wytyczne dotyczące cukrzycy w ciąży. 27 kluczowych rekomendacji WHO
Dwa produkty dla dzieci wycofane z dużych sieciówek. Stanowią realne zagrożenie
Dwa produkty dla dzieci wycofane z dużych sieciówek. Stanowią realne zagrożenie
Liczba dzieci z nadciśnieniem się podwoiła. Eksperci alarmują
Liczba dzieci z nadciśnieniem się podwoiła. Eksperci alarmują
Barwniki w żywności zagrażają zdrowiu dzieci. Naukowcy alarmują o skali problemu
Barwniki w żywności zagrażają zdrowiu dzieci. Naukowcy alarmują o skali problemu
Oglądanie TV a późniejsze objawy ADHD. Brytyjczycy doszli do ciekawych wniosków
Oglądanie TV a późniejsze objawy ADHD. Brytyjczycy doszli do ciekawych wniosków
Finlandia uczy tego już przedszkolaków. Dlaczego Polska powinna wziąć z niej przykład?
Finlandia uczy tego już przedszkolaków. Dlaczego Polska powinna wziąć z niej przykład?
Autyzm a COVID-19. Naukowcy odkryli powiązanie, wyniki są niepokojące
Autyzm a COVID-19. Naukowcy odkryli powiązanie, wyniki są niepokojące