Nauczyciel opowiedział o lekcjach WF-u. "Nie da się osiągnąć konsensusu"

Nauczyciel WF-u jednego ze śląskich liceów pisze, że zorganizowanie atrakcyjnych i bezpiecznych zajęć w grupie chłopców i dziewcząt jest w zasadzie niemożliwe. Wiąże się to według niego z dwoma zagrożeniami.

Nauczyciel WF zwraca uwagę na ważny problem. "Chłopiec połamie tym dziewczynom palce"Nauczyciel WF zwraca uwagę na ważny problem. "Chłopiec połamie tym dziewczynom palce"
Źródło zdjęć: © East News

Zwolnienia i kontuzje

Nauczyciel WF-u postuluje, że koedukacyjne zajęcia nie powinny mieć miejsca, ponieważ wiążą się m.in. z licznymi zwolnieniami z zajęć.

"Chłopcy tacy słabiutcy, mniej umięśnieni, wstydzą się dziewcząt, dziewczyny się wstydzą chłopaków i mogłoby się wydawać, że to wstydzenie to takie niby nic, ale efektem tego są po pierwsze liczne zwolnienia w wf-u, po drugie koedukacyjne zajęcia wychowania fizycznego nie sprzyjają bezpieczeństwu, po trzecie także wymagania wobec uczniów są wyznaczone ze względu na płeć" - pisze nauczyciel w liśćie do "Portalu Samorządowego".

Według nauczyciela lekcje wychowania fizycznego w grupie, w której są silni chłopcy i dużo mniejsze od nich dziewczęta, to duże ryzyko pojawienia się u nastolatków kontuzji.

Mały głos, wielka sprawa

"Podam przykład jednej z klas w której uczę. Jest tam dziesięciu silnych, sprawnych chłopaków i 16 dziewcząt, które są o połowę mniejsze i lżejsze - kiedy oni grają razem, to aż się prosi o kontuzję. I to niezależnie, czy chciałbym, żeby zagrali w piłkę nożną, koszykówkę, piłkę ręczną czy siatkówkę - dobrze atakujący w siatkówce chłopiec połamie tym dziewczynom palce" - przekonuje.

Nauczyciel dodaje, że gdy chce dopasować zajęcia do dziewczyn, niezadowoleni są chłopcy.

"Nawet jeśli próbujemy w drugą stronę, czyli chcemy przeprowadzić na lekcji wychowania fizycznego zajęcia taneczne to chłopaki, którzy chcą grać w nogę, nie widzą możliwości, żeby tańczyć makarenę czy salsę. Tu nie da się osiągnąć konsensusu. W efekcie lekcja staje się mało atrakcyjna, nudna" - zaznacza pedagog.

Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjne © Pixabay

Oddzielenie chłopców i dziewczyn nie zawsze możliwe

§ 7 ust. 4 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 marca 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz.U. z 2017 r. poz. 703) stanowi, że w zależności od realizowanej formy zajęć lekcje WF w klasach IV-VIII szkoły podstawowej i w szkole ponadpodstawowej mogą być dla chłopców i dziewczynek realizowane łącznie lub grupowo.

Jednak nie w każdej szkole jest tylu nauczycieli, by zapewnić dzieciom oddzielne zajęcia. Jeśli w klasie jest mniej niż 26 dzieci, to zajęcia są koedukacyjne.

"Portal samorządowy" przeprowadził ankietę wśród swoich czytelników, pytając, czy dziewczynki i chłopcy powinni ćwiczyć razem na zajęciach wychowania fizycznego. 40 proc. pytanych odpowiedziała, że to zależy od typu zajęć, 28 proc. jest za koedukacją, a kolejnych 28 proc. za rozdzieleniem chłopców i dziewcząt.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Źródło artykułu: WP Parenting
Wybrane dla Ciebie
Odkryli jedną z możliwych przyczyn poronień. Naukowcy wskazali na rolę metabolizmu
Odkryli jedną z możliwych przyczyn poronień. Naukowcy wskazali na rolę metabolizmu
Gorączka bez objawów? Eksperci tłumaczą, co może się za tym kryć
Gorączka bez objawów? Eksperci tłumaczą, co może się za tym kryć
Kobiety w patowej sytuacji. Odstawienie tych leków przed ciążą zwiększa ryzyko tycia
Kobiety w patowej sytuacji. Odstawienie tych leków przed ciążą zwiększa ryzyko tycia
Emoji jako wołanie o pomoc. KidsAlert ujawnia ukryty język dzieci w internecie
Emoji jako wołanie o pomoc. KidsAlert ujawnia ukryty język dzieci w internecie
Dwulatek po hipotermii wrócił do zdrowia. "Cud zespołowej pracy"
Dwulatek po hipotermii wrócił do zdrowia. "Cud zespołowej pracy"
Przełomowe wytyczne dotyczące cukrzycy w ciąży. 27 kluczowych rekomendacji WHO
Przełomowe wytyczne dotyczące cukrzycy w ciąży. 27 kluczowych rekomendacji WHO
Dwa produkty dla dzieci wycofane z dużych sieciówek. Stanowią realne zagrożenie
Dwa produkty dla dzieci wycofane z dużych sieciówek. Stanowią realne zagrożenie
Liczba dzieci z nadciśnieniem się podwoiła. Eksperci alarmują
Liczba dzieci z nadciśnieniem się podwoiła. Eksperci alarmują
Barwniki w żywności zagrażają zdrowiu dzieci. Naukowcy alarmują o skali problemu
Barwniki w żywności zagrażają zdrowiu dzieci. Naukowcy alarmują o skali problemu
Oglądanie TV a późniejsze objawy ADHD. Brytyjczycy doszli do ciekawych wniosków
Oglądanie TV a późniejsze objawy ADHD. Brytyjczycy doszli do ciekawych wniosków
Finlandia uczy tego już przedszkolaków. Dlaczego Polska powinna wziąć z niej przykład?
Finlandia uczy tego już przedszkolaków. Dlaczego Polska powinna wziąć z niej przykład?
Autyzm a COVID-19. Naukowcy odkryli powiązanie, wyniki są niepokojące
Autyzm a COVID-19. Naukowcy odkryli powiązanie, wyniki są niepokojące