Nauczyciel wspomagający - kim jest, jaka jest jego rola?

Nauczyciel wspomagający to osoba, której zadaniem jest wspomaganie nauczania, włączanie dziecka w grupę lub w klasę szkolną. Dotyczy to uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie specjalnego kształcenia, w związku z autyzmem, zespołem Aspergera lub niepełnosprawnościami sprzężonymi. Odpowiednia organizacja pracy nauczyciela wspomagającego w sposób znaczący wzmacnia jakość edukacji włączającej w placówkach oświatowych. Jaka jest rola nauczyciela wspomagającego? Sprawdź!

Nauczyciel wspomagający pracuje na płaszczyźnie edukacyjnej, integracyjnej i wychowawczejNauczyciel wspomagający pracuje na płaszczyźnie edukacyjnej, integracyjnej i wychowawczej
Źródło zdjęć: © Adobe Stock
Ewa Rosiecka

Kim jest nauczyciel wspomagający?

Nauczyciel wspomagający to osoba posiadające kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej, której zadaniem jest wsparcie dziecka z niepełnosprawnością. W sposób ścisły współpracuje z nauczycielem prowadzącym ogólne zajęcia w klasie lub grupie przedszkolnej.

Nauczyciel ten zajmuje się nie tylko dzieckiem z niepełnosprawnością, choć jego obecność w klasie/grupie wiąże się z uczęszczaniem do niej takiego ucznia.

Najważniejszym zadaniem takiego nauczyciela jest włączyć niepełnosprawne dziecko do systemu edukacyjnego, w związku z czym nauczyciel wspomagający podejmuje wiele różnorodnych działań edukacyjnych, integracyjnych i wychowawczych z całą grupą/klasą, zawsze mając na uwadze dziecko dotknięte niepełnosprawnością.

Jakie kwalifikacje powinien mieć nauczyciel wspomagający?

Nauczyciel wspomagający, zgodnie z przepisami, powinien mieć przygotowanie z zakresu pedagogiki specjalnej (studia pięcioletnie magisterskie na kierunku pedagogika specjalna lub studia podyplomowe z tej dziedziny).

W szkołach i przedszkolach integracyjnych, do których wspólnie uczęszczają dzieci zdrowe i niepełnosprawne, istnieje formalny wymóg zatrudnienia nauczyciela wspomagającego.

## Jaka jest rola nauczyciela wspomagającego?

Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9.08.2017 roku, w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, nauczyciele wspomagający:

  • wspólnie z innymi nauczycielami, wychowawcami i specjalistami prowadzą pracę wychowawczą z uczniami z niepełnosprawnością, niedostosowaniem społecznym oraz zagrożonymi niedostosowaniem społecznym;
  • wspólnie z innymi nauczycielami prowadzą zajęcia edukacyjne oraz w porozumieniu z innymi nauczycielami, specjalistami i wychowawcami realizują zintegrowane działania i zajęcia, które określa program;
  • na miarę potrzeb uczestniczą w zajęciach edukacyjnych prowadzonych przez innych nauczycieli, a także w zintegrowanych działaniach i zajęciach, określonych w programie, realizowanych przez innych nauczycieli, wychowawców i specjalistów;
  • prowadzą zajęcia rewalidacyjne (odrębne zajęcia organizowane dla uczniów z niepełnosprawnością);
  • udzielają pomocy nauczycielom prowadzącym zajęcia edukacyjne, a także nauczycielom, specjalistom i wychowawcom, realizującym określone w programie zintegrowane działania i zajęcia, w doborze metod i form pracy z uczniami niepełnosprawnymi, niedostosowanymi społecznie lub zagrożonymi niedostosowaniem społecznym.

Jak wynika z Rozporządzenia, nauczyciel wspomagający pracuje na trzech płaszczyznach:

  • edukacyjnej;
  • integracyjnej;
  • wychowawczej.

Nauczyciel wspomagający powinien być swoistym promotorem, propagatorem edukacji włączającej, a także dzieci z niepełnosprawnością.

Wybrane dla Ciebie
Odkryli jedną z możliwych przyczyn poronień. Naukowcy wskazali na rolę metabolizmu
Odkryli jedną z możliwych przyczyn poronień. Naukowcy wskazali na rolę metabolizmu
Gorączka bez objawów? Eksperci tłumaczą, co może się za tym kryć
Gorączka bez objawów? Eksperci tłumaczą, co może się za tym kryć
Kobiety w patowej sytuacji. Odstawienie tych leków przed ciążą zwiększa ryzyko tycia
Kobiety w patowej sytuacji. Odstawienie tych leków przed ciążą zwiększa ryzyko tycia
Emoji jako wołanie o pomoc. KidsAlert ujawnia ukryty język dzieci w internecie
Emoji jako wołanie o pomoc. KidsAlert ujawnia ukryty język dzieci w internecie
Dwulatek po hipotermii wrócił do zdrowia. "Cud zespołowej pracy"
Dwulatek po hipotermii wrócił do zdrowia. "Cud zespołowej pracy"
Przełomowe wytyczne dotyczące cukrzycy w ciąży. 27 kluczowych rekomendacji WHO
Przełomowe wytyczne dotyczące cukrzycy w ciąży. 27 kluczowych rekomendacji WHO
Dwa produkty dla dzieci wycofane z dużych sieciówek. Stanowią realne zagrożenie
Dwa produkty dla dzieci wycofane z dużych sieciówek. Stanowią realne zagrożenie
Liczba dzieci z nadciśnieniem się podwoiła. Eksperci alarmują
Liczba dzieci z nadciśnieniem się podwoiła. Eksperci alarmują
Barwniki w żywności zagrażają zdrowiu dzieci. Naukowcy alarmują o skali problemu
Barwniki w żywności zagrażają zdrowiu dzieci. Naukowcy alarmują o skali problemu
Oglądanie TV a późniejsze objawy ADHD. Brytyjczycy doszli do ciekawych wniosków
Oglądanie TV a późniejsze objawy ADHD. Brytyjczycy doszli do ciekawych wniosków
Finlandia uczy tego już przedszkolaków. Dlaczego Polska powinna wziąć z niej przykład?
Finlandia uczy tego już przedszkolaków. Dlaczego Polska powinna wziąć z niej przykład?
Autyzm a COVID-19. Naukowcy odkryli powiązanie, wyniki są niepokojące
Autyzm a COVID-19. Naukowcy odkryli powiązanie, wyniki są niepokojące