Liczby całkowite - czyli jakie? Przykłady, definicja

Liczby całkowite to liczby naturalne dodatnie (1, 2, 3, 4, 5) oraz liczby przeciwne do nich (-1,-2,-3, -4, -5), a także liczba zero. Są one uogólnieniem zbioru liczb naturalnych na zbiór, w którym wykonalne jest odejmowanie. Co ważne uogólnieniem liczb całkowitych są liczby wymierne.

Liczby całkowite - czyli jakie?Liczby całkowite - czyli jakie?
Źródło zdjęć: © Getty images

Rodzaje liczb

Aby łatwiej zrozumieć, czym są liczby całkowite, sprawdźmy na początku, jakie w ogóle mamy rodzaje liczb.

  • Każda liczba jest liczbą rzeczywistą. Np: -5, 0, 3, π, √8.
  • Wśród liczb rzeczywistych możemy wskazać liczby całkowite: -3, 0, 5 oraz naturalne: 1, 2, 3, 4, 5…
  • Czasami do liczb naturalnych zalicza się również liczbę 0.
  • Mamy także liczby wymierne, a więc takie, które można zapisać za pomocą ułamka, np.: ½, ¾, .
  • Każda liczba całkowita jest także liczbą wymierną, a to dlatego, że możemy ją zapisać z pomocą ułamka, np.: 5 = 5/1.
  • Wyróżniamy też liczby niewymierne, czyli np. pierwiastki: √9, √15, √27.
  • Pierwiastki, które można obliczyć, to liczby wymierne, np.: √4 = 2, √9 = 3.
  • Do liczb niewymiernych zaliczamy z kolei π.
  • Liczby wymierne i niewymierne tworzą razem zbiór liczb rzeczywistych.

Czym są liczby całkowite?

Liczby całkowite są rozszerzeniem liczb naturalnych, a więc zaliczamy do nich i liczby naturalne i liczby im przeciwne (ujemne), a także liczba zero. A zatem liczby całkowite to np.: ,−10, −9, −8, −7, −6, −5, −4, −3, −2, −1, 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10.

W matematyce zbiór liczb całkowitych oznaczamy symbolem “Z” (od niemieckiego Zahlen – liczby) - i to oznaczenie zaleca Ministerstwo Edukacji Narodowej. Jednak dla ułatwienia w większości szkół podstawowych i średnich w Polsce spotykamy się z oznaczeniem “C” dla liczby całkowitych - i takie oznaczenie nie jest błędne.

Liczby całkowite a naturalne

Zarówno liczby naturalne jak i całkowite możemy dodawać, mnożyć i potęgować, mając pewność, że wynikiem działania będzie liczba naturalna.

Zbiór liczb całkowitych dodatnich to: Z = (1, 2, 3, 4, 5, 6, …).

A zbiór liczb całkowitych ujemnych: Z = (...−6,−5,−4,−3,−2,−1).

Podsumowując - zbiór liczb całkowitych dodatnich to zbiór liczb naturalnych i ich ujemne odpowiedniki, a także 0.

Wybrane dla Ciebie
Odkryli jedną z możliwych przyczyn poronień. Naukowcy wskazali na rolę metabolizmu
Odkryli jedną z możliwych przyczyn poronień. Naukowcy wskazali na rolę metabolizmu
Gorączka bez objawów? Eksperci tłumaczą, co może się za tym kryć
Gorączka bez objawów? Eksperci tłumaczą, co może się za tym kryć
Kobiety w patowej sytuacji. Odstawienie tych leków przed ciążą zwiększa ryzyko tycia
Kobiety w patowej sytuacji. Odstawienie tych leków przed ciążą zwiększa ryzyko tycia
Emoji jako wołanie o pomoc. KidsAlert ujawnia ukryty język dzieci w internecie
Emoji jako wołanie o pomoc. KidsAlert ujawnia ukryty język dzieci w internecie
Dwulatek po hipotermii wrócił do zdrowia. "Cud zespołowej pracy"
Dwulatek po hipotermii wrócił do zdrowia. "Cud zespołowej pracy"
Przełomowe wytyczne dotyczące cukrzycy w ciąży. 27 kluczowych rekomendacji WHO
Przełomowe wytyczne dotyczące cukrzycy w ciąży. 27 kluczowych rekomendacji WHO
Dwa produkty dla dzieci wycofane z dużych sieciówek. Stanowią realne zagrożenie
Dwa produkty dla dzieci wycofane z dużych sieciówek. Stanowią realne zagrożenie
Liczba dzieci z nadciśnieniem się podwoiła. Eksperci alarmują
Liczba dzieci z nadciśnieniem się podwoiła. Eksperci alarmują
Barwniki w żywności zagrażają zdrowiu dzieci. Naukowcy alarmują o skali problemu
Barwniki w żywności zagrażają zdrowiu dzieci. Naukowcy alarmują o skali problemu
Oglądanie TV a późniejsze objawy ADHD. Brytyjczycy doszli do ciekawych wniosków
Oglądanie TV a późniejsze objawy ADHD. Brytyjczycy doszli do ciekawych wniosków
Finlandia uczy tego już przedszkolaków. Dlaczego Polska powinna wziąć z niej przykład?
Finlandia uczy tego już przedszkolaków. Dlaczego Polska powinna wziąć z niej przykład?
Autyzm a COVID-19. Naukowcy odkryli powiązanie, wyniki są niepokojące
Autyzm a COVID-19. Naukowcy odkryli powiązanie, wyniki są niepokojące