Let’s Share the Care! Procter & Gamble aktywnie wspiera równość rodzicielską

Równość i partnerstwo w rodzicielstwie to temat, który nabiera coraz większego znaczenia w dyskursie społecznym. Coraz szerszy oddźwięk znajduje także na rynku pracy. Urlopy rodzicielskie dla ojców są już obecnie gwarantowane przez prawo. Firmy wciąż jednak mogą zrobić wiele, by wspierać równouprawnienie i aktywizację rodzicielską swoich pracowników. Inicjatywa „Share the Care” prowadzona przez koncern Procter & Gamble jest tego przykładem.

Let’s Share the Care! Procter & Gamble aktywnie wspiera równość rodzicielskąLet’s Share the Care! Procter & Gamble aktywnie wspiera równość rodzicielską
Źródło zdjęć: © materiały partnera

Jak podaje Fundacja Share The Care, której celem jest promowanie partnerskiego modelu rodziny, w 2023 roku z urlopu rodzicielskiego skorzystało w Polsce 19 tysięcy ojców. Według statystyk jest to jedynie 7% mężczyzn. Ojcowie chcą być zaangażowani w opiekę nad dziećmi, ale często nie mają świadomości, jak ważna dla rozwoju dziecka jest aktywna obecność obojga rodziców w pierwszych miesiącach jego życia.

Tymczasem, jak wskazuje raport Komisji Europejskiej, w rodzinach, gdzie ojcowie korzystają z urlopów rodzicielskich, matki szybciej wracają do aktywności zawodowej. W szerszej perspektywie prowadzi to do wzrostu poziomu zatrudnienia kobiet i zmniejszania luki płacowej. Partnerski model rodziny to więc korzyść dla wszystkich, a zmiany kulturowe w społeczeństwie już się dzieją. Jak można je przyspieszyć?

Ważną rolę do odegrania mają tutaj pracodawcy. Promując partnerski model rodziny wśród swoich pracowników i zapewniając rozwiązania, które pomagają łączyć życie zawodowe z prywatnym, przyczyniają się do zmian w kulturze i sposobie myślenia. Jednym z pracodawców, który aktywnie działa w tym zakresie, jest Procter & Gamble, producent takich marek jak Ariel, Gillette czy Always.

Obraz
© materiały partnera

„Tworzenie równych szans dla kobiet zależy także od zaangażowania mężczyzn”

Już w 2019 roku, firma powołała do życia inicjatywę Share the Care. Wyprzedzając zmiany w ustawodawstwie P&G wprowadziło dodatkowy, płatny urlop dla ojców. Początkowo mogli oni skorzystać z 2 tygodni dodatkowego urlopu. Po wprowadzeniu zmian w ustawodawstwie, które zagwarantowały urlop ojcowski w tym samym wymiarze, P&G zwiększyło ten okres do 8 tygodni. Urlop można wykorzystać do drugiego roku życia dziecka. Przysługuje on rodzicom biologicznym, adopcyjnym i zastępczym, a także rodzicom tej samej płci. Możliwość skorzystania z takiego rozwiązania cieszy się coraz większą popularnością wśród pracowników P&G i jest przez nich doceniana. Od momentu wprowadzenia inicjatywy skorzystało z niej ponad 350 ojców. Firma zapewnia pracownikom, którzy są rodzicami, również inne rozwiązania, dzięki którym łatwiej im łączyć obowiązki rodzicielskie z pracą, takie jak np. hybrydowe i elastyczne modele pracy czy urlopy sabatowe. Wprowadzenie takich rozwiązań nie tylko promuje równość i wspiera rodziców w łączeniu życia zawodowego z rodzinnym, ale także przynosi korzyści firmie, zwiększając zadowolenie pracowników. Program Share the Care jest kluczowym elementem strategii P&G, mającej na celu tworzenie dla ich pracowników integrującego i inkluzywnego miejsca pracy. Działania promujące aktywizację ojców w opiece nad dziećmi służą promowaniu równouprawnienia, a jednocześnie są ważnym sygnałem dla pracowników z młodszych pokoleń, dla których aktywne wspieranie kulturowych przemian przez pracodawców jest szczególnie ważne.

W P&G wierzymy, że równość i inkluzywność zależą od nas wszystkich. Tworzenie równych szans dla kobiet zależy także od zaangażowania mężczyzn. Wiemy też, jak ważne dla budowania zespołów z równym podziałem płci, jest rozwijanie narzędzi i świadczeń, które umożliwiają matkom i ojcom odgrywanie równej roli w domu oraz prowadzenie pełnej i satysfakcjonującej kariery zawodowej - podkreśla Justyna Rymkiewicz, dyrektor ds. komunikacji korporacyjnej P&G w Europie Centralnej. Stworzenie włączającego i różnorodnego środowiska pracy to efekt wieloletnich programów i praktyk prowadzonych przez naszą firmę. Pomagają one rozpoznawać i zwalczać uprzedzenia, tworząc kulturę włączania i przynależności. Widzimy, że to podejście nie tylko sprawia, że tworzymy bardziej przyjazne środowisko pracy, w którym każdy ma szanse realizować swoje ambicje zawodowe, ale także pozwala nam to osiągać lepsze wyniki biznesowe. – kontynuuje –.

Obraz
© materiały partnera

Marki P&G głosem zmian

W działania na rzecz promowania partnerskiego modelu rodziny angażuje się również należąca do P&G marka Gillette, która jest partnerem strategicznym Fundacji Share the Care. Marka zaangażowała się m.in. w kampanię „Facet na 100 pro”, która przypomina o tym, jak ważna jest rola taty w życiu dzieci, ale też że ojcostwo to jeden z najważniejszych etapów życia mężczyzny. Dzięki temu partnerstwu Gillette wykorzysta swój głos, aby zapewnić wsparcie mężczyznom, których kulturowa rola w rodzinie ulega dziś stopniowej transformacji. Celem marki, a także całej firmy, jest inspirowanie mężczyzn do bycia wzorem dla przyszłych pokoleń oraz zwiększanie świadomości na temat możliwości angażowania się w opiekę nad dziećmi, jakie mają ojcowie w Polsce. To ważny krok w kierunku budowania bardziej sprawiedliwego i partnerskiego modelu rodziny, w którym zarówno kobiety, jak i mężczyźni mają równe szanse na realizację swoich aspiracji zawodowych i osobistych.

Wybrane dla Ciebie
Odkryli jedną z możliwych przyczyn poronień. Naukowcy wskazali na rolę metabolizmu
Odkryli jedną z możliwych przyczyn poronień. Naukowcy wskazali na rolę metabolizmu
Gorączka bez objawów? Eksperci tłumaczą, co może się za tym kryć
Gorączka bez objawów? Eksperci tłumaczą, co może się za tym kryć
Kobiety w patowej sytuacji. Odstawienie tych leków przed ciążą zwiększa ryzyko tycia
Kobiety w patowej sytuacji. Odstawienie tych leków przed ciążą zwiększa ryzyko tycia
Emoji jako wołanie o pomoc. KidsAlert ujawnia ukryty język dzieci w internecie
Emoji jako wołanie o pomoc. KidsAlert ujawnia ukryty język dzieci w internecie
Dwulatek po hipotermii wrócił do zdrowia. "Cud zespołowej pracy"
Dwulatek po hipotermii wrócił do zdrowia. "Cud zespołowej pracy"
Przełomowe wytyczne dotyczące cukrzycy w ciąży. 27 kluczowych rekomendacji WHO
Przełomowe wytyczne dotyczące cukrzycy w ciąży. 27 kluczowych rekomendacji WHO
Dwa produkty dla dzieci wycofane z dużych sieciówek. Stanowią realne zagrożenie
Dwa produkty dla dzieci wycofane z dużych sieciówek. Stanowią realne zagrożenie
Liczba dzieci z nadciśnieniem się podwoiła. Eksperci alarmują
Liczba dzieci z nadciśnieniem się podwoiła. Eksperci alarmują
Barwniki w żywności zagrażają zdrowiu dzieci. Naukowcy alarmują o skali problemu
Barwniki w żywności zagrażają zdrowiu dzieci. Naukowcy alarmują o skali problemu
Oglądanie TV a późniejsze objawy ADHD. Brytyjczycy doszli do ciekawych wniosków
Oglądanie TV a późniejsze objawy ADHD. Brytyjczycy doszli do ciekawych wniosków
Finlandia uczy tego już przedszkolaków. Dlaczego Polska powinna wziąć z niej przykład?
Finlandia uczy tego już przedszkolaków. Dlaczego Polska powinna wziąć z niej przykład?
Autyzm a COVID-19. Naukowcy odkryli powiązanie, wyniki są niepokojące
Autyzm a COVID-19. Naukowcy odkryli powiązanie, wyniki są niepokojące