Media społecznościowe. Jaki mają wpływ na dzieci i młodzież?

Media społecznościowe są dziś ważną częścią relacji międzyludzkich. Dotyczy to zarówno dorosłych, jak i dzieci. Jakie ma to konsekwencje?

Media społecznościowe. Jaki mają wpływ na dzieci i młodzież?Media społecznościowe. Jaki mają wpływ na dzieci i młodzież?
Źródło zdjęć: © https://stock.adobe.com/
Agnieszka Gotówka

Media społecznościowe a młodzież

Media społecznościowe (ang. social media, SM) to środki przekazu, które pozwalają na wymianę wygenerowanych przez użytkowników treści. Ich wyróżnikiem jest interaktywność. Użytkownicy nie są jedynie biernymi odbiorcami – mogą reagować na to, co publikują inni.

W przypadku mediów społecznościowych komunikacja jest dwukierunkowa i odbywa się bez ograniczeń przestrzennych.

Funkcje mediów społecznościowych:

  • prezentacja opinii i poglądów,
  • dzielenie się zasobami: filmami, zdjęciami, obrazami, aplikacjami,
  • komunikacja z innymi,
  • budowanie i podtrzymywanie relacji z innymi,
  • dzielenie się informacjami o sobie.

Przykłady najpopularniejszych wśród młodzieży mediów społecznościowych to m.in: Facebook, YouTube, Twitter, Instagram, WhatsApp, TikTok, Snapchat, ale też blogi i fora.

Korzystanie z mediów społecznościowych ma swoje zalety: wspierają i stymulują intelektualnie, inspirują, ułatwiają edukację, służą wymianie myśli, pomagają rozwijać uważność i krytyczne myślenie. Dla wielu to też zabawa, bo jak piszą Natalia Shurlakova i Monika Wojtkowiak "świat mediów społecznościowych daje możliwość udziału, przyjemności, kontaktu, czemu towarzyszy cień przyzwolenia na fantazjowanie, wyobrażanie sobie czegoś, co nie do końca poważne i niezupełnie „na serio” odbierane jest przez użytkowników".

Nie bez przyczyny jednak badaczy interesuje wpływ mediów społecznościowych na dzieci i młodzież. Jak się bowiem okazuje ta specyficzna przestrzeń wirtualnego świata niesie ze sobą również poważne zagrożenia.

FOMO a media społecznościowe

Młodzież ma dziś silną potrzebę bycia "na bieżąco". Chcą mieć telefon zawsze w zasiegu ręki, by nie utracić dostępu do informacji. A to już pierwszy krok do poczucia lęku przed „wypadnięciem z obiegu”, czyli FOMO (fear of missing out).

W ten sposób definiuje się poczucie, że jeśli na chwilę wyjdziemy z sieci, ominie nas coś bardzo ważnego. To z kolei może prowadzić do przygnębienia i poczucia bycia nieatrakcyjnym towarzysko (wokół dzieją się rzeczy, w których nie uczestniczymy).

Co powinno nas zaniepokoić?

  • Przymus noszenia ze sobą smartfona wszędzie (nawet do toalety)
  • Bardzo częste sprawdzanie polubień i aktualizacji u znajomych
  • Bycie bardzo aktywnym użytkownikiem mediów społecznościowych: publikowanie informacji o wszystkim (gdzie jesteśmy, co robimy, jak jesteśmy ubrani, co jemy) i sprawdzanie, z jakim odzewem się to spotyka
  • Ciągłe sprawdzanie powiadomień
  • Problemy z koncentracją

Nierealistyczne oczekiwania a świat rzeczywisty

W mediach społecznościowych łatwiej jest być osobą, którą chcemy być. W wielu z nas wyzwala się też pragnienie bycia lepszym i podziwianym. To sprawia, że w wielu przypadkach wizerunek dziecka w mediach społecznościowych odbiega od rzeczywistości (zwłaszcza, że wygląd i poczucie atrakcyjności są bardzo ważne dla nastolatków).

Porównywanie swojego życia do świata kreowanego w internecie może prowadzić do poczucia przygnębienia i bezwartościowości. Zaburza też samoocenę i nierzadko powoduje pojawienie się lęku, obniżonego nastroju, a nawet depresji.

W jednych z badań pojawiła się teza, że spędzanie ponad dwóch godzin dziennie na portalach społecznościowych znacząco podnosi ryzyko problemów ze zdrowiem psychicznym.

Niepokojący wpływ mediów społecznościowych na młodzież to również:

  • zaniedbywanie snu na rzecz bycia on-line, co bezpośrednio wpływa na samopoczucie,
  • próba sprostania nierealistycznym wymaganiom (np. w zakresie kultu szczupłego ciała, co może prowadzić do pojawienia się zaburzeń odżywiania),
  • osłabienie kontaktów z rówieśnikami w świecie rzeczywistym,
  • przyzwyczajenie do szybkiej redukcji stanu niepewności i otrzymania nagrody, tzw. gratyfikacji dla mózgu (np. za pomocą otrzymanych polubień),
  • zaniedbanie codziennych zajęć,
  • osłabienie kontaktu z rodzicami i rodzeństwem.

Jak poradzić sobie z negatywnym wpływem mediów społecznościowych na dziecko?

Trudno określić jednoznacznie, jaki wpływ na dziecko mają media społecznościowe. Kluczem jest tu bowiem umiejętność z nich korzystania, czego jednak powinni nauczyć najmłodszych dorośli. To rodzice, a nie rówieśnicy, pełnią rolę przewodników zarówno w świecie rzeczywistym, jak i wirtualnym.

  • Rodzicu, daj dobry przykład. Dzieci są bardzo uważne i widzą, jak często sięgasz po telefon. Dla nich to sygnał, na ile wirtualny świat jest ciekawy, by trzeba było się do niego logować.
  • Sprawdź, jak dużo czasu spędzacie w sieci. Tygodniowy raport może być zaskakujący.
  • Porozmawiaj z dzieckiem. Naucz go ustalać priorytety i postaraj się skłonić do przemyśleń, co nam umyka, spędzając czas w świecie wirtualnym.
  • Naucz dziecko bezpiecznego korzystania z mediów społecznościowych. Samemu też nie publikuj zdjęć swojej pociechy w sieci lub pytaj je o zgodę na udostępnienie jego wizerunku.
  • Spróbuj obnażyć przed dzieckiem wirtualny świat. Porozmawiajcie o narzędziach i programach do obróbki zdjęć, które umożliwiają zmianę rzeczywistego wyglądu.
Wybrane dla Ciebie
Odkryli jedną z możliwych przyczyn poronień. Naukowcy wskazali na rolę metabolizmu
Odkryli jedną z możliwych przyczyn poronień. Naukowcy wskazali na rolę metabolizmu
Gorączka bez objawów? Eksperci tłumaczą, co może się za tym kryć
Gorączka bez objawów? Eksperci tłumaczą, co może się za tym kryć
Kobiety w patowej sytuacji. Odstawienie tych leków przed ciążą zwiększa ryzyko tycia
Kobiety w patowej sytuacji. Odstawienie tych leków przed ciążą zwiększa ryzyko tycia
Emoji jako wołanie o pomoc. KidsAlert ujawnia ukryty język dzieci w internecie
Emoji jako wołanie o pomoc. KidsAlert ujawnia ukryty język dzieci w internecie
Dwulatek po hipotermii wrócił do zdrowia. "Cud zespołowej pracy"
Dwulatek po hipotermii wrócił do zdrowia. "Cud zespołowej pracy"
Przełomowe wytyczne dotyczące cukrzycy w ciąży. 27 kluczowych rekomendacji WHO
Przełomowe wytyczne dotyczące cukrzycy w ciąży. 27 kluczowych rekomendacji WHO
Dwa produkty dla dzieci wycofane z dużych sieciówek. Stanowią realne zagrożenie
Dwa produkty dla dzieci wycofane z dużych sieciówek. Stanowią realne zagrożenie
Liczba dzieci z nadciśnieniem się podwoiła. Eksperci alarmują
Liczba dzieci z nadciśnieniem się podwoiła. Eksperci alarmują
Barwniki w żywności zagrażają zdrowiu dzieci. Naukowcy alarmują o skali problemu
Barwniki w żywności zagrażają zdrowiu dzieci. Naukowcy alarmują o skali problemu
Oglądanie TV a późniejsze objawy ADHD. Brytyjczycy doszli do ciekawych wniosków
Oglądanie TV a późniejsze objawy ADHD. Brytyjczycy doszli do ciekawych wniosków
Finlandia uczy tego już przedszkolaków. Dlaczego Polska powinna wziąć z niej przykład?
Finlandia uczy tego już przedszkolaków. Dlaczego Polska powinna wziąć z niej przykład?
Autyzm a COVID-19. Naukowcy odkryli powiązanie, wyniki są niepokojące
Autyzm a COVID-19. Naukowcy odkryli powiązanie, wyniki są niepokojące